پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
عراقچی مذاکرات را سخت، اما رو به جلو دانست و افزود: "این‌گونه نیست که بگوییم حتما این مسیر به انتها می‌رسد، مشکلات زیادی سر راه وجود دارد، ولی ناامید نیستیم. "
شعار سال: یک مقام آمریکایی هشدار داده که پافشاری ایران بر لغو همه تحریم‌ها می تواند مذاکرات وین را به بن بست بکشاند.

دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که از روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، روز‌ جمعه ۲۰ فروردین برگزار شد و بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت.

ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی مهمترین دستورکار نشست دیروز بود.

پس از مذاکرات روز گذشته عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران تاکید کرد: "همه تحریم‌ها باید برداشته شود، همه تحریم‌هایی که در دوران ترامپ گذاشته شده و همه تحریم‌هایی که باید براساس برجام برداشته شود. مجموع این‌ها اگر برداشته شود، خواسته‌های ما تامین خواهد شد و مسیر برای بازگشت به برجام باز می‌شود."

عراقچی مذاکرات را سخت اما ره به جلو دانست و افزود: "این‌گونه نیست که بگوییم حتما این مسیر به انتها می‌رسد، مشکلات زیادی سر راه وجود دارد، ولی ناامید نیستیم."

در همین حال یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که اصرار تهران بر لغو تمامی تحریم‌هایی که از سال 2017 علیه این کشور اعمال شده، مذاکرات را به بن‌بست می‌کشاند.

پولیتیکو به نقل از این مقام آمریکایی نوشته است: ««اصرار ایران بر لغو تمامی تحریم ها، با برجام سازگاری ندارد و ما شفاف ساخته‌ایم که در صورت بازگشت ایران به برجام، واشنگتن آماده برداشتن تحریم‌هایی است که با برجام ناسازگار است».

او افزود: «نتایجی که این هفته حاصل شد انتظارات را برآورده کرد اما علامت سوال درباره اقدامات همچنان وجود دارد. طرف‌ها اواسط هفته آینده بار دیگر در وین گرد هم می‌آیند. تیم آمریکا نیز بازخواهد گشت و گام‌های بازگشت به پایبندی را شفاف خواهد کرد».

در مذاکرات وین ایران با قدرت های جهانی حاضر در برجام مذاکره می کند. هیات آمریکایی نیز در وین حضور دارد و با طرف‌های اروپایی هماهنگ است.

مذاکرات روز گذشته متوقف شد و طرفین به پایتخت های خود مراجعه کردند قرار است از روز چهارشنبه هفته جاری مذاکرات از سر گرفته شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در مصاحبه با شبکه CNN گفت: «روند مذاکرات در وین در مسیر درستی قرار گرفته است و گروه ۴+۱ اقدامات مثبتی را در در پیش گرفتند، مذاکرات وین نشان داد که حصول پیشرفت امکانپذیر است.»

او افزود: "جریان مثبتی که گروه ۱+۴ در مذاکرات وین به وجود آورد، در صورت آمادگی آمریکا برای عمل به تعهداتش ذیل برجام، قابل حفظ است."

او تاکید کرد که نیازی به حضور آمریکا در مذاکرات نیست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فرارو، تاریخ انتشار ۲۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۸۳۴۰۷، fararu.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین