پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
حجت الاسلام وحیدی در یادداشتی، اظهار کرد: بسیاری از ظلم ها، جنایت ها، تهمت ها، غیبت‌ها و آبروریزی‌ها در جوامع مختلف به خاطر حسادت است و حسادت هم ریشه در این دارد که تصور می‌کنیم دیگران مالک چیزی هستند. نگاه اینکه مالک همه چیز خداست، می‌تواند اصلاح کننده بسیاری از مشکلات اخلاقی باشد و توحید در مالکیت اساس نگاه درست انسان به عالم هستی خواهد بود.
شعار سال: در متن یادداشت حجت الاسلام وحیدی آمده است:

خداوند در آیه ۶ سوره طه می‌فرماید: «لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا؛ آنچه در آسمان‌ها و زمین و آنچه بین آسمان و زمین است، فقط برای خداست.» این آیه درباره ملکیت خداوند نسبت به عالم هستی است و این جمله کوتاه می‌تواند یک آرامش عمیق و ابدی برای ما ایجاد کند.

اگر همین مساله را هر انسانی- باور کند که ملکیت عالم هستی برای خداست و دیگران مالک نیستند، هم نسبت به خودش بسیار مفید است و هم نسبت به نگاهی که به دیگران دارد. باور و قبول این آیه می‌تواند اثر اخلاقی بسیار بالایی در جامعه داشته باشد. می‌تواند زیربنای اصلاح تمام مفاسد اخلاقی به نحوی باشد.

وقتی من باور کردم که حقیقتاً مالک چیزی نیستم و آنچه که هست برای خداست، دیگر بخیل نمی‌شوم و خساست نمی‌ورزم، بسیاری از ظلم‌ها و جنایت‌هایی که در دنیا می‌شود به خاطر فقر است و بسیاری از فقری که در جوامع هست به خاطر این است که افراد ثروتمند به وظیفه احسان خود به درستی عمل نکردند و فقط برای خود جمع کردن و مال اندوزی و ثروت اندوزی کردند.

اگر انسان‌ها باور کنند که مال و ثروت، مقام و قدرت برای ما نیست و ما مالک چیزی نیستیم، قدرت، ثروت، امکانات و علم را به راحتی در اختیار دیگران قرار می‌دهند. از سوی دیگر، چون فقط خدا را مالک می‌دانیم و کسی مالکیت حقیقی ندارد، نگاهمان به دیگران هم اصلاح می‌شود و حسادتها، تنگ نظری‌ها برداشته می‌شود. حسادت زمانی است که تصور می‌کنم کسی مالک چیزی است و من مالک آن نیستم. چقدر ظلم ها، جنایت ها، تهمت ها، غیبت‌ها و آبروریزی‌ها در جوامع مختلف شده به خاطر حسادت و حسادت هم ریشه در این دارد که تصور می‌کنیم دیگران مالک چیزی هستند؛ بنابراین نگاه اینکه مالک همه چیز خداست، می‌تواند اصلاح کننده بسیاری از مشکلات اخلاقی باشد و توحید در مالکیت اساس نگاه درست انسان به عالم هستی خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار:۲۲ اسفند ۱، ۳۹۹، کد خبر:۱۱۱۳۳۰۹، www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین