پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
عضو اسبق انجمن ملی خرمای ایران معتقد است: هزینه‌های سیستم حمل، پخش و عرضه مویرگی، اجاره بهای واحد‌های صنفی و مالیات بیشتر از عوامل زنجیره تولید تا توزیع بر افزایش قیمت خرما تأثیرگذار است.
شعار سال: هرسال با آغاز ماه مبارک رمضان بازار خرما به گونه‌ای متحول می‌شود که گویا این محصول مورد نیاز مردم از کشور‌های دور وارد ایران شده و قیمت‌های این محصول به طور عجیبی گران می‌شود.

امسال نیز گرانی خرما از یک سو و خبر‌هایی مبنی بر توزیع خرما‌های دپو شده سال گذشته به بازار نگرانی روزه‌داران کشور را برای تهیه این قوت دراین ماه دو چندان کرده است.

در همین رابطه وحید نیکفر، عضو اسبق انجمن ملی خرمای ایران می‌گوید: قیمت خرما به طور عمده با خرده فروشی بسیار متفاوت است. این تفاوت مبنایی برای سنجش میزان سود باغداران و حتی خریداران عمده این محصول حساب نمی‌شود.
 
در عمده فروشی خرما گرانی وجود ندارد

به گفته نیکفر، در عمده فروشی خرما، گرانی وجود ندارد. البته تا حد معقول افزایش قیمت این محصول منطقی و طبیعی است.

وی تصریح داشت: خرما نسبت به سال گذشته افزایش قیمت نداشته است. سال گذشته خرما طبق قیمت پایه در زمان برداشت این محصول از نخلستان داران خریداری شد. نگهداری طولانی خرما امکان پذیر نیست.

این فعال صنعت خرما یادآورشد؛ زمستان سال گذشته خرما با کاهش قیمت ۴ تا ۵ هزارتومان به دلیل افت تقاضا مواجه شد. حالا در ماه رمضان قیمت خرما به نرخ قیمت پایه زمان برداشت برگشت.

وی ادامه داد: اگر نقطه به نقطه به این تغییرحرکت قیمت نگاه شود، متوجه خواهید شد که هیچ افزایش قیمتی در بخش عمده خرما نبوده است.

عضو اسبق انجمن ملی خرمای ایران گفت: قیمت رطب مضافتی بم به عنوان مشهور‌ترین خرما به صورت عمده باردرجه یک در مبداء و عمده فروشی‌ها کیلویی ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود.
 
هزینه حمل هرکیلو خرما از بم تا تهران ۱۵۰۰ هزارتومان است

به گفته این فعال صنعت خرما؛ قیمت عمده فروشی با خرده فروشی خرما تفاوت‌های زیادی دارد. چراکه هزینه‌های سربار از زمان خرید تا توزیع در خرده فروشی‌ها نیز محاسبه و برقیمت نهایی عرضه خرد افزوده می‌شود.

وی تصریح داشت: در حال حاضر هزینه حمل هرکیلو خرمااز بم تا تهران ۱۵۰۰ هزارتومان است.
 
 
عمده فروشی خرمای بم ۲۴ هزارتومان، فروش در بازار ۴۰ هزار تومان!

نیکفرادامه داد: بالاخره تاجری که خرما را از نخلستان‌های بم خریداری می‌کند و به سمت شهر‌های دیگر از جمله تهران می‌آورد یک سهمی را به عنوان سود حداقل ۵ درصدی در نظر می‌گیرد. باغدار خرما را به صورت درهم به فروش می‌رساند. هر بارخرما چند نوع کیفیت متفاوت دارد که با توجه به تقاضای آن توزیع می‌شود.

وی گفت: خرما پس از خریداری و آماده شدن جهت عرضه به خرده فروش تفکیک و درجه بندی می‌شوند. در این حالت تاجر هر کدام از این کیفیت‌ها را با قیمت متفاوت به فروش می‌رساند.

نیکفر ادامه می‌دهد؛ هزینه‌های سیستم حمل، پخش و عرضه مویرگی، اجاره بهای واحد‌های صنفی و پخش کننده، مالیات تماماً بر قیمت نهایی عرضه خرما تأثیرگذار است. در هریک از این مراحل ۵ تا ۱۰ درصد منافع فعالان این زنجیره به نرخ نهایی افزوده می‌شود.

به گفته این فعال صنعت خرما؛ بااین اوصاف قیمت تمام شده خرما برای واحد‌های توزیع خرد با مارکت‌های بزرگ متفاوت است.

وی تأکیدداشت: سال گذشته با ورود تعزیرات جلوی این تفاوت قیمت در سطح شهر‌های بزرگ از جمله تهران گرفته شد؛ اما درنهایت باعث ضرر کشاورز خواهد بود.

حاشیه سود افزایش یافت

نیکفر با اشاره به اینکه درعمده فروشی خرمای رطب مصافتی بم کیلویی ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسد اما در خرده فروشی همین خرما با همان کیفیت رقمی معادل ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند، گفت: متأسفانه سال گذشته بدون کار کارشناسی و آنالیزشده وبا توجه به عدم محاسبه حاشیه سود‌های اجباری وضروری مراحل خرید خرما توسط تاجر تا رسیدن به خرده فروشی قیمت تعزیراتی خرما بازار این محصول را برهم زد.

وی تصریح داشت: همین موضوع باعث جمع آوری خرما از هایپرمارکت‌های بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد.

نیکفر ادامه داد: قیمت تعزیراتی باعث کاهش عرضه و دپوی خرما شد. چراکه تعیین قیمت خرما آن هم با این روش تنها ضررو زیان برای باغدارو تاجر بود.

به گفته این فعال صنعت خرما، باید پذیرفت که بین عمده فروش و خرده فروش فاصله قیمتی وجوددارد. نباید برای قیمت گذاری محصولاتی که در زمان‌های خاص افزایش تقاضا دارند، احساسی برخورد شود.

عضو اسبق انجمن ملی خرمای ایران تأکیدداشت: مبنای قیمت خرما نباید با قیمت پایه خرما‌های عرضه شده در میادین میوه و تره بار مقایسه و سنجیده شود. متولیان خود بهتر می‌دانند که خرما‌هایی که در این مراکز توزیع و به فروش می‌رسند اصل و با کیفیت نیست.

وی گفت: این نوع خرما شاید به نام بم فروخته شودند، اما از هیچ کیفیتی برخوردار نیستند. نبایدبا ترفند‌های مختلف جهت کاهش قیمت، خرمای بی کیفیت را بدست مردم برسانند.

این فعال صنعت خرما با تأکید براینکه تنها راهکار حفظ ثبات در بازار خرماکاهش حضور دلالان و حمایت از بخش تولید است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۰۳۲۱۳، eghtesaad۲۴.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: رمضان ، خرما ، وحید نیکفر ، تورم
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین