پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۳۶۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
مودودی گفت: بحث واردات بسیار جذاب است، اما زمانی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند که رانت ارزی برای کسی قائل نشویم.
شعار سال: محمدرضا مودودی در رابطه با محور‌های تحقق شعار سال در حوزه تجارت خارجی گفت: ما هنوز باور واقعی نسبت به تجارت خارجی نداریم و سیاست و رویکرد مشخصی را هم دنبال نمی‌کنیم.

وی افزود: سیاست‌های تجاری در ایران معمولاً تحت تأثیر سیاست‌های دیگر از جمله سیاست‌های ارزی، تنظیم بازار و ... قرار گرفته و تقریباً در درجه دوم و سوم اهمیت، مورد توجه قرار می‌گیرند.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران، توازن تجاری را لازمه پایداری اقتصاد دانست و اظهارکرد: مطالعات و پژوهش‌ها حاکی از این است که بزرگترین صادرکنندگان دنیا، بزرگترین واردکنندگان دنیا هم هستند و هم اکنون کشور‌هایی که ۸۰ درصد صادرات دنیا را تأمین می‌کنند به همین اندازه واردات را نیز در اختیار دارند.

مودودی با بیان اینکه مفهوم توازن تجاری در ایران هنوز تحلیل و کالبدشکافی نشده است، گفت: معمولاً سیاست‌های تجاری ما سلیقه‌ای و احساسی است.

وی از پدیده‌ای به نام «رانت واردات» در کنار واردات سخن گفت و افزود: خود واردات می‌تواند بهترین کمک حال تکمیل زنجیره‌های ارزش و تولید باشد، اما رانت واردات کمر اقتصاد داخلی کشور ما را شکسته است.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: بحث واردات بسیار جذاب است، اما زمانی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند که رانت ارزی برای کسی قائل نشویم.

وی با اذعان به نبود سیاست تجاری در ایران اظهارکرد: سیاست تجاری باید متفاوت از سیاست تولیدی باشد، مشکل اصلی ما این است که برخی مدیران و وزرا کاملاً اتفاقی انتخاب می‌شوند و بر اساس سلایق و علاقه خودشان عمل می‌کنند نه مبتنی بر یک سیاست مشخص.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این مسائل و مشکلات حاکی از این است که ما اهلیت فنی و مدیریتی لازم را در کشورمان پرورش ندادیم و هیچ برنامه و سیاست مشخصی هم تدوین نکردیم و در نتیجه دائماً مرتکب اشتباهاتی می‌شویم که قبلاً هم آن را تجربه کرده ایم.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار: ۱۵ فرودین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۶۳۳۵۸، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
برچسب ها: واردات ، رانت ، اقتصاد ، ارزی
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین