پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۵۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
پدر بذر پیاز کشور و عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: بخش اعظم بذر پیاز در کشور با دست کاشته می‌شود و با وجود آن‌که چندبار برای دریافت تراکتور نیوهلند تقاضا داده‌ام، اما متأسفانه، چون نحوه واگذاری این تراکتور برحسب هکتار است، نتوانسته‌ام آن را خریداری کنم.
شعار سال: ایوب عابدی، کشاورز نمونه ملی از استان خراسان شمالی، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره سطح زیر کشت پیاز در کشور اظهار کرد: سطح زیر کشت پیاز در سال زراعی ۹۶-۹۷ در کشور ۵۴هزار هکتار و میزان تولید آن دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است. در سال زراعی ۹۷ -۹۸ نیز به میزان ۵۹هزار هکتار پیاز در کشور کشت شد که حجم تولید این میزان سطح زیر کشت دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود.

وی افزود: سطح زیر کشت پیاز در سال زراعی ۹۸ -۹۹ هم ۶۸هزار هکتار و میزان تولید سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تن بوده است.

عابدی در مورد فعالیت خود نیز گفت: در بیش از ۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی خود به تولید بذر و محصول پیاز اشتغال دارم.

وی با اشاره به رکورد تولید دو تن در هکتار بذر پیاز، افزود: سال گذشته ۶۰ تن بذر پیاز با قوه نامیه ۹۸ درصد تولید کردم که بالاتر از استاندارد‌های جهانی است، چراکه قوه نامیه بهترین بذر پیاز در دنیا ۹۵ درصد است.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی در ادامه گفت: در سال زراعی ۹۸-۹۹ حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در کشور به کشت پیاز اختصاص یافت و بذری که ما تولید می‌کنیم، حدود ۱۰ درصد نیاز جامعه را پوشش می‌دهد.

پدر بذر پیاز کشور با اشاره به دریافت چندین پیشنهاد از کشور‌های افغانستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ... برای تولید در آن‌ها یا صادرات بذر خود تأکید کرد: اگرچه پیشنهاد خرید بذر با قیمت‌های بالا از برخی از کشور‌ها دریافت کردم، اما به دلیل عرقی که به سرزمینم دارم، حاضر نشدم بذر تولیدی خود را در اختیار آن‌ها بگذارم و با قیمتی به مراتب کم‌تر در داخل کشور عرضه کردم.

وی اشتغال‌زایی بالا را یکی از افتخارات خود دانست و تصریح کرد: روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ کارگر دارم و در هشت ماهه اول سال ۱۲ تا ۲۰ هزار نفر را به‌کار می‌گیرم.

عدم همکاری مسئولان برای بیمه کارگران بخش کشاورزی
این کشاورز نمونه ملی در عین حال با گلایه از عدم همکاری مسئولان برای کمک به بیمه کارگران بخش کشاورزی، خواهان توجه و عنایت بیش‌تر به این امر شد.

عابدی اظهار داشت: کشاورزان نمونه که باعث ایجاد اشتغال برای عده زیادی می‌شوند، متأسفانه با موانعی در حوزه بیمه کارگران خود مواجه هستند و نمی‌توانند آن‌ها خود را با شرایط مناسب بیمه کنند.

وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال اگر کارگری در مزرعه کشاورزی آسیب ببیند و دچار حوادثی مانند مارگزیدگی یا قطع عضو شود، کشاورز باید از جیب خود تمام هزینه‌های آن را بپردازد که همین مسأله نیز نارضایتی‌های زیادی را به وجود آورده است.

عابدی دریافت تسهیلات بانکی با نرخ پایین را از دیگر مطالبات کشاورزان عنوان کرد و افزود: چندبار برای دریافت تسهیلات اقدام کردم، اما متأسفانه به دلیل وجود برخی رانت‌ها، این تسهیلات به ما تعلق نگرفت. حال آن‌که برخی افراد که کشاورز نیستند و خود را کشاورز جا می‌زنند، تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وی با بیان این‌که به دلیل عدم دریافت تسهیلات بانکی مجبور به فروش املاک خود شده است، گفت: برای آن‌که بتوانم به تولید محصولات کشاورزی بپردازم، املاک خود را در شهر فروختم و پول آن را برای تولید در روستا خرج کردم.

نسل‌های آینده به سمت فروش اراضی و فعالیت در بخش‌های غیرمولد می‌روند
عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با انتقاد از حمایت‌های ناکافی دولت‌مردان از بخش کشاورزی اظهار کرد: برخلاف آنچه تصور می‌شود که دولت به کشاورزان یارانه می‌دهد، این کشاورزان هستند که به دولت یارانه می‌دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از مسئولان به جای حمایت از تولیدکنندگان، سر راه آن‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند و باعث کاهش انگیزه کشاورزان می‌شوند.

عابدی فعالیت کشاورزی را فعالیتی پردردسر و با سود کم ارزیابی و خاطرنشان کرد: در صورت ادامه این روند و عدم حمایت‌های جدی دولت از بخش کشاورزی، نسل‌های آینده به فروش اراضی خود و فعالیت در بخش‌های غیرمولد روی می‌آورند.

وی با مقایسه نرخ بهره تسهیلات بانکی برای بخش کشاورزی در فرانسه و ایران، گفت: در سفری که به کشور فرانسه داشتم و در دیدار با کشاورزان این کشور متوجه شدم که نرخ بهره تسهیلات بانکی برای آن‌ها ۶/۱ درصد است، حال آن‌که ما می‌بایست ۱۸ تا ۲۰ درصد بهره به بانک‌ها بدهیم که این امر نه تنها فعالیت کشاورزی را از صرفه اقتصادی خارج می‌کند، بلکه سیستم بانکی ما را که تحت عنوان بانکداری اسلامی فعالیت می‌کند، زیر سوال می‌برد.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان این‌که دولت باید به سمت واگذاری مسئولیت‌ها و تصدیگری خود به بخش خصوصی حرکت کند، تصریح کرد: اگر فعالیت تولیدکنندگان بذر در داخل کشور نبود، امسال می‌بایست ۸۰ تن بذر پیاز وارد می‌کردیم که ارزبری بسیار زیادی داشت.

اشکال واگذاری تراکتور به کشاورزان بر حسب هکتار
عابدی یکی دیگر از مشکلات خود را عدم دسترسی به تراکتور مناسب دانست و گفت: در حال حاضر نحوه واگذاری تراکتور به کشاورزان بر حسب هکتار است که این قانون، دست کسانی را که به صورت اجاره‌ای کار می‌کنند و نیز کشاورزانی که بهره‌وری بالایی در زمین‌های کم دارند، می‌بندد و باعث می‌شود که این افراد نتوانند از تراکتور‌های سنگین وارداتی استفاده کنند.

نگاه به کشاورز و کشاورزی سیاسی نباشد
وی با بیان این‌که درخواست ما از وزیر جهاد کشاورزی این است که نگاه به کشاورز و کشاورزی سیاسی نباشد، تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید به فکر تولید و تولیدکننده باشد و از بخش کشاورزی که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی توانسته رشد اقتصادی مثبت داشته باشد، حمایت کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1399، کد خبر: 4959563،  www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
0
قبول كنيم در زمينه كشاورزي نتونستيم اونطور كه بايد موثر عمل كنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین