پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
در پی نوبلیست شدن «باب دیلن»، گزارشی تصویری از دهه‌های نخست کار هنری این خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی منتشر شده است.

شعار سال: «باب دیلن» خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌سازی است که طی دهه‌های متمادی مسیرش را در عرصه هنر و البته دل هوادارانش هموار کرده و حالا چند روزی است به نوبل ادبیات رسیده. «هافینگتون پست» به همین مناسبت تعدادی از عکس‌های قدیمی او را منتشر کرده است:

«دیلن» (نشسته سمت راست) در کلاس پنجم پرکاشن می‌نواخته

«رابرت آلن زیمرمان» معروف به «باب دیلن» خواننده، نقاش، آهنگ‌ساز، شاعر و ترانه‌سرای آمریکایی در ۲۴ ماه می ۱۹۴۱ میلادی در مینه‌سوتای آمریکا متولد شد. او در نوجوانی زادگاه خود را ترک کرد و برای این‌که با گذشته‌اش ارتباطی نداشته‌ باشد، نام خود را تغییر داد. گفته می‌شود او نام هنری خود را از نام «دیلن توماس» شاعر ولزی گرفته‌ است.

عکسی که مادر «باب» سال ۱۹۵۸ در خانه از او گرفت

او که در سبک موسیقی بومی آمریکا فعالیت می‌کرد، در دهه‌ ۱۹۶۰ میلادی به سبک راک رو آورد و شعرهای عاشقانه‌ «راک اند رول» روز را با شعرهای ادبی و روشنفکرانه کلاسیک درهم آمیخت. دیلن در پدیدار شدن سبکی در موسیقی به نام «راک بومی» در اواسط دهه‌ ۶۰ بسیار تأثیرگذار بود و به نام «شکسپیر« هم‌نسلانش شهرت یافت.

در کنار «شر» و «سونی بونو»

ترانه‌ معروف او «چون یک خانه‌به‌دوش» از سوی «رولینگ استون» به‌ عنوان بهترین ترانه‌ تمام زمان‌ها معرفی شد. این خواننده مطرح آمریکایی مدال آزادی ریاست‌ جمهوری کشورش را در سال ۲۰۱۲ به گردن آویخت.

«دیلن» و دوستان، نیویورک ۱۹۶۸

«باب دیلن» در پنج دهه اخیر در موسیقی آمریکا به‌ عنوان پدیده مطرح بوده‌ است .او از دید بسیاری، تأثیرگذارترین چهره در تاریخ موسیقی آمریکا بوده ‌است. برخی از ترانه‌هایش توسط بسیاری از خوانندگان مشهور دوباره‌خوانی شده‌ که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرای «از فراز برج دیدبانی» توسط «جیمی هندریکس» اشاره کرد.

در خانه همراه با «آلن گینزبرگ»

«مارتین اسکورسیزی» کارگردان سرشناس سینما فیلم مستند «راهی به خانه نیست« را درباره‌ «باب دیلن» ساخته ‌است. همچنین فیلم سینمایی «من آنجا نیستم «ساخته «تاد هینز» برگرفته از زندگی این هنرمند است.

«باب» و دوستش «دیل بوتانگ»، سال ۱۹۵۶

پنج‌شنبه ۲۲ مهر نام «دیلن» به عنوان برنده مهم‌ترین جایزه ادبی جهان اعلام شد و هواداران او را به اوج شادی رساند. سال‌های متمادی است که اسم «دیلن» به عنوان شانس دریافت نوبل ادبیات بر سر زبان‌ها می‌افتد، اما انگار امسال، سال او بود. فروش کتاب‌های زندگی‌نامه و آلبوم‌های این هنرمند پس از اعلام این خبر به شدت افزایش پیدا کرد تا جایی که «آمازون» اعلام کرد: کتاب متن ترانه‌های او صبح پنج‌شنبه (۲۲ مهرماه) در جایگاه ۷۳ هزار و ۵۴۳ پرفروش‌ترین‌ها بود و پس از انتشار خبر برنده شدن «دیلن» تا رتبه ۲۰۹ بالا آمد. کتاب زندگی‌نامه این ترانه‌سرا، خواننده و آهنگ‌ساز هم از رده ۱۵ هزار و ۶۹۰ به رده ۲۷۸ ارتقا یافت.

«باب دیلن» و «پیت سیگر» در گرین‌وود می‌سی‌سی‌پی، ۱۹۶۲

اما همه از شنیدن خبر نوبلیست شدن «دیلن» خوشحال نشدند و بودند افرادی که در توییتر خود از این انتخاب آکادمی نوبل به تندی انتقاد کردند. «ایروین ولش» داستان‌نویس اسکاتلندی و «هاری کونزرو» نویسنده و روزنامه‌نگار هندی ـ انگلیسی از جمله این افراد هستند.

دست‌نوشته «دیلن» از ترانه «زمانی همه چیز تغییر می‌کند» که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار ارزش‌گذاری شده

طرفداران «هاروکی موراکامی» نویسنده ژاپنی رمان‌های «کافکا در کرانه» و «جنگل نروژی» هم پیام‌های اعتراض‌آمیز خود را در توییتر منتشر کرده و نویسنده محبوبشان را با «لئوناردو دی‌کاپریو» که ۲۰ سال برای کسب جایزه اسکار صبر کرد، مقایسه کردند.

جلد کتابی درباره «باب دیلن» با عنوان «تا ابد جوان» که شامل عکس‌های منتشرنشده این هنرمند است

با وجود تمام این حواشی، «باب دیلن» ۷۵ ساله هنوز هیچ واکنشی به کسب جایزه نوبل از خود نشان نداده است. او که عصر روز برنده شدنش در لاس‌وگاس روی صحنه رفت و اجرا کرد، از صحبت کردن در این‌باره خودداری و به خواندن ترانه‌هایش بسنده کرد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 25 مهر 1395، کد مطلب: 95072514236:www. isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
0
0
حالا چرا حاشیه ساز
امیرعباس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
0
آقا چرا جو می دین چه حاشیه ای بود اینجا الان؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین