پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۹۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
آمار صادرات و واردات سال‌های ۹۸ و ۹۹ هم به آمار‌های محرمانه اقتصادی اضافه شد و در دسترس نیست. این در حالی است که قرار بود آمار «برخط» صادرات و واردات منتشر نشود. اما حالا امار برخط که هیچ، آمار سال ۹۸ و در مواردی سال ۹۷ هم در دسترس نیست.

شعار سال:آمارهای بسیاری در اقتصاد ایران جزو آمارهای محرمانه محسوب می‌شوند. از آمار صادرات و فروش نفت گرفته تا نرخ رشد اقتصادی، آمار بنگاه‌های اقتصادی، جذب سرمایه خارجی و حالا آمار صادرات و واردات کل کشور.
 
آخرین بار در فرودین ماه سال ۹۸ جزییات آمارهای تجارت خارجی از سوی گمرک ایران منتشر شد. بعد از آن گمرک اعلام کرد انتشار آمار برخط را متوقف کرده و آمارها با کمی فاصله در دسترس است.
 
حالا بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد آمار صادرات و واردات سال ۹۹ و ۹۸ در دسترس نیست. حتی برخی از آمارهای سال ۹۷ هم قابل دسترس نیست و تنها می‌توان به اطلاعات کامل سال ۹۶ دسترسی داشت. سال قبل از تحریم‌ها و افت تجارت‌ خارجی.
 
دولت برای حبس هر کدام از این آمارها دلایل خاص خود را دارد. مثلا انتشار نرخ تورم بانک مرکزی به دلیل اختلافات این نهاد با مرکز آمار متوقف شد. یا دلیل توقف انتشار آمار صادرات و فروش نفت، «سوءاستفاده دشمن» عنوان شده است.
 
اما جز این موارد، آمارهای بسیار دیگری حبس شده است.


 
نکته قابل توجه این است که این لیست آمارهای ممنوعه مدام در حال افزایش است. این در حالی است که نبود آمارهای اقتصادی، هم فرصت تحلیل را فعالان اقتصادی و پژوهشگران گرفته و هم امکان پیش‌بینی آینده را.
 
چون در اقتصادی که نه میزان فروش نفت آن مشخص و نه درآمدهای نفتی، نه میزان تجارت خارجی مشخص است و نه آمار بنگاه‌های اقتصادی انجام هر فعالیتی با ابهام جدی مواجه است.
 
به عبارتی تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه دولت‌ها و نهادها در خصوص اقتصاد کم نبود، حالا حبس آمارهای اقتصادی هم به آن اضافه شده است. یعنی با این شرایط نه می‌توان شرایط اقتصادی را تحلیل کرد و نه می‌توان تصویری از آینده داشت.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز ، تاریخ انتشار: 4 اسفند 1399  ، کدخبر: 516338 ،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین