پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
یک کارشناس مذهبی ضمن تاکید بر اینکه بسیاری از جوانان در فضای مجازی به مسائل انحرافی بیشتر اهمیت می‌دهند، گفت: مسائل و موضوعات دینی در فضای مجازی کمتر به چشم می‌خورد و از اولویت کمتری برخوردار است.

شعار سالحجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود حاج حسینیان ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: یکی از وظایف مبلغین و همچنین کسانی که امر به معروف و نهی از منکر را انجام می‌دهند این است که از روش‌های گوناگون، تبلیغ دین را در فضای مجازی برای علاقه‌مندان به موضوعات مذهبی انجام دهند تا بتوانند مطالب را به افراد بیشتری منتقل کنند و این موضوعات باید در فضای مجازی از اولویت بالایی برخوردار باشد.

وی افزود: امروزه با توجه به موقعیت فضای مجازی که برای تبلیغ مسائل دینی فراهم شده است صاحب‌نظرانی که صحت گفتارشان مشخص است از این طریق استفاده می‌کنند ولی همان‌طور که فضای مجازی دارای فایده است می‌تواند با اطلاعات نادرست باعث انحراف افراد زیادی نیز بشود.

*یکی از آسیب‌های فضای مجازی ترویج و تبلیغ موضوعات باطل است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: در حال حاضر یکی از آسیب‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد و متاسفانه وسیله‌ای برای ترویج ابتذالات و تبلیغ مفاسد شده و همچنین وسیله شایعه‌پراکنی که باعث آبروریزی افراد می‌شود، فراهم شده است و مسئولین باید به فکر پالایش لازم برای فضای مجازی باشند.

حجت الاسلام حسینیان خاطر نشان کرد: متاسفانه عده‌ای از جوانان به علت استفاده نادرست از فضای مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام و.... باعث مفاسد زیادی شدند و این امر مشکلات اخلاقی را در پی دارد، ولی در گذشته که این‌گونه امکانات ارتباطی وجود نداشت به وسیله کتاب و از طریق سخنرانی‌هایی که صورت می‌گرفت به تبلیغ دین پرداخته می‌شد.

وی تصریح کرد: اگر مطالب باطل در شریعت احکام دین، از طریق کتب و جزوات به دیگران منتقل شود قطعا حرام است و گاهی اوقات مطالب باطل و ناپخته از این طریق منتشر می‌شود و میان افراد می‌رود و وسیله‌ای که می‌خواهد وسیله هدایت‌شان شود، منجر به گمراهی آن‌ها می‌شود.

وی گفت: قطعا اگر سخنرانی‌های مذهبی بیشتر برگزار شود آثار تبلیغی و تاثیرگذاری بهتری را خواهد داشت و در مقابل اگر مطلب ناپخته و نادرست ذکر شود مطالب به سمت منحرف شدن پیش می‌رود و آثار سوء آن هم بیشتر خواهد بود، بنابراین می‌توان از نظرات بزرگان استفاده کرد و کتبی که علما در اختیار دارند، مانند علامه محبی و آیت الله سبحانی از طریق فضای مجازی در اختیار عموم مردم قرار دهند.

حجت الاسلام حسینیان اظهار کرد: مسئولین باید کنترل لازم را داشته باشند و جلوی حواشی مطالبی را که احیا کننده تهاجم فرهنگی است را بگیرند و بنده معتقد هستم که فضای مجازی هم می‌تواند وسیله‌ای برای هدایت افراد و نیز گمراهی آنان باشد.

وی در خصوص به روز شدن مطالب دینی در فضای مجازی، عنوان کرد: اگر افراد صاحب نظر کانال‌هایی را ایجاد کنند و دولت به عنوان یک مسئولیت فرهنگی که در جامعه حضور دارد، برای ایجاد چنین کانال‌هایی بودجه‌ای را در نظر بگیرد و آن‌ها را برای علاقه‌مندان به موضوعات دینی معرفی کند، قدم خوبی در این مسیر برداشته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: معرفی این‌گونه کانال‌ها قطعا می‌تواند در تبلیغ مسائل دینی بسیار موثر باشد و افرادی مانندآقای قرائتی و دیگر علما و بزرگان می‌توانند پاسخگوی مسائل قرآنی و دینی در فضای مجازی باشند تا وظیفه‌ای که بر عهده دارند را به نحو احسن انجام دهند.

وی با بیان اینکه موضوعات دینی نسبت به دیگر مطالب باید زیاد باشد، عنوان کرد: به همان اندازه که مطالب مختلفی در فضای مجازی وجود دارد موضوعات دینی هم باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی سوالات متنوع افراد در مباحث مذهبی باشد.

وی افزود: متاسفانه عده‌ای از جوانان به خاطر مسائل شهوانی، جنسی و... که در آن‌ها قوی‌تر است بیشتر به دنبال کانال‌هایی می‌روند که خاص ترویج مفاسد است و در مقابل، نسبت به کانال‌های تبلیغ کننده مسائل دینی که می‌تواند هدایتگر هر انسانی باشد، کمتر توجه می‌کنند.

*فضای مجازی باید کنترل شده در اختیار عموم مردم قرار گیرد

حجت الاسلام والمسلمین حسینیان خاطر نشان کرد: وضعیت فرهنگی که به وجود آمده است راضی‌کننده نیست و تلگرام، اینستاگرام و... باید کنترل شده در اختیار عموم مردم قرار گیرد، زیرا اگر خلاف این مباحث باشد قطعا آثار سوئی در برخواهد داشت.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ماهواره وسیله‌ای است که می‌تواند جدیدترین یافته‌های عملی و دقیق‌ترین مطالب دینی و مذهبی را در کل جهان مخابره کند ولی متاسفانه فرهنگ استفاده صحیح از ماهواره در میان عده‌ای از افراد جامعه به درستی مشخص نشده است، در نتیجه وارد کانال‌های منحرف می‌شوند که آسیب‌های بسیاری را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: مشکلاتی که در فضای مجازی به وجود آمده، قبل از این که جوانان ما را آلوده کند باید به فکر جلوگیری این مشکلات باشیم چرا که امروزه همه افراد دارای موبایل و دیگر امکانات ارتباطی هستند و باید بسیار مراقب باشند تا فضای مجازی آن‌ها را در مسیر انحراف قرار ندهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اظهار کرد: تمام ارگان‌های فرهنگی باید هماهنگ باشند و درصدد مقابله با آسیبی که فضای مجازی ایجاد می‌کند، برآیند و در مرحله اول با پالایش کانال‌ها و بعد معرفی کانال‌های خوب این مشکل را برطرف کنند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 25 مهر 1395، کد مطلب: 95072514490:www. isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین