پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین در حوزه خودرو شامل چند بند کلی است که انتقال فناوری و دانش فنی از جمله در زمینه طراحی پلتفرم‌های جدید و تولید خودرو را مطرح کرده است.

شعار سال: امضای این سند در روزهای آغازین سال ۱۴۰۰ در حالی رخ داد که همزمان اخباری نیز مبنی بر بازگشت دوباره ایران و آمریکا به برجام شنیده می‌شود.
در سال گذشته با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و شنیده شدن زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال آغاز مذاکرات و یا بازگشت دو طرف به برجام، نگرانی‌هایی از سوی قطعه‌سازان داخلی ابراز می‌شد با این مضمون که حضور دوباره شرکت‌های خارجی می‌تواند آنچه که تولیدکنندگان داخلی در این دو سال رشته‌اند را پنبه کند.
حالا سوال این است که با توجه به بدعهدی‌های کشورهای خارجی از جمله چین که در مواردی مربوط به جایگزینی قطعات چینی به جای ایرانی در خطوط تولید خودرو بود، حضور چینی‌ها چقدر در چارچوب وعده‌هایی که داده‌اند رقم خواهد خورد و تا چه اندازه می‌تواند برای قطعه‌سازان داخلی تهدید ایجاد کند؟
حضور چینی‌ها شامل همکاری مشترک در طراحی پلتفرم و تولید خودرو در سایه انتقال دانش فنی خواهد بود یا این سند راهی را خواهد گشود تا قطعات چینی بیش از پیش به خطوط تولید خودرو و بازار لوازم یدکی ایران راه پیدا کنند؟
ابهام در بندهای خودرویی سند همکاری 25 ساله در حالی است که بسیاری از برندهای چینی در سال‌های گذشته به صورت CKD در ایران تولید و به بازار عرضه شدند.
یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص بایدها و نبایدهای خودرویی در سند همکاری ایران و چین گفت: تا زمانی که این سند به طور کامل مطالعه نشود نمی‌توان درباره آن نظر داد. اما باید توجه کرد که حتی با تغییر یک جمله سود و زیان سند می‌تواند برای کشور متفاوت باشد.
مهدی خرازان در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» ادامه داد: در حال حاضر مثبت یا منفی بودن این قرارداد جای ابهام دارد و عده‌ای در جهت موافق و بعضی در جهت مخالف آن صحبت می‌کنند، اما با این حال بخشی از قرارداد که مربوط به دور زدن تحریم‌ها است مثبت قلمداد می‌شود و روزنه امیدی است تا چین به عنوان رقیبی برای آمریکا باشد.
وی اضافه کرد: با وجود این، نباید همه چیز را ببازیم و در اختیار چین قرار دهیم، به طوری که این کشور همه چیز را به دست بگیرد و ما هیچ کاره باشیم؛ بلکه باید بندها طوری طراحی شوند که منافع قطعه‌ساز داخلی به خطر نیفتد.

بخش خصوصی باید از امکانات و دانش چینی‌ها بهره ببرد
یک قطعه‌ساز با سابقه نیز با بیان اینکه هنوز حوزه‌ها و نحوه همکاری‌های خودرویی در این سند مشخص نیست، افزود: حضور چینی‌ها در صنعت خودرو کشور می‌تواند مثبت باشد، چراکه نباید در انتظار کشورهایی باشیم که پیش از این به صنعت خودروی ایران آمده بودند و در میانه راه کشور را ترک کرده بودند.
محمود عبدالخالقی به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: اگر مردم و قطعه‌سازان بینش درستی داشته باشند، می‌توانند از این فرصت استفاده لازم را ببرند اما لازم است برای استفاده از این فرصت، خودروسازی‌ها از شرایط فعلی که دولت برای آن تصمیم می‌گیرد خارج شوند و بخش خصوصی برای آنها تصمیم بگیرد.
وی عنوان کرد: اگر قطعه‌ساز داخلی توان همکاری داشته باشد می‌تواند از این فرصت بهره ببرد و چینی‌ها نمی‌توانند تعداد زیاد قطعه‌سازان ایرانی را از دور همکاری خارج کنند یا آنها را نادیده بگیرند.
وی تاکید کرد: باید هوشیار باشیم که از پول، امکانات و دانش چین بهره ببریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت قطعه نیوز، تاریخ انتشار: ۱۶ ففروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۱۴۰، www.ghatenews.com.

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین