پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۸۲۱
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
همه گیری ویروس کرونا توام با بلاتکلیفی ریاست فدراسیون شطرنج، وضعیت این رشته را در تباهی مطلق قرار داده و برآیند فعالیت تمام شطرنجبازان برتر ایران به طور مطلق صفر است!
شعار سال: ویروس کرونا، هرچند تمام رشته های ورزشی در ایران (و سراسر دنیا) را تحت تاثیر قرار داد، اما اثر آن بر رشته شطرنج بیش از تمام رشته ها مخرب و آسیب زا بود. البته در این بین کرونا یک سمت داستان بود و طرف دیگر بلاتکلیفی فدراسیونی است که حالا یک سال می شود که رئیس ندارد.

پیش از این بارها از لزوم راه اندازی مجدد رشته شطرنج و برگزاری مجدد مسابقات نوشتیم؛ از این که شطرنج بازان ایران اکثرا نوجوان هستند و این سال ها فرصت های طلایی و البته تکرار نشدنی برای آن هاست، اما گوشی شنوا نبود. در این گزارش به شکل عملی مستند برآیند شطرنج ایران در سال گذشته را ملاحظه خواهیم کرد و چنانچه خواهید دید این عدد نه صفر نسبی بلکه صفر مطلق و واقعی است و این به معنای واقعی کلمه یعنی هیچ.

1- پرهام مقصودلو: شطرنج باز شماره یک ایران و قهرمان جوانان جهان از بهمن ماه 98 تاکنون هیچ دیدار رسمی انجام نداده است. آخرین حضور پرهام 20 ساله در یک مسابقه رسمی به دو تورنمنت ایرفلوت و جبل الطارق بر می گردد که سال 98 برگزار شد و مقصودلو در هیچ کدام به توفیق خاصی دست نیافت. به این ترتیب ریتینگ استاندارد مقصودلو از سال 98 تاکنون در همان عدد 2676 باقی مانده و هیچ تغییری نکرده است. مقصودلو سه سال پیش تا آستانه ریتینگ 2700 و کسب عنوان استاد بزرگی هم پیش رفته بود.

2- محمد امین طباطبایی: نفر دوم شطرنج ایران و دیگر بازیکن 2600+ شطرنج ایران آخرین بار در مسابقات جبل طارق دست به مهره شد و دو بازی هم برای تیمش در لیگ شطرنج آلمان برگزار کرد که به بهمن سال 98 بر می گردد. از این تاریخ به بعد هیچ بازی رسمی در هیچ یک از فرمت های استاندارد، سریع و برق آسا در رزومه او دیده نمی شود. به این ترتیب ریتینگ او هم همان 2629 باقی مانده است. پس حاصل سال کرونایی شطرنج برای طباطبایی هم دقیقا صفر بوده است.

3- پویا ایدنی: شطرنجباز تحصیلکرده خوزستانی کشور که دو سال پیش از ریتینگ 2600 عبور کرده بود در سال گذشته هیچ بازی نداشته و او نیز آخرین شطرنجش را در جبل الطارق تجربه کرده است. او نسبت به سایر بازیکنان نوجوان تیم ملی سن و سال و تجربه بالاتری دارد و زمانی که از ریتینگ 2600 عبور کرد و فیروزجا هم هنوز ایران را ترک نکرده بود، نوید تشکیل یک تیم قدرتمند با چهار بازیکن بالاتر از 2600 را می داد، اما در حال حاضر همان ریتینگ سال 98 یعنی 2588 برایش ثبت شده است.

4- احسان قائم مقامی: اولین استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران هم یک سالی است که پشت میز ننشسته است. وی آخرین بار در چابهار در مسابقات جام فجر که سطح بسیار پایینی هم داشت بازی کرد و از آن پس دیگر بازی نکرده است. زمانی با اوج گیری فیروزجا و مقصودلو و پیشرفت قابل توجه طباطبایی به نظر می رسید وی دیگر جایی در سطح اول شطرنج کشور نداشته باشد، اما این گونه که ترمز شطرنج ایران کشیده شده او هم می تواند امید داشته باشد که بار دیگر در سن 38 سالگی به پیراهن تیم ملی برسد. قائم مقامی حتی دیگر نتوانسته در مسابقات سطح پایین هفتگی فدراسیون (بازیکنان عموما آماتور) بازی کند. پیش از کرونا او توانسته بود به لطف همین مسابقات ریتینگ بلیتس خود را به 2751 برساند! اما حالا همین مسابقات هفتگی نیز لغو شده و خیال کارلسن و سایر نامداران جهان تا حدی آسوده شده است!

5- سید خلیل موسوی: استاد بزرگ لاهیجانی کشور پس از حدود دو سال کشمکش در بازه ریتینگ 2400، سرانجام توانسته بود از مرز 2500+ عبور کند. موسوی که علاقه چندانی به شرکت در مسابقات برون مرزی هم ندارد، آخرین بار در مسابقات یادبود جعروف در ابتدای زمستان 98 بازی کرد و حالا او هم بیش از یک سال است که هیچ بازی رسمی انجام نداده و ریتینگش در عدد 2522 ثابت مانده است. کارنامه سریع و برق آسای او نیز در این مدت خالی از مسابقه است.

6- سارا خادم الشریعه: نفر اول زنان کشور و نفر نهم حال حاضر ایران در دوره ای بسیار حساس در آستانه کسب عنوان استاد بزرگی (GM) که اصطلاحا استاد بزرگی آقایان نامیده می شود، قرار داشت، اما او که به شدت نیاز به انجام مسابقه و کسب نورم استاد بزرگی و البته رسیدن به ریتینگ 2500 داشت، همانند سایرین متوقف شده و بیش از 14 ماه است که هیچ بازی رسمی در هیچ یک از فرمت های زمانی انجام نداده است. خادم الشریعه پیش از کرونا و با نتایج خوبی که به دست آورده بود در آستانه ورود به جمع 10 بازیکن برتر زنان جهان بود اما حالا سهم او هم از این یک سال، صفر مطلق بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جماران، تاریخ انتشار: 6 فروردین 1400، کد خبر: 4959563،  www.jamaran.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین