پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
کافی بود تا به اپراتور‌های جایگاه نگاهی بیاندازید تا متوجه اصل ماجرا شوید. پرسنل این پمپ‌بنزین که از اتفاق در نزدیکی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه ساری نیز بود تقریبا یکی در میان با ماسک غریبه بودند و مردم نیز بدون ماسک کارشان را انجام می‌دادند بدون آن‌که تذکری میان دوطرف ردوبدل شود. همینقدر عادی و خطرناک!
شعار سال: روز گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد که نمونه انگلیسی ویروس کرونا احتمالا در سراسر کشور چرخیده است و در هفته‌های آینده باید منتظر شرایط دشواری باشیم. در عین حال، اما وقتی به خیابان‌ها سری بزنید اثری از جدی گرفتن چنین هشدار‌های مهمی در مردم نخواهید یافت. برای مثال به احتمال زیاد این روز‌ها گذرتان به پمپ‌بنزین‌ها خورده باشد. مکانی که از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، یکی از پرخطرترین اماکن انتقال ویروس عنوان شد، زیرا در کنار شلوغی همیشگی، اغلب افرادی که به برای بنزین زدن به جایگاه سوخت مراجعه می‌کنند نه پیش و نه پس از آن فرصت شستن دست‌هایشان را نخواهند داشت. اما اوضاع رعایت پروتکل‌ها در چنین نقطه حساسی در استانی مانند مازندران که به سبب تردد مسافران، ترافیک بسیار زیادی را تحمل می‌کند به چه صورت است؟

طبق دستورالعمل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌ها باید توسط کارکنان انجام و دستکش یکبار مصرف نیز باید در اختیار مردم قرار بگیرد. اما در اکثر پمپ‌بنزین‌ها شرایط اینگونه نیست و شما مجبور هستید بنزین بزنید و کارت بکشید حتی اگر دستکش نداشته باشی.

سال گذشته در ابتدای حضور کرونا وزیر بهداشت اعلام کرده بود که "پمپ بنزین‌ها می‌توانند تا ۸ هزار نفر را به ویروس کرونا آلوده کنند. هشت هزار نفر شوخی نیست". به همین سبب مردم از حضور در جایگا‌ه‌های سوخت واهمه داشتند و جایگاه‌داران برای جلب اعتماد آنان رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دادند و بدون اعتراض دستکش و حتی مایع صدعفونی کننده در اختیار رانندگان می‌گذاشتند. اما هرچه گذشت واهمه مردم از کرونا و توجه جایگاه‌داران به رعایت مقررات بهداشتی کمتر و کمتر شد تا امروز چهره پمپ‌بنزین‌ها کاملا به دوران پیش از کرونا بازگردد.

چند روز قبل خبرنگار ما برای اطلاع از وضعیت رعایت این ضوابط به یکی از پمپ‌بنزین‌های همیشه شلوغ در ورودی شهر ساری، حوالی میدان امام این شهر رفت. اولین مسئله‌ای که توجه را به خود جلب می‌کرد چند بنر بزرگ بود که روی آن بخشنامه ابلاغی ستاد ملی کرونا نوشته شده بود. این تصویر نوید می‌داد که دست‌کم در این جایگاه پروتکل‌های بهداشتی در حد توان رعایت می‌شود.

اما کافی بود تا به اپراتور‌های جایگاه نگاهی بیاندازید تا متوجه اصل ماجرا شوید. پرسنل این پمپ‌بنزین که از اتفاق در نزدیکی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه ساری نیز بود تقریبا یکی در میان با ماسک غریبه بودند و مردم نیز بدون ماسک کارشان را انجام می‌دادند بدون آن‌که تذکری میان دوطرف ردوبدل شود. همینقدر عادی و خطرناک! درحالی که قانون به صراحت اعلام کرده که ارائه خدمات به افراد بدون ماسک آن هم در چنین اماکنی کاملا ممنوع است. درخصوص ماسک نزدن اپراتور‌های جایگاه نیز واضح است که در همان قانون تنبیهاتی نوشته شده، اما به نظر نه آن‌ها جدی می‌گیرند، نه جایگاه‌داران و نه حتی بازرسان.
 


از این که بگذریم وجود دستکش یک‌بار مصرف یکی از ابتدایی‌ترین اصول رعایت پروتکل‌ها در پمپ‌بنزین است. دستکشی که جای خود را به نایلون‌های بسته بندی داد و حالا همین نایلون‌ها نیز در بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها از جمله این جایگاه، کمیاب شده است. طبق مشاهدات در تمام آن جایگاه تنها یک بسته نایلون وجود داشت و همه باید از همان یک بسته استفاده می‌کردند. اتفاقی که عملا حتی از نظر بهداشتی می‌تواند مخاطرات زیادی داشته باشد. بگذریم از این‌که افرادی که مدت زیادی در صف بنزین مانده‌اند هم کمتر حوصله می‌کنند تا دور جایگاه را برای یک برگ نایلون دور بزنند.

نوبت به خبرنگار ما رسید و او به‌عنوان راننده خواست تا شخصا امتحان کند و ببیند که پرسنل این پمپ‌بنزین در برابر تذکر قانون چه واکنشی نشان خواهند داد. به همین خاطر او از اپراتور جایگاه تقاضا کرد تا برای او سوخت‌گیری کند. خواسته‌ای که انگار خیلی برای مسئول نازل سنگین بود!

او با ادبیات جا افتاده در بین اپراتور‌ها که لحنی طلبکارانه دارد به خبرنگار گفت که وقتی "مرد" در خودرو باشد خودش باید پیاده شود و بنزین بزند. ما وقت این کار‌ها را نداریم! توجیهی که هزاربار عجیب‌تر از اصل ماجرا بود. انگار که در این سرزمین مرد‌ها کرونا نمی‌گیرند.

خبرنگار ما بار دیگر با اشاره به بنر‌های بزرگی که قوانین ستادملی مقابله با کرونا روی آن نقش بسته درخواستش را مطرح کرد تا اطمینان پیدا کند که به هیچ وجه امکان ندارد تا پرسنل جایگاه برای سوخت‌گیری به راننده کمک کند. اما به یکباره آن فرد به شکلی عجیب شروع به داد و فریاد کرد و الفاظی را به کار برد که حتی فکر کردن به آن باعث شرم هر انسانی می‌شود.

در این لحظه خبرنگار ما که شرایط را متشنج دید خودش را معرفی کرد و گفت که تنها برای تهیه گزارش به این جایگاه معروف آمده تا شاید کمی اوضاع تلطیف شود، اما انگار مسئول نازل بنزین برایش فرقی نداشت که چه کسی و در چه شرایطی از او چنین چیزی خواسته و بدون توجه به هر خط قرمزی با صدای بلند شروع به تهدید کرد.

آن‌قدر داد و فریادش را ادامه داد تا مردم دورش جمع شدند و او که انگار دلش از جای دیگری پر بود رجزخوانی‌هایش را ادامه داد و مدعی شد که هیچ قانونی نمی‌تواند او را مجبور به بنزین زدن برای کسی کند! او وقتی دید خبرنگار ما به بنر‌های نصب شده در پمپ‌بنزین اشاره می‌کند و این مسئله را وظیفه آن‌ها می‌داند، پایش را فراتر گذاشت و با حمله به سمت او قصد داشت تا به وی آسیب برساند که البته خوشبختانه با پادرمیانی افراد حاضر این اتفاق نیفتاد! معلوم نبود اگر ساعت خلوتی بود و کسی در این جایگاه حضور نداشت چه اتفاقاتی رخ می‌داد.
 


در نظر بگیرید که اگر به جای این خبرنگار، فردی با بیماری‌های زمینه‌ای و یا اصلا کسی با علائم مشکوک کرونا هم بود باز چنین رفتاری صورت می‌گرفت و این فرد مجبور بود خودش پیاده شود و بدون دستکش کارش را انجام دهد. حتی اگر این کار باعث خطر مرگ برای دیگر افراد شود انگار چاره‌ای غیر از این در چنین پمپ‌بنزین‌هایی وجود ندارد.

مسئله وقتی فاجعه‌بار می‌شود که توجه کنید این جایگاه درست در چند قدمی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه ساری بود و میزان پایبندی‌اش به قوانین به این شرح بود. خدا می‌داند که اوضاع در جایگاه‌هایی که کمتر جلوی چشم هستند به چه شکل است.

این‌ها اثرات ضعف در نظارت است که اپراتور‌های جایگاه‌ها را به درجه‌ای رسانده که با راننده‌ها برای درخواست اجرای قانون دست به یقه می‌شوند و هرچه که از ذهن مریضشان می‌گذرد را به زبان می‌آورند. این جماعت انگار از هیچکس ترسی ندارند و به هیچکس هم پاسخگو نیستند. اگر اینگونه بود به هیچ عنوان امروز وضعیت پمپ‌بنزین‌های ما شباهتی به دوران پیش از شیوع کرونا نداشت.

روزانه شمار زیادی از مردم و مسافران برای سوخت گیری خودرو‌ها به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند و عدم رعایت موارد بهداشتی می‌تواند شیوع کرونا را در استان شتاب بخشد. آن‌هم درست در زمانی که گونه‌های جهش یافته بیماری یکی یکی از گوشه و کنار کشور سر در می‌آورند و مازندران هم همواره استانی مستعد برای ورود به پیک کرونا و قربانی شدن تعداد زیادی از مردم نشان داده.

در انتها اگر امیدی به نظارت و اصلاح این موارد هست که هیچ، اما اگر نیست حداقل دستوری ابلاغ کنید تا این بنر‌های رنگارنگ را از پمپ‌بنزین‌ها جمع کنند تا ما با مرور قانونی که هرگز رعایت نمی‌شود دلسردتر از چیزی که هستیم نشویم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عبارت، تاریخ انتشار ۲۶ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۸۹۳۱، www.ebaarat.ir.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین