پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۷۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
روز گذشته خبری در خصوص تلف‌شدن ماهی‌های فراوانی در سواحل جنوبی ایران منتشر شد؛ مرگ‌ومیری گه دلیل اصلی آن آلایندگی و نشت لوله‌های نفتی عنوان شد.
شعار سال : عسلویه پایتخت انرژی ایران، نام زیبایی که حدود دو دهه است که بر زبان ها جاری است و استان بوشهر نیز با همین نام مشهور گردیده است. با احداث پالایشگاه های متعدد، هجم بزرگ‌گاز از دل دریا به سواحل عسلویه کشانده شد و همزمان هزاران نفر جویای کار از سراسر کشور به عسلویه شتافتند. عسلویه، نامی که تا پیش از آن در گمنامی می زیست و جزء محروم ترین نقاط استان به شمار می رفت.

پس از احداث پتروشیمی ها و تولید انواع مواد، از گازهای استحصال شده رونق عسلویه بیش از پیش برسر زبان ها افتاد. مردم عسلویه که سال ها در فقر و محرومیت زندگی می کردند چشم انداز امیدوارکننده ای را در مقابل خود دیدند.

عده ای از آن ها با فروش زمین های خود به ظاهر با قیمت گران صاحب آلاف و الوف شدند، غافل از آنکه برای خریداران حکم طلای ناب را پیدا کرد و با فروش این زمین ها به پارس جنوبی توانستند صاحب سرمایه های میلیاردی شوند.عده‌ای نیز به عنوان نیروی کار در پارس جنوبی درآمدی ثابت پیدا کردند عده ای نیز با ایجاد فروشگاه ها یا مراکزی برای تامین نیازمندی های کارگران که بیشتر غیر بومی بودند به ظاهر به نان و نوایی رسیدند. غافل از آنکه همین پارس جنوبی روزی بلای جانشان خواهد شد. اکنون با بیش از دو دهه از گذشت استقرار پالایشگاه های بزرگ پارس جنوبی مهم ترین چالش مردم عسلویه آلودگی سرسام آوری است که شبانه روز به حجم آن افزوده می شود و ارمغانش بروز انواع بیماری های آشکار و پنهان برای ساکنان آنجاست.

شهرستان عسلویه در چنبره دودها و انواع مواد آلاینده ای قرار گرفته که بی رحمانه هر روز حلقه محاصره خود را بر مردم ساکن آنجا تنگ می کند. آسیب هایی که این آلودگی نسل های آینده را تهدید می کند فراتر از آن است که امروز بتوان به درستی آن را شرح داد.

اما این آلودگی تنها دامن مردم بومی و ساکن شهر عسلویه را نگرفته است. این غول بی رحم می تازد و هر روز با انواع آلودگی ها، بسان بهمنی کوه آسا سایر موجودات زنده به خصوص آبزیان را نیز زیر فشار خود له می کند و ازبین می برد.

روز گذشته خبری در خصوص تلف شدن ماهی های فراوانی در ساحل شهرستان عسلویه پایتخت انرژی ایران منتشر شد که دلیل اصلی آن آلایندگی و نشت لوله‌های نفتی عنوان شده است. درپی این خبر نظرات متفاوتی توسط دستگاه های متولی منتشر شد و همچنان بررسی ها ادامه دارد.

نتیجه مرگ ماهی‌های عسلویه اعلام می‌شود

حجت الاسلام احمدی نماینده مردم جنوب استان بوشهر شامگاه دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تلف شدن ماهی هایی که در حاشیه سواحل دریای عسلویه دیده شد، تاکید کرد: با قید فوریت پیگیر و محیط زیست در این خصوص باید گزارش نهایی مکتوب را جهت پیگیری ارائه کند.

احمدی افزود: طبق گزارش اولیه اخذ شده شفاهى ازمحیط زیست شهرستان عسلویه، این نوع ماهى که ارزش غذایى خیلى کمى دارد، از صید ضمنى که به تورهاى دریانوردان و ماهیگیران خورده و در دریا رها شده است. بعداز رها سازی در دریا به ساحل به صورت مرده توسط آب آمده که ناشى از آلودگى و آلایندگى نیست.

وی با اشاره به محدوده پیدا شدن ماهی های مرده، بیان کرد: این ماهی‌ها بین ساحل نخل تقى و منطقه ویژه پیداشده است که فورا جمع آورى ودفن شده اند.

نماینده مردم جنوب استان بوشهر عنوان کرد: نمونه بردارى انجام و به تهران جهت آزمایش و تحقیقات بیشتر علت مرگ آن ها ارسال شد. نتایج آزمایشگاهى قطعا اعلام خواهد شد.

نشت مواد نفتی دلیل اصلی مرگ ماهی‌ها در عسلویه است

بهزاد حیدری سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر افزود: هم اکنون نمونه‌برداری از ماهیان تلف شده انجام و برای تشخیص علل و عوامل دقیق وقوع این حادثه به مراکز آزمایشگاهی ارسال شده‌است. به دلیل پراکندگی مرگ و میر این ماهیان در ساحل عسلویه و نخل تقی برآورد دقیق از میزان این آبزیان تلف شده وجود ندارد.

حیدری اظهار کرد: توسعه و گسترش مراکز شیمیایی و پتروشیمی مرگ و میر و انقراض آبزیان را به دنبال داشته و همیشه مجموعه شیلات نسبت به این امر معترض بوده‌است.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: هرچند این اداره کل نسبت به موضوع آلودگی عوامل شیمیایی و صنعتی در استان بوشهر هشدار داده اما همچنان اقدام موثر و بازدارنده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است و همچنان مرگ و میر آبزیان در سواحل این استان بویژه سواحل جنوبی رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: از مسئولان ذیربط در استان بوشهر و کشور انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر موثر و پیشگیرانه علمی و بازدارنده‌ در این زمینه این معضل را برطرف کنند تا این منابع که جزو انفال عمومی و متعلق به نسل‌های آینده است این‌ چنین نابود نشوند.

تحقیقات برای دلیل اصلی مرگ ماهی ها در عسلویه ادامه دارد

فرهاد قلی نژاد مدیر کل محییط زیست استان بوشهر در مطلب ارسالی به پایگاه خبری سپاس، با اشاره به دلیل مرگ ماهی‌ها در عسلویه، گفت: ماهیان تلف شده همگی از یک گونه خاص و در یک سایز مشخص بوده‌اند که نشان می دهد از گله ماهیان مهاجر سطح زی بوده‌اند.

وی بیان کرد: معمولاً در آلودگی منتشر شده از صنایع مستقر در منطقه عسلویه، تمام گونه‌های آبزیان و منطقه ساحلی تحت تأثیر قرار می گیرد که در چند روز اخیر از صنایع مستقر در منطقه عسلویه هیچگونه فعالیت غیر‌عادی گزارش نشده است.

مصطفی موذنی رئیس اداره محیط زیست عسلویه بیان کرد: تلفات ماهیان در ساحل عسلویه و تردیدهای ایجاد شده در افکار عمومی دربارۀ احتمال علت مرگ و میر باعث پیگیری کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه شد و اقدام به نمونه برداری جهت مشخص شدن علت دقیق مرگ و میر انجام گرفت.

احتمال دور ریز صیادی وجود دارد

محمد امین طلاب رئیس اداره محیط زیست دریایی استان بوشهر هم گفت: احتمال دورریز صیادی به دلیل محل زیست و مهاجرت این گونه به‌ صورت خواسته و یا ناخواسته وجود دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست بوشهر اعلام کرد: با توجه به فاسد شدن ماهیان رسیده به ساحل در تلاش برای ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه برای اعلام علت تلفات ماهیان هستیم و نتیجه قطعی پس از بررسی دقیق اعلام خواهد شد.

آنچه در این مورد می توان بر آن تأکید کرد آلودگی دریا به عنوان زیستگاه اصلی انواع آبزیان خصوصا ماهی ها است. تلف شدن آبزیان در سواحل عسلویه و آلودگی آب دریا مسئله ای نیست که برای اولین بار اتفاق افتاده باشد. نکته قابل توجه این است که تاکنون هیچ یک از مسئولان پارس جنوبی در این زمینه پاسخگو نبوده اند و شواهد نشان می دهد که اراده ای نیز برای جلوگیری از نسل کشی آبزیان، خصوصا ماهیان وجود ندارد.

بدون تردید تلف کردن سرمایه های اصلی مردم در دریا تخلف محسوب می شود و نه تنها باید دستگا های متولی حفاظت محیط زیست وارد عمل شوند بلکه با اثبات سهل انگاری ها نسبت به آلودگی دریا و کشتار آبزیان باید علیه عاملان این نسل کشی آبزیان به دستگاه های قضایی اعلام جرم کنند. از دستگاه قضا نیز انتظار می رود که در این زمینه قاطعیت لازم را در دفاع از محیط زیست و مبارزه با متخلفان که می خواهند همه چیز را فدای صنعت گاز کنند بنماید.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا ، تاریخ انتشار 6 اسفند 99 ، کد خبر : 1711355 ، dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
0
به نظرم درست زمانی میتونیم از مرگ ماهیها پرده برداری کنیم که خود ساکنان اون منطقه بیان توضیح بدن چیشده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین