پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۴۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
افتخار معتقد است در سالی که گذشت وضعیت اقتصاد نشر به سراشیبی گراییده و رکود فعالیت‌های ادبی سبب یأس و ناامیدی در نویسندگان جوان و جویای نام شده است.
شعار سال: رفیع افتخار، درباره وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سالی که گذشت، گفت: باید خاطرنشان کنم که خوبی و بدی و نحوست، مطلق و یک‌جانبه نیست؛ به بیان دیگر زندگی رویه‌ای متفاوت و دیگرگون از خود را به ما نمایانده است. نوع نگرش ماست که نحوه تطابق و سازگاری با شرایط جدید را مشخص می‌کند. با وجود این فشار‌های اقتصادی، به‌خصوص بر بخش فرهنگی جامعه و نیز آسیب‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا و دیگر مصائب ریز و درشت، سال خوبی برای ما رقم نزد. نه‌تن‌ها ما، برای بسیاری از مردم در سرتاسر گیتی، نمی‌توان از سال ۱۳۹۹ به نیکی یاد کرد و خاطرش را گرامی داشت.

وی افزود: وضعیت اقتصاد نشر به سراشیبی گراییده است و در این شرایط چه چیزی بهتر از ترجمه بی‌زحمت و کم‌هزینه نسبت به تألیف. در سال ۱۳۹۹ فعالیت‌های ادبی دچار رکود شده؛ به‌خصوص برای نویسندگان جوان و جویای نام، که سبب یأس و ناامیدی در آن‌ها شده است.

افتخار بیان اینکه راه نوشتن مسیری سخت و دشوار و صعب‌العبور است و پشتکار و عشق فراوان می‌طلبد، ادامه داد: باید خوش‌بین باشین و با امید و انرژی و عشق و همت، موانع را از سر راه برداریم، زیرا چه در وادی ادبیات و چه در عرصه زندگی، ناامیدی مترادف با نیستی است.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان، در ادامه به شرایط آثارش در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: به جرأت می‌توانم بگویم که بهترین اتفاق ادبیاتی سال گذشته برای من، چاپ کتاب‌های «کلاس اولی‌ها» و «پنبه و پری و پستچی» برای کودکان است که پس از سه سال انتظار به ثمر نشستند و چاپ شدند؛ صدالبته در چاپی فاخر و چشم‌نواز و در همین جا از بچه‌ها و والدین می‌خواهم که این دو کتاب را تهیه و مطالعه کنند.

وی همچنین افزود: در کنار این خبر خوب، خبر دیگر مربوط می‌شود به چاپ یکی دیگر از کتاب‌هایم که تا چاپخانه رفت و گویا به دلیل اختلاف با چاپخانه سر سرگردانی دارد.

افتخار درباره بدترین اتفاق در سال ۹۹ نیز بیان کرد: بدترین خبر سال ۹۹ مربوط می‌شود به محدودیت‌های کرونایی که متاسفانه تا ۶۰ درصد از فعالیت‌های ترویج کتابخوانی و برنامه‌های رودررو با مخاطب من را با مشکل مواجه کرده است که برای حل این مشکل باید چاره‌اندیشی کنم تا این مهم دچار رخوت و سستی نشود و کماکان راه زلال خود را به سوی روشنایی ادامه دهد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کتاب ایران، تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۰۴۵۹۳، www.ibna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین