پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
تصمیم مجموعه مدیریت شهری تهران برای جبران هزینه‌های خود از جیب مردم اقدامی ناشایست در شرایط فعلی اقتصادی است.
شعار سال: شورای شهر تهران امروز مصوب کرد که به خاطر افزایش هزینه‌های جاری خود، قیمت کرایه ناوگان حملو نقل عمومی خود را از ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش خواهد داد.

در مصوبه شورای شهر تهران علت و عوامل افزایش هزینه‌های جاری شهرداری نیامده است، اما با توجه به اطلاعات منتشر شده و در دسترس چند نکته و ابهام اساسی درباره این اقدام شورای شهر که در سخت‌ترین سال اقتصادی دهه اخیر و ایامی که کرونا می‌تازد، همه را شگفت زده کرد، در اذهان مطرح می‌شود.

بنابر آنچه که به نقل از علیخانی یکی از اعضای شورای شهر نقل شده، به علت افزایش هزینه ها، قیمت هر بلیط مترو ۱۹ هزار و هشتصد تومان برآورد شده است که سهم شهروندان از آن را ۹ درصد برآورد کرده و همین موضوع مستمسکی برای افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیط مترو عنوان شده است.

چندی پیش مناف هاشمی که در ماجرای سیل ویرانگر استان گلستان منصب خود را رها کرده و به تعطیلات نوروزی رفته بود و اکنون معاون حمل و نقل شهرداری تهران است، با عنوان کردن چنین سخنانی مدعی شده بود که هزینه بلیط مترو ۱۵ هزار تومان است و می‌توان ۵ هزار تومان آن را از مردم گرفت.

با توجه توجیهات مشترکی که در طرح شورای شهر تهران و اظهارات معاون حمل و نقل شهرداری مشاهده می‌شود، می‌توان زنجیره‌ای از اتفاقات منجر به مصوبه‌ای که جیب شهروندان را هدف قرار داده است، را متصور شد چراکه اعضای شورای شهر و معاون پر حاشیه شهردار تهران گویی وظیفه‌ای جز افزایش قیمت خدماتی که عمده شهروندان کم درآمد از آن استفاده می‌کنند، ندارند، زیرا همزمان با اوج گیری کرونا، افزایش مهاجرت به پایتخت در سال‌های اخیر و ... شاهد ازدحام شدید در بخش حمل و نقل عمومی، عدم گسترش خطوط مترو، فرسوده بودن ناوگان اتوبوس رانی به عنوان یکی از عوامل مهم آلودگی تهران و ... هستیم که رفع تمامی آن‌ها جزو وظایف نهاد‌ها و افراد مذکور بود، اما ظاهرا بخشی از این وظایف به راحتی نادیده گرفته می‌شود و آن بخش که نیاز به همراهی بیشتر با مردم دارد و باید از آن چشم‌پوشی شود، به شدت مورد پیگیری آقایان قرار می‌گیرد.

فارغ از این مسائل، دستاویز مجموعه مدیریت شهری تهران برای بالابردن قیمت ها، افزایش هزینه‌های سیستم حمل و نقل عمومی است که علی رغم روشن بودن دلیل آن، در کمال ناباوری در صدد جبران از طریق جیب شهروندان هستند.

سال‌ها است که مشخص شده هزینه اصلی که حمل و نقل عمومی به ویژه «مترو» بر شهر تحمیل می‌کند، ناشی از استخدام‌های خارج از شمول، بی ضابطه و مازادی است که در این بخش صورت گرفته و آن را به یک نهاد فربه تبدیل کرده است.

اطلاعات منتشر شده از سوی شهرداری تهران در خصوص کارکنان بخش‌های مختلف خود نشان می‌دهد تعداد زیادی از پرسنل آن تواسنته اند تمام اعضای خانواده خود را در بخش‌های مختلف این سامانه حمل و نقل وارد کنند به صورتی که با تمام این افراد قرارداد‌های رسمی با شهرداری منعقد شده است.

بنابر اظهارات رحمت الله حافظی یکی از اعضای شورای شهر سابق شهر تهران، در سال ۹۵ متروی تهران ۴ هزار نفر نیروی مازاد داشته است که همگی در سال‌های ۹۱ تا ۹۲ استخدام شده اند. درصورت عدم تزریق نیروی مازاد در سال‌های اخیر هزینه ماهیانه حقوق این افراد حداقل رقمی بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان (بدون محاسبه بیمه، مزایا و ...) است که در سال این رقم حدود ۱۹۲ میلیارد تومان است (سرانه حقوق مدنظر گرفته شده ۴ میلیون است در حالی که اظهارات مقامات سابق نشان دهنده دوبرابر بودن دریافتی کارکنان مترو نسبت به این رقم است).

حال که ساده‌ترین راه کاهش هزینه کاهش تراکم نیرو‌های مازاد یا پایین آوردن سرانه حقوق نامتعارف آن‌ها آن‌ها در مترو است، تصمیم مجموعه مدیریت شهری تهران برای جبران هزینه‌های خود از جیب مردم اقدامی ناشایست در شرایط فعلی اقتصادی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از جماران، تاریخ انتشار:۱۳ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۱۴۹۹۵۴۴، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین