پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۴۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
فهرست فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۰ درحالی اعلام خواهد شد که دورنمایی روشنی از چگونگی اکران فیلم‌ها در این مقطع زمانی پیش روی اهالی سینما نیست.
شعار سال: امروز (شنبه شانزدهم اسفندماه) آخرین فرصت برای آن دسته از دفاتر پخش و تهیه‌کنندگان سینمای ایران است که قصد نمایش فیلم‌های خود در قالب اکران نوروز ۱۴۰۰ را دارند. این متقاضیان باید درخواست‌های خود را به دبیرخانه شورای صنفی نمایش ارائه کنند.

آن‌گونه که دبیر شورای صنفی نمایش هفته گذشته اعلام کرد، این شورا یک روز بعد و در هفدهم اسفند نسبت به معرفی سه فیلم پرمخاطب برای قرار گرفتن در جدول اکران نوروزی، تصمیم‌گیری می‌کند. سه فیلمی که می‌توانند از تسهیلات مالی این شورا برای تبلیغات نیز استفاده کنند.
 
 
نوروز ۱۴۰۰؛ روایت بیم و امید گیشه در روزگار سخت کرونایی


مرتضی شایسته به این موضوع هم اشاره کرد که تاکنون هشت فیلم برای اکران نوروزی اعلام آمادگی کرده‌اند که در میان آن‌ها فیلم‌هایی از جشنواره سی و هشتم و سی و نهم فیلم فجر نیز دیده می‌شود.

دورنمایی که هنوز روشن نیست

این صحبت‌ها و تصمیم برای اکران نوروزی در حالی عنوان می‌شود که دورنمایی روشنی از چگونگی اکران نورزی سال ۱۴۰۰ پیش روی اهالی سینما نیست. تعطیلی چندباره و چندماهه سینما‌ها به خاطر شیوع کرونا از اوایل اسفندماه سال گذشته آغاز شد. به این ترتیب اکران نوروزی سال ۹۹ نیز که به روال سال‌های گذشته مقطعی مهم و تأثیرگذار برای صاحبان فیلم و پخش‌کنندگان به شمار می‌رفت نیز شامل این تعطیلی ناگزیر شد.

به جز یک مقطع حدوداً دوماهه در فصل تابستان سالن‌های سینما تا اواخر بهمن‌ماه امسال تعطیل بودند. در همان مقطع کوتاه هم بسیاری از تهیه‌کنندگان فیلم‌هایی که احتمال موفقیت در گیشه را داشتند ترجیح دادند که عطای اکران در این بازه را به لقای آن ببخشند.

از بین فیلم‌های پرمخاطب جشنواره سی وهشتم (بهمن ۱۳۹۸) نیز تنها فیلم «شنای پروانه» تقاضای اکران در این ایام را داشت. این فیلم هم پس از چهل روز و پشت سر‌گذاشتن گیشه‌ای نه چندان پربار، از اکران کنار کشید. تصمیمی که به ادعای رسول صدر‌عاملی تهیه‌کننده این فیلم برای کمک به کادر درمان و پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا گرفته شد.
 
 
نوروز ۱۴۰۰؛ روایت بیم و امید گیشه در روزگار سخت کرونایی


در نهایت پس از تجربه نمایش فیلم‌های جشنواره سی و نهم فیلم فجر بود که روند اکران سینمای ایران نیز بار دیگر از سر گرفته شد. البته در این یک ماه و با وجود اضافه‌شدن فیلم «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری که در فضا و ژانر متفاوتی (ژانر وحشت) ساخته شده است، اما باز هم شاهد رکود گیشه و خلوت بودن سالن‌های سینما بودیم.

ترافیک اکران و اکران محدود نوروزی در شرایط کرونایی

اکنون فیلم‌های زیادی در نوبت اکران هستند. بخشی از این فیلم‌ها از آثار دو جشنواره سی وهشتم و سی و نهم فیلم فجر هستند و بخش دیگر نیز آثاری هستند که حتی همین امکان، نمایش در جشنواره را نیز نداشته‌اند. این معضلی برای سینماگران و البته مدیرانی سازمان سینمایی است که با این سیاهه طولانی فیلم‌ها چگونه می‌توان برای اکران برنامه‌ریزی کرد.

این در شرایطی است که مخاطبان هم هنوز از حضور در سالن‌های سینما مطمئن نیستند؛ هرچند شیوه نامه‌های بهداشتی در اغلب سالن‌های سینما تا حد امکان رعایت می‌شود، اما با توجه به کیفیت پایین آثار اکران‌شده، مخاطبان رغبتی برای حضور در سالن‌های سینما ندارند. بخش عمده‌ای از مخاطبان نیز بیش از یک سال است که عادت کرده‌اند فیلم‌های تولید شده را از طریق اکران آنلاین و پلتفرم‌های مختلف دنبال می‌کنند و کمتر تمایل دارند که در سینما فیلم ببینند.
 
 
نوروز ۱۴۰۰؛ روایت بیم و امید گیشه در روزگار سخت کرونایی


حال باید تا فردا منتظر ماند و دید که در فهرست فیلم‌های اکران نورزی نام کدام فیلم‌ها درج خواهد شد. فهرستی که کامیابی یا ناکامی آن می‌تواند بر چگونگی ادامه اکران در سال ۱۴۰۰ نیز موثر باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۶۸۹۶۵، ana.press
اخبار مرتبط
برچسب ها: سینما ، تئاتر ، نوروز ، کرونا
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
0
0
اوضاع سينما و تئاتر قراره حداقل تا يك سال ديگه همينطوري باشه و دولت هم هيچ بسته حمايتي از معيشت اين عزيزان نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربحث ترین
پرطرفدارترین