پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۶۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری در مجلس، در نشستی که با موضوع مخالفت با انتقال آب کارون از سرچشمه‌ها و آثار سوء آن بر زیست‌بوم منطقه برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند.
شعار سال: صبح امروز پنجشنبه ۵ فروردین، نمایندگان استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری طی نشستی که در شهرستان شهرکرد با محوریت مخالفت با انتقال آب کارون برگزار شد، پس از ابراز نظرات، تفاهم‌نامه‌ای هفت‌بندی را امضا کردند.

بر اساس این گزارش دلایل مشترک نمایندگان استان خوزستان جهت تفاهم نظر با نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری به‌صورت زیر در این تفاهم‌نامه اشاره شد:

۱- انتقال آب کارون یعنی نابودی ۹۰۰ کیلومتر از اراضی خوزستان و آسیب به خوزستان یعنی خسارت به کل کشور.

۲- خشکی کارون موجب تشدید ریزگرد‌های خوزستان و در نهایت مهاجرت‌های استانی می‌شود.

۳- انتقال آب کارون یعنی تشدید بحران کمبود آب شرب در دو شهرستان جنوبی استان خوزستان.

۴- کرمان، یزد و اصفهان به‌اندازه کافی آب ذخیره برای شرب، کشاورزی و مصارف صنعتی دارند.

۵- انتقال آب یعنی آسیب به کشاورزی خوزستانی که ۱۲ درصد کشاورزی کشور را تأمین می‌کند.

۶- خوزستان اولین استان تولیدکننده محصول استراتژیک گندم کشور است که با انتقال آب دچار خشکی اراضی می‌شود.

۷- عدم پیوست محیط زیستی، اجتماعی و امنیتی پروژه انتقال آب کارون.

۸- مجوزی از ادارات کل محیط‌زیست خوزستان و چهارمحال و بختیاری اخذ نشده است و این پروژه حیات هر دو استان را به خطر می‌اندازد.

۹- انتقال آب کارون خسارات جبران‌ناپذیری به خلیج‌فارس وارد می‌کند.

همچنین متن این تفاهم‌نامه بین مجمع نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری به شرح زیر قرائت شد:

به دنبال پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ با شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها، همه مسئولین باید با عزمی جهادی و ایجاد کارگروه‌های تخصصی در راستای تحقق این شعار تلاش کنند.

نمایندگان دو استان در یک هم‌افزایی و همکاری در صدد هستند در آستانه گام دوم انقلاب و در راستای پیشرفت هر دو استان در یک تفاهم‌نامه مشترک، گام‌های بلندی ازجمله موارد زیر بردارند:

۱. ایجاد دبیرخانه دائمی مجمع نمایندگان دو استان و تشکیل کارگروه هم‌اندیشی مشترک جهت تنظیم سند جامع همکاری‌ها و ارتقای نظارت‌ها.

۲. بهره‌برداری درست از منابع آب با در نظر گرفتن معیار‌های علمی و تخصصی در خصوص انتقال آب و با تأکید بر حقوق استان‌های مبداء و تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت در شهر‌ها و استان‌های پایین‌دست استان خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر، شادگان و...

حفظ محیط‌زیست و پرهیز از طرح‌های غیر کارشناسی که می‌تواند علاوه بر آسیب به این سرمایه ملی، باعث بی‌عدالتی و گسترش آسیب‌های اجتماعی گردد.

در این راستا به دفاع از حقوق مردم و مطالبات آن‌ها تأکید می‌گردد.

۳. تلاش و هم‌افزایی به‌منظور تسریع و تحقق پروژه‌های عمرانی ازجمله بزرگراه شهرکرد_خوزستان، تکمیل بزرگراه ایذه_لردگان و...

۴. تلاش در راستای تکمیل کریدور شمال_ جنوب و اجرای راه‌آهن سراسری شهرکرد_ خوزستان.

۵. ایجاد بستر دانش جهت گسترش ارتباطات نخبگان، فرهنگی و علمی، اقتصادی و تجاری دو استان.

۶. راهکار‌های لازم جهت مساعدت در رفع مشکلات عشایر غیور و تکمیل زنجیره ارزش تولید و پشتیبانی لبنیات و پروتئینی بین دو استان.

۷. ایجاد بستر لازم جهت روابط سازنده دستگاه‌های اجرایی دو استان در راستای بازار‌های مشترک ازجمله صادرات کالا، خریدوفروش کالا‌های تولیدی و صنایع‌دستی و گردشگری.

پس از امضای این تفاهم‌نامه و مطرح‌شدن پرسش‌هایی از سوی خبرنگاران، اعضای مجمع نمایندگان خوزستان و چهارمحال و بختیاری به همراه اصحاب رسانه برای بازدید میدانی از وضعیت پروژه‌های انتقال آب به محل این پروژه‌ها اعزام شدند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران، تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۵۵۳۸۷، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
0
خوزستان عزيزمون بيشتر از هميشه نياز به همكاري هاي مشترك براي احيا داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین