پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۵۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
مدیر سامانه سجام با اشاره به مهمترین تخلفات گزارش شده در سال ۹۹ در سامانه سجام گفت: از بهمن ماه تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ تخلف انتخاباتی در سامانه سجام ثبت شده است.
شعار سال : «آرمان احمدی» مدیر سامانه سجام درباره سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) گفت: در این سامانه با بیش از ۲۰۰ هزار شهروند تعامل داریم که از این تعداد ۱۲۵ هزار نفر ثبت‌نام رسمی کرده‌اند و بیش از ۵۶ هزار گزارش در سال ۹۹ دریافت کرده‌ایم.

مهمترین تخلفات گزارش شده در سال ۹۹ در سامانه سجام

وی با اشاره به مهمترین تخلفات ثبت شده در سال ۹۹ در سامانه سجام ادامه داد: مهمترین تخلفاتی که در سامانه سجام ثبت شده است؛ زمین‌خواری، تغییر کاربری غیرمجاز اراضی ملی، سوءاستفاده از منابع آبی و حفر چاه‌های غیرمجاز، مواد مخدر، فساد اداری، فساد اقتصادی و قاچاق بوده و ما پس از دریافت این گزارش‌ها از مردم، آن‌ها را به مراجع ذیربط ارسال کرده‌ایم. گزارشات بعد از دریافت در استان‌ها دسته‌بندی و صحت‌سنجی می‌شود و پس از آن اقدامات پیشگیرانه در خصوص آن انجام می‌شود.

به گفته مدیر سامانه سجام در هر استانی که تعداد افرادی که به عنوان دیده‌بان در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، بیشتر است، تعداد گزارش‌های دریافتی نیز بیشتر است. همچنین در استان‌هایی با تراکم جمعیتی بالا نیز گزارش‌های بیشتری در این سامانه ثبت می‌شود.

جلوی تبدیل شدن مطالبات مردم به پرونده‌های قضایی را باید گرفت

احمدی درباره کاهش جمعیت کیفری گفت: ما به دنبال ایجاد سامانه خبری یا جمع‌آوری اطلاعات نیستیم، بلکه می‌خواهیم قبل از وقوع جرم متوجه تخلف شویم و از این طریق با اقدامات پیشگیرانه از تشکیل پرونده‌های سنگین قضایی جلوگیری کنیم. تلاش ما این است که با اقدامات مناسب در این سامانه میزان پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی را کم کرده و در نتیجه جمعیت کیفری را کاهش دهیم و جلوی اتفاقات و آسیب‌ها را پیش از وقوع بگیریم. آرزوی ما این است که جلوی تبدیل شدن مطالبات مردم به پرونده‌های قضایی را بگیریم.

وی با بیان اینکه در سامانه سجام هویت افراد، ناشناس است، تصریح کرد: ما شاید تنها سامانه‌ای باشیم که هیچ‌گونه نشر اطلاعاتی نداشته‌ایم و حتی یک مورد هم نبوده که هویت یک دیده‌بان یا عضو سامانه افشا شود یا گزارشی باشد که بعد از صحت سنجی و اطمینان از درستی آن گزارش به نتیجه نرسیده باشد. از مردم می‌خواهیم در این سامانه ثبت‌نام کنند و گزارشاتی را بدهند که در پیشگیری از وقوع جرم، تخلف و آسیب کمک کند. ما در این سامانه به دنبال مچ‌گیری و ورود به حیطه خصوصی افراد نیستیم، بلکه تلاش می‌کنیم تا با گزارشات به موقعی که مردم به ما ارسال می‌کنند از ورود یک شخص نالایق به مجلس یا شورا یا وقوع یک تخلف پیشگیری کنیم و برای این منظور نیز نیازمند گزارش متقن و با مستندات کافی است.

تلاش برای تغییر در هنجار‌های جامعه

مدیر سامانه سجام در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه در روز‌های اخیر شاهد شهادت دو محیط‌بان توسط شکارچیان غیرمجاز بوده است، آیا این امکان در سامانه سجام وجود دارد که مباحثی مانند شکار غیرمجاز نیز گزارش شود، تصریح کرد: اولین اولویت ما در سامانه سجام که از روز‌های ابتدایی راه‌اندازی سامانه نیز دنبال می‌کردیم مباحث مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست است و پس از آن موضوعات دیگری مانند جوامع کارگری، انتخابات، فساد اداری و ... به این سامانه اضافه شده است. ما تفاهم‌نامه‌ای محکم با سازمان منابع طبیعی و سازمان محیط زیست داریم و از این دست گزارشات نیز برای ما ارسال می‌شود و ما این گزارشات را پیگیری می‌کنیم.

احمدی ادامه داد:، اما در خصوص این موضوع دو نکته مطرح است، اول اینکه بحث شکار غیرمجاز است و موضوع دیگر حمایت جوامع محلی از این افراد است. قطعا اگر با اطلاع به موقع از این اقدام پیشگیری می‌شد امروز یک شکارچی غیرمجاز به یک قاتل تبدیل نمی‌شد. پیشگیری از وقوع جرم باعث می‌شود فرد آسیب نبیند و پرونده‌ای در قوه قضاییه تشکیل نشود. ما از مردم می‌خواهیم تا به ما کمک کنند تا از وقوع جرائم، آسیب‌ها و تخلفات پیشگیری کنیم.

مدیر سامانه سجام درباره باز اجتماعی کردن محکومان گفت: باز اجتماعی کردن محکومان نیز یکی دیگر از اقداماتی است که ما انجام می‌دهیم و با استفاده از خیرین تلاش می‌کنیم تا یک زندانی دیگر دوباره مرتکب خلاف نشود. وقتی یک نفر به زندان می‌رود دیگر جامعه این فرد را نمی‌پذیرد و دوباره به سمت خلاف سوق پیدا می‌کند. تلاش ما بر این است که هنجار‌های جامعه را تغییر دهیم و به افراد کمک کنیم تا دوباره مورد تایید جامعه قرار بگیرد. از این رو تلاش می‌کنیم تا با استفاده از سامانه جامعه مشارکت به دنبال استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی برای بازاجتماعی کردن محکومان هستیم.

مصادیق تخلفات انتخاباتی در سامانه سجام

احمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تخلفات انتخاباتی گفت: سامانه سجام یک سامانه پیش‌رو و به روز است و همه موارد برای کاربر در این سامانه مشخص شده است. مصادیق قانونی تخلفات انتخاباتی از جمله سوء استفاده از امکانات دولتی در سامانه سجام مشخص شده است. جرائم و تخلفات انتخاباتی نیز مصادیق تخلفات از قانون استخراج شده است و همان مصادیقی که به موجب قانون وزارت کشور و شورای نگهبان تخلف محسوب می‌شود همان مصادیق عینا به عنوان گزارش تخلف در سامانه ما نیز ثبت شده‌است.

وی با بیان اینکه امسال ۴ انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان برگزار می‌شود، ادامه داد: وقتی انتخابات در سطح محلی برگزار می‌شود، در شهر‌ها متاسفانه تخلفات و فعالیت‌های پیش از موعد بیشتر می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری غالبا به گونه‌ای است که تخلفات اینگونه در آن اتفاق نمی‌افتد، اما در زمینه شورا‌ها و مجلس متاسفانه می‌بینیم که پیش از موعد گروه تشکیل می‌دهند و جلسات و نشست برگزار می‌کنند و برخی از این اقدامات غیرقانونی است.

ثبت بیش از هزار و ۷۰۰ تخلف در سامانه سجام

مدیر سامانه سجام درباره تخلفات ثبت شده در سامانه سجام در زمینه تخلفات انتخاباتی گفت: در زمینه تخلفات انتخاباتی از بهمن ماه تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ تخلف در سامانه سجام ثبت شده است. بیشترین تخلف صورت گرفته نیز تبلیغات و تجمعات زودهنگام است. بیشتر این تخلفات نیز مربوط به انتخابات شورا‌ها و نمایندگان میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی است.

وی درباره فعالیت برخی افراد به نفع برخی داوطلبان در فضای مجازی گفت: تخلف به آن چیزی گفته می‌شود که بتوان آن را به داوطلب منتسب کرد و از همین‌رو ما در سامانه سجام بر صحت‌سنجی تاکید داریم. ممکن است برخی افراد برای تخریب برخی داوطلبان در فضای مجازی به نام آن‌ها صفحه‌ای ایجاد کنند و در راستای تخریب آن کاندیدا فعالیت کنند، اگرچه این نوع اقدام نیز تخلف است، اما آن دسته از تخلفاتی در سامانه سجام مد نظر ما است که مستند باشد مانند تبلیغات محیطی یا برگزاری مجمع و ... یا اینکه فرد داوطلب با شماره شخصی خود اقدام به ایجاد صفحه در فضای مجازی کنند درغیر اینصورت بسیاری از فعالیت‌ها در فضای مجازی فیک است.

به گفته مدیر سامانه سجام این تخلفات ممکن است در احراز صلاحیت افراد نیز تاثیرگذار باشد و هدف اصلی ما این است که بتوانیم به شورای نگهبان کمک کنیم تا این گزارشات را در احراز صلاحیت‌ها مد نظر قرار دهد.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۶۲۱۱۱، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین