پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
جامعه متشکل از افرادی است که از لحاظ فیزیکی در شرایط یکسانی قرار نداشته و در بسیاری موارد نیز افرادی با مشکلات جسمانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

شعار سال: "عصای سفید" نماد روشن‌دلانی است که امروزه با وجود تمامی موانع و مشکلات، به جایگاهی می‌رسند که هزاران نفر دست به تشویق ایستاده و غرق در حیرت می‌شود، درست همان صحنه‌ای که "بهزاد زاد علی اصغر" در پارالمپیک امسال برای کشور عزیزمان رقم زد.

آری، "زادعلی اصغر" تنها نمونه‌ای از قشر توانمند و باپشتکار جامعه‌ی نابینایان است؛ افرادی که در کنار مشکلات فراوان خود، با دلی روشن در پی سرنوشت دویده و در میان صحنه‌های پر پیچ و خم زندگی ناامید نمی‌شوند.

گاهی این روشن‌دلان، حتی از حقوق شهروندی نیز محروم می‌شوند؛ جای سوال است که چرا این دسته از افراد که دنیا را فارغ از مادیات و با روح خویشتن درک می‌کنند، دچار این همه تبعیض و یا گم‌نامی شده‌اند.

حالی که تمامی مسئولان جامعه که دست توانایی در رفع مشکلات اقشار آسیب‌پذیر جامعه دارند، تنها دل به وعده‌هایی بی اساس خوش کرده و چشم‌ می‌بندند روی تمامی زجرهایی که روشن‌دلان نه تنها در جامعه بلکه در تنهایی‌های خویش به جان می‌خرند.

*مدیران باید نگرش خود را در خصوص نابینایان اصلاح کنند

"فرهاد عبدوی" رئیس انجمن نابینایان آذربایجان‌شرقی در این خصوص اظهار کرد: جامعه نابینایان استان، از سال 1360 فعالیت خود را با مجوز بهزیستی و همچنین استانداری شروع کرده و دارای 600 عضو فعال می‌باشد.

وی اصلی‌ترین مشکل نابینایان را اشتغال دانست و گفت: متاسفانه برخی از مسئولان توانمندی‌های نابینایان را باور ندارند که این عمده‌ترین مشکل نابینایان در خصوص اشتغال است، از این رو مدیران باید این نگرش خود را اصلاح کرده و با دیدی مثبت به قشر نابینا توجه کنند.

وی در خصوص مشکل انجمن نابینایان استان نیز افزود: چند سال پیش با مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی تبریز ساختمانی را در اختیار ما قرار دادند، این ساختمان به مدت ده ماه است که به بهانه‌ی احتمال نشت گاز، توسط شهرداری منطقه قطع شده است.

عبدوی در این راستا تاکید کرد: معاونت فرهنگی-اجتماعی شهرداری تبریز نیز به مدت دوماه است به ما اعلام کرده چند اتاق از این ساختمان را به منظور ایجاد اتاق مهر خانواده در اختیارشان قرار دهیم؛ در حالی که ما به صورت کامل از این ساختمان استفاده می‌کنیم و مسئولان نباید برای حل یک معضل و آسیب اجتماعی، مشکل دیگری را ایجاد کنند.

وی یادآور شد: شهر تبریز بزرگ بوده و شهرداری تبریز نیز امکانات زیادی در اختیار دارد؛ از این رو افراد نباید هیچ چشم‌داشتی در خصوص ساختمانی که مورد استفاده‌ی دائمی نابینایان است، داشته باشند.

وی تاکید کرد: ما برای حل این مشکلات برای ملاقات با یکی از اعضای شورای شهر از تیرماه، نامه نوشتیم در حالی که تاکنون وقت ملاقاتی به ما نداده‌اند، در حالی که این وظیفه‌ی شورای شهر است که به عنوان نماینده‌ی چندصد نفر از نابینایان در خدمت این قشر نیز قرار بگیرد.

رئیس انجمن نابینایان استان، تشریح کرد: همانگونه که نابینایان در زمان انتخابات رای داده و نماینده انتخاب می‌کنند، در خدمت‌رسانی نیز باید قشر نابینایان مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: پیرو برگزاری نمایشگاه توانمندی، کمک آموزشی و تجهیزات توانبخشی نیز از سوی شهرداری وعده‌ی سه میلیون کمک را دادند که نتیجه‌ی آن را نیز تاکنون ندیده‌ایم و همچنین دریافت هدیه‌ی ده میلیونی از طرف شهرداری را نیز تکذیب می‌کنم.

وی در خصوص معایب ادغام با موسسه‌ی نابینایان بصیر نیز یادآور شد: ما در کنار موسسه‌ی بصیر فعالیت‌های خود را انجام می‌دهیم و هیچ مشکلی نیز در این خصوص نداریم، چرا که اگر دو موسسه برای یک هدف کار کنند به مراتب نتایج مطلوب‌تری به همراه خواهد داشت.

عبدوی با اشاره به اینکه موسسه‌های نابینایان و کم‌بینایان در شهرهایی مثل شیراز و اصفهان متعدد بوده و فعالیت‌های خوبی نیز دارند، تاکید کرد: تعدد اینگونه موسسه‌ها نه تنها مشکلی در پی ندارد بلکه بسیار اثربخش نیز میباشد.

وی در خصوص خدمات انجمن نابینایان استان برای نابینایان و کم‌بینایان نیز اظهار کرد: ارائه‌ی کمک‌های توانبخشی، کمک به 100 خانواده‌ی نیازمند تحت پوشش این انجمن با کمک خیران، برگزاری کلاس‌های آموزشی از جمله قالیبافی و ارائه‌ی کارت مهارت، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی و ... از جمله خدماتی است که به اعضای این انجمن ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: دفتر انجمن نابینایان نیز از اولین روز هفته تا چهارشنبه فعال است، در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز فوق برنامه‌ها برگزار میشوند.

رئیس انجمن نابینایان استان تاکید کرد: ما درخواست داریم که همانند سایر مردم، به نابینایان نیز در حد توانمندی‌هایشان کار داده شود و همچنین مسئولان نیز توانمندی‌های این قشر را باور کرده و نگرش خود را تغییر دهند.

وی در خصوص مسئولیت آموزش و پرورش در راستای معرفی نابینایان و فرهنگ‌سازی در مورد برخورد صحیح با قشر نابینا نیز یادآور شد: آموزش و پرورش نیز در راستای آشنایی دانش‌آموزان با عصای سفید و طرز برخورد با نابینایان می‌تواند این موضوع را در آموزش‌های دوره‌ی ابتدایی خود لحاظ کند.

وی در پایان تاکید کرد: همین که یک نابینا برای به دست گرفتن عصای سفید خجالت می‌کشد، نشان از ضعف فرهنگی شدید در این حوزه است.

اگر قوانین مربوط به نابینایان به طور کامل اجرایی شود، قریب به 80درصد مشکلات حل می‌شوند

"روح‌الله ساعی" نائب رئیس هیئت مدیره‌ی موسسه‌ی علمی، فرهنگی و هنری نابینایان بصیر، اظهار کرد: ما در حوزه‌ی نابینایان با دو دسته مشکل روبه‌رو هستیم، که بخشی از آن مربوط به قشر نابینایان بوده و بخشی دیگر مربوط به خود موسسه است.

وی در خصوص مشکلات عمومی نابینایان تاکید کرد: خدمات بیمه‌ای یک نمونه از این مشکلات است؛ چرا که حمایت‌های مراقبتی و توانبخشی در کشور از طرف سازمان‌های بیمه‌ای صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هزینه‌های مراقبتی از افراد نابینا و کم‌بینا زیاد است، یادآور شد: باید بیمه‌ها در این خصوص نابینایان را حمایت کنند چرا که حمایت‌های فعلی بسیار محدود است.

ساعی در خصوص مشکلات موسسه نیز بیان کرد: موسسه‌ی نابینایان بصیر یک مجموعه‌ی مردم نهاد بوده و کاملا با حمایت‌های مردمی اداره می‌شود؛ از این رو ما با مشکلات مادی زیادی روبه رو هستیم که در این راستا از خیران عزیز تقاضای حمایت داشته و خواستاریم که در زمینه‌های علمی و فرهنگی نیز برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه کمک کنند.

وی در خصوص تعدد مراکز و موسسات نابینایان نیز تاکید کرد: ادغام و یکسان‌سازی موسسه‌ی بصیر با انجمن نابینایان استان فکر غلطی است؛ چرا که در اصل، تعدد موسسات و مراکز نابینایان عاملی برای پیشرفت بوده و باعث ایجاد فضایی رقابتی می‌شود که در نتیجه اثرات مطلوب‌تری نیز در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه، در فضای رقابتی فعالیت‌ها تخصصی‌تر انجام می‌شود، بیان کرد: ادغام این دو مجموعه با یکدیگر به منظور ارائه‌ی خدمات بیشتر، در واقع پاک کردن صورت مسئله است، چرا که مجموعه‌ها در کنار یکدیگر و با هم‌افزایی می‌توانند نتایج خوبی را به دست آورند.

نائب رئیس هیئت مدیره‌ی موسسه‌ی علمی، فرهنگی و هنری نابینایان بصیر خاطرنشان کرد: ما علاقه‌مند هستیم که موسسات دیگری نیز در این راستا شکل بگیرد، چرا که در نتیجه‌ی تعدد این گونه مراکز، مطالبات حقوق نابینایان زیاد خواهد شد.

ساعی با اشاره به قانون جامع 16 ماده‌ای حمایت از حقوق معلولان و نابینایان خاطرنشان کرد: اگر قوانینی که در کشور برای نابینایان وضع شده است علارغم نواقص خود، به طور کامل اجرایی شود، قریب به 80درصد مشکلات قشر نابینایان حل خواهد شد.

وی در این خصوص تشریح کرد: اصلاحیه‌ی قانون جامع 16 ماده‌ای حمایت از حقوق معلولان و نابینایان نیز به مجلس ارائه شده است که امیدواریم به تصویب برسد.

وی گفت: موسسه‌ی علمی، فرهنگی و هنری نابینایان بصیر، با 650 عضو در ارائه‌ی خدمات علمی و آموزشی با رویکرد مهارت آموزی و حرفه‌آموزی در حال فعالیت می‌باشد.

شش هزار نفر دارای اختلال بینایی در استان تحت پوشش خدمات بهزیستی استان قرار دارند

محسن ارشدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این خصوص اظهار کرد: نابینایی یا اختلالات بینایی از لحاظ شیوع در کشور، حدود نیم تا هشت دهم درصد جمعیت را شامل می‌شود که در استان ما نزدیک 19 هزار نفر افراد کم‌بینا و نابینا و یا دچار اختلال بینایی وجود داشته که شش هزار نفر آن تحت پوشش خدمات بهزیستی استان قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه خدمات متنوعی در بهزیستی استان به نابینایان، کم‌بینایان و یا در حالت کلی به افراد دارای اختلال بینایی ارائه می‌شود، ادامه داد: بحث پیشگیری از نابینایی و به‌خصوص نابینایی‌هایی که جنبه‌ی ارثی و ژنتیکی دارند، یکی از اولویت‌های مهم ما است.

وی با اشاره به اینکه ما در راستای تشخیص و اقدام به موقع اختلالات بینایی تلاش می‌کنیم، افزود: برخی از اختلالات بینایی هستند که اگر به موقع تشخیص داده شوند، کاملا درمان می‌شوند.

ارشدزاده در خصوص اقدامات سازمان بهزیستی به منظور پیشگیری از اختلالات بینایی نیز بیان کرد: در چند سال اخیر، سازمان بهزیستی کشور طرح پیشگیری از تنبلی چشم را برای کودکان سه الی شش ساله، در مهدهای کودک و همچنین در پایگاه‌های مربوطه اجرا میکند؛ چرا که پیشگیری از تنبلی چشم بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: آموزش برای خانوده‌هایی که دارای کودک نابینا هستند نیز از دیگر برنامه‌ی بهزیستی بوده چرا که در اکثر موراد این خانواده‌ها در مواجهه با نابینایی کودکشان مضطرب می‌شوند؛ از این رو آموزش این خانواده‌های برای برخورد مناسب موضوعی بسیار مهم است.

وی در خصوص اهمیت آموزش کودکان نابینا نیز یادآور شد: در کنار سایر مشاوره‌ها، آموزش به کودکان نابینا و کم‌بینا توسط افراد متخصص، از دیگر اولویت‌های ما درراستای حمایت از این قشر میباشد، چرا که استقلال فردی و همچنین استقلال اجتماعی این کودکان بسیار مهم است.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه در جامعه‌ی ما، 20درصد از کسانی که اختلال بینایی دارند، دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، تاکید کرد: پیگیری تحصیلی نابینایان نیز از دیگر مواردی است که بهزیستی به آن توجه دارد، چرا که قشر نابینای جامعه ما، از لحاظ هوش و استعداد در سطح بالایی قرار داشته و قدرت یادگیری فراوانی دارند.

وی با تاکید بر اینکه، "اشتغال" مهم‌ترین مشکل جامعه‌ی نابینایی است، گفت: 60درصد از قشر نابینایی جامعه‌ی ما، علارغم اینکه اکثر آنان دارای تحصیلات دانشگاهی و عالیه هستند اما با مشکل بیکاری مواجه هستند؛ از این رو کمک در جهت اشتعال این عزیزان از دیگر اولیت‌های ماست.

وی در خصوص مشکلات تردد شهری نابینایان نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه فضای شهرهای ما در استان، برای تردد نابینایان مناسب‌سازی نشده است و هر چند که خطوط برجسته‌ای در پیاده‌روها برای رفت و آمد این قشر تعبیه شده است اما در بسیاری از موارد این خطوط قطع شده و یا به جاهای نامناسب منتهی می‌شوند.

ارشدزاده با تاکید معنی عصای سفید، تشریح کرد: این عص به این معنی است که هر فردی که این عصا را در دست گرفته است و قصد عبور از عرض خیابان را دارد، دارای حق تقدم بوده و باید رانندگان رعایت کنند که در بسیاری از موارد رانندگان به این موضوع اهمیت نمی‌دهند.

وی در این خصوص افزود: باید در راستای معرفی و شناساندن "عصای سفید" آموزش‌های لازم را به مردم ارائه دهیم و همچنین تمامی مردم دست به دست هم دهیم تا مشکلی برای نابینایان در این خصوص پیش نیاید.

وی تاکید کرد: هر چند شورای و مسئولان شهری در راستای مناسب‌سازی فضای شهری تلاش می‌کنند، اما هوز هم یک سری از مشکلات در این حوزه وجود دارند؛ در این خصوص ما شورای مناسب‌سازی داریم که یکی از اعضای اصلی آن شهرداری می‌باشد.

این مسئول با تاکید بر استخدام معلولان در سازمان‌ها نیز خاطرنشان کرد: سال گذشته سه نفر از این افراد را در اداره کل بهزیستی استان استخدام کردیم و در تلاش هستیم تا دیگر معلولان نیز بتوانند در ادارات مشغول به کار شوند.

وی گفت: ما به دو هزار نابینا و کم‌بینای تحت پوشش بهزیستی، مستمری داده و همچنین به 65 نفر دانشجوی این قشر نیز در پرداخت شهریه‌های دانشگاهی کمک می‌کنیم و همچنین برای مسکن، اشتغال و هزینه‌های ضروری این قشر و به ویژه در خصوص وسایل کمک آموزشی و ابزارهای مورد نیاز نیز خدماتی را ارئه می‌دهیم.

ادغام انجمن نابینایان تبریز و موسسه‌ی علمی، فرهنگی و هنری بصیر با یکدیگر، برای هر دو مجموعه مفید است

ایرج شهین‌باهر "عضو شورای اسلامی شهر تبریز" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، نیز در این خصوص اظهار کرد: در راستای مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان بخشنامه‌ای داریم و همچنین کارگروهی نیز در معاونت شهرسازی به منظور مناسب‌سازی محیط و ساماندهی فضاهای شهری برای معلولان داریم که در جهت رفع مشکلات موجود برای این قشر فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: اخیرا در پیاده‌رو سازی و همچنین تعمیر یا بازسازی آن، خط‌ های ویزه‌ی زرد رنگی برای نابینایان استفاده شده است؛ اما در برخی از موارد این مسیرها به فضاهای نامناسب و یا داخل جوب و ... منتهی می‌شوند؛ چرا که طراحی شهری ما هنوز برای چنین اقداماتی آماده نبوده و در این خصوص نواقصی وجود دارد.

وی در این خصوص افزود: در طی گذشت سال‌ها، مقداری از این نواقص رفع شده‌اند، اما در این راستا اقدامات شهرداری تنها کارساز نبوده و مردم نیز باید مشارکت داشته باشند؛ چرا که در بسیاری از موارد در مسیر خطوط نابینایان، وسایل نقلیه توقف کرده و یا دکه‌ها را در این مکان قرار می‌دهند که باید این موارد کنترل شوند.

شهین‌باهر یادآور شد: شهرداری و شورای شهر نیز در راستای ارائه‌ی خدمت به معلولان و قشر نابینا، قدم‌هایی برداشته‌اند که ایجاد آسانسور در پل‌های هوایی نمونه‌ای از ان است که تاکنون نیز دو الی سه مورد تعبیه شده است؛ اما جای ذکر است که این اقدامات به صورت صددرصدی نبوده و نیاز به تلاش احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید از آسانسورهایی که برای معلولان در پل عابر نصب می‌شوند، به خوبی نگه‌داری کرده و تلاش کنند که صرفا معلولان و افراد سالمند از این امکانات استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه بهزیستی نقش مهمی در حمایت از معلولان دارد، گفت: شهرداری و شورای شهر نیز در تلاش برای کمک به قشر معلولان بوده و در این خصوص نیز تا حد توان به این قشر از جامعه کمک کرده و شرایط را برایشان فراهم خواهد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: بنده نیز به عنوان یکی از اعضای شورای شهر و هم به عنوان یک هم‌نوع، چندین سال است که در این خصوص تلاش کرده و پیگیر کارهایشان هستم.

وی در خصوص موسسه‌ی علمی، فرهنگی و هنری نابینایان بصیر نیز گفت: اگر انجمن نابینایان تبریز و موسسه‌ی علمی، فرهنگی و هنری بصیر با یکدیگر ادغام شوند در این صورت می‌توان به هر دوی این مجموعه کمک کرد و تمامی نابینایان استان را تحت پوشش خدمات خوبی قرار داد.

وی یادآور شد: ما برای حمایت از نابینایان، ساختمانی را در اختیار انجمن نابینایان تبریز قرار داده‌ایم که به حد مطلوب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد از این رو اگر این دو مجموعه با یکدیگر ادغام شده و یکی شوند می‌توانند از امکانات موجود مشترکا استفاده کنند.

شهین‌باهر اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم که امکاناتی را که در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد، مورد بهره‌برداری تمام این قشر قرار بگیرد.

وی در خصوص هدیه‌ی شهرداری تبریز به انجمن نابینایان تبریز نیز بیان کرد: طی نمایشگاهی که انجمن گذاشته بود، شهرداری تبریز مبلغ ده میلیون تومان را به این انجمن هدیه داده است تا دستگاهی را تهیه کنند که توسط آن ناشنوایان قادرند تمامی کتاب‌های معمولی را مطالعه کنند.

وی تاکید کرد: اگر این دو مجموعه با یکدیگر یکی بودند به راحتی تمامی نابینایان استان می‌توانستند از این دستگاه استفاده کنند؛ این دوپارچگی به نفع قشر نابینا نبوده و باید در خصوص ادغام و یکسان سازی این دو مجموعه توجه شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز یادآور شد: ماهم در حوزه‌ی شهرسازی و تاجایی که فضای شهری اجازه بدهد، قطعا در راستای حل مشکلات معلولان و نابینایان تلاش خواهیم کرد؛ چرا که اقدامات خوبی تا کنون در کشورهای در حال توسعه برای این قشر از جامعه انجام گرفته است که ما نیز باید به آن سمت حرکت کنیم.

شایان ذکر است؛ درک شرایط و مشکلات جامعه‌ی نابینایان و در حالت کلی معلولان به راحتی میسر نبوده و مسئولان نیز باید با همان نگرشی که برای دیگر اقشار جامعه دارند، جامعه‌ی نابینایان و معلولان را نیز زیر ذره‌بین قرار دهند.

و چه خوش گفت سعدی در وصف انسانیت که "چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار" و چقدر خوب می‌شد اگر امروز این عضو دردمند جامعه را درک کرده و برای رفع مشکلاتشان قدم‌هایی هرچند کوچک برداریم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 25 مهر 1395، کد مطلب: 95072514661:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین