پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۷۶۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
آیا می‌دانید که خرما در برخی استان‌ها تا ۲۰ هزار تومان قیمتگذاری شده و در خوزستان ۳۵ هزار تومان معامله می‌شود. اما بطور متوسط در تهران به قیمت ۶۰ هزار تومان بدست شهروندان می‌رسد؟ آیا می‌دانید که سازمان تعاون روستایی در این خصوص چه وظایفی داشته و چه مسائلی در خصوص خرما در این سازمان مطرح است؟ چرا ریاست محترم قوه قضائیه به سازمان بازرسی کل کشور دستور ورود به شیوه عملکرد این سازمان (با تاکید بر چهار حوزه میوه شب عید، وضعیت خرما و حاشیه‌های ایجاد شده، وضعیت زعفران فروخته شده و وضعیت اجرای برنامه‌های جاری و وظیفه مندی‌های قانونی) را نمی‌دهد؟ چرا دیوان محاسبات بر شیوه هزینه کرد‌های این سازمان ورود نمی‌کند؟ چرا بازرسی ریاست جمهوری در خصوص عملکرد سازمان تعاون روستایی ورود موثر ندارد؟ چرا نهاد‌های امنیتی کشور، حاشیه‌های ایجاد شده بواسطه عملکرد این سازمان در بخش کشاورزی و فشار اقتصادی وارده بر شهروندان را پیگیری نمی‌نمایند؟ اگر حساسیت‌های لازم در خصوص این سازمان و دیگر دستگاه‌ها حادث نشود، وضعیت توسعه‌ای کشور می‌شود همین که می‌بینیم. مقصر کیست؟ مقصر انقلاب و نظام است یا کم تفاوتی‌های سازمان‌های بازرسی، نظارتی و امنیتی در پیشگیری از فساد و برخورد با مدیران مسئله دار؟
شعار سال: همه ساله با شروع ماه مبارک رمضان مصرف برخی اقلام خوراکی خاص در این ماه افزایش می‌یابد و با بالا رفتن تقاضا برای آن‌ها قیمت این اقلام نیز بالا می‌رود. خرما یکی از این اقلام است که معمولاً در ماه مبارک رمضان به اندازه ۴۰ درصد مصرف سالانه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما رمضان امسال افزایش قیمت خرما بیشتر از سال‌های گذشته بوده و مردم مجبورند آن را گران‌تر از سال‌های قبل تهیه کنند. این مسأله حتی در برخی استان‌های خرما‌خیز نیزموجب گلایه مردم شده است. در استان خوزستان مردم برای خرید هر کیلو خرما حداقل باید ۳۵ هزار تومان هزینه کنند و این قیمت در استان‌های دیگر مانند خراسان‌رضوی و تهران بسیار بالاتر است، درحالی‌که مردم در سطح شهر مشهد، خرما را تا کیلویی ۶۰ هزار تومان هم تهیه می‌کنند. مردم در برخی نواحی پایتخت برای هر کیلو خرمای پیارم ۱۷۰ هزار تومان می‌پردازند.

افزایش نامتعارف خرما در سطح کشور موجب شد «محمدمهدی برومندی» معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از تعیین قیمت مصوب خرما مضافتی ماه مبارک رمضان به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبردهد.

به گفته وی، براساس تصمیم‌گیری دولت، قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی ۴۸هزار تومان و قیمت این محصول در بسته‌های ۵۵۰گرمی و ۷۰۰ تا ۷۳۰گرمی به ترتیب ۳۲ تا ۳۴هزارو۹۰۰تومان تعیین شده است که مردم می‌توانند این محصولات را با قیمت‌های مصوب در میادین میوه‌و‌تره‌بار تهیه کنند.

در همین حال به گفته «آرش آوان» سرپرست مدیریت تعاون روستایی خراسان‌رضوی عرضه مستقیم خرمای ویژه ماه مبارک رمضان و با قیمت ۲۰ تا ۲۵درصد ارزان‌تر از بازار در ۶ نقطه مشهد انجام می‌شود. وی گفت: این محصول در ۲درجه با قیمت‌های ۳۴هزارو۵۰۰ و ۴۱هزارو۵۰۰تومان عرضه می‌شود.

استان خوزستان دومین استان تولید‌کننده خرما در کشوراست
«خدا‌رحم امیری‌زاده» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفتگو با  یک رسانه تصریح کرد: سال گذشته به‌دلیل شرایط کرونایی حتی در ایام ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرما پایین بود به‌گونه‌ای که ما در شهریور پارسال به‌دلیل کاهش تقاضا برای خرمای صنعتی استعمران با همکاری کارگاه‌های بسته‌بندی و صادرکنندگان، بخشی از خرمای استعمران را به شکل توافقی و با قیمت کیلویی ۹ هزارو ۲۰ تومان خریداری کردیم، اما امسال بازار خرما متعادل است و نیازی به مداخله ما نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم می‌توانند خرمای مورد نیاز خود را در خوزستان با حداقل کیلویی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان تهیه کنند، افزود: این قیمت منطقی به نظر می‌رسد و هم فروشنده و هم خریدار راضی هستند. وی در واکنش به قیمت نامتعارف خرما در برخی استان‌ها از جمله تهران، گفت: درحال حاضر نخلداران خودشان ذخیره خرمایی ندارند و متأسفانه این افزایش قیمت‌های بدون ضابطه به‌دلیل وجود دلالانی است که همواره به‌دنبال سود خود هستند. سطح زیرکشت نخیلات استان ۴۲هزارو۴۰۰هکتار است که در سال گذشته از سطح ۳۶هزارو۷۰۰هکتار نخیلات بارور استان، ۲۳۵هزار تن انواع خرما برداشت شد. به گفته وی حدود ۱۰۰ هزار تن از این میزان، خرمای صنعتی استعمران است.

بازار خرمای بوشهر متعادل است
استان بوشهر نیز یکی از قطب‌های تولید خرما در کشور است که بخشی از خرمای کشور در این استان تولید می‌شود.

«نوذر منفرد» رئیس جهاد کشاورزی بوشهر در گفتگو با یک رسانه تصریح کرد: ۳۴ هزار هکتاراز اراضی کشاورزی بوشهر به نخیلات اختصاص دارد که سال گذشته ۱۷۵ هزار تن تولید خرما از آن به دست آمد.

وی افزود: اگر خشکسالی در نیمه دوم سال زراعی جاری شدت پیدا نکند، پیش‌بینی ما برای سال‌جاری نیز در همین حد تولید خرما است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر کیلو خرمای درجه یک کبکاب با بسته‌بندی مناسب حداکثر ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، افزود: این قیمت از نظر ما منطقی است و به این دلیل نیاز به مداخله در بازار وجود ندارد.

وی در پاسخ به چرایی اختلاف قیمت زیاد خرما در استان بوشهر به‌عنوان استان تولید‌کننده این محصول و استان‌هایی مانند تهران، گفت: متأسفانه دلالان و واسطه‌ها عامل این اختلاف قیمت هستند وگرنه در استان بوشهر در حال حاضر عرضه و تقاضا متوازن است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر علاوه بر تقاضای داخلی برای خرما راه صادرات خرمای بوشهر به کشور‌های آسیای میانه باز است و صادرات جریان دارد. منفرد خاطرنشان کرد: استان بوشهر سالانه یک میلیون و ۴۸۲ هزار تن انواع محصولات باغی و زراعی تولید می‌کند.

بوشهر آمادگی تأمین خرمای مورد نیازماه رمضان استان‌ها را دارد
در همین حال «سیدمحسن معروف» مدیرکل تعاونی روستایی بوشهر از آمادگی این استان برای تأمین خرمای مورد نیاز دیگر استان‌ها در ماه مبارک رمضان به هر میزان که لازم باشد، خبر داد.

وی افزود: در مهرماه سال گذشته که فصل برداشت خرما در بوشهر بود، به‌دلیل شرایط کرونایی و کاهش تقاضا برای خرید خرما و افزایش عرضه، قیمت هر کیلو خرمای کبکاب به ۷ هزار تومان رسیده بود و به همین دلیل دولت با هدف جلوگیری از خسارت کشاورزان و افت بیشتر قیمت مجبور به مداخله در بازار شد و بخشی از خرمای تولیدی را به‌صورت توافقی خریداری کرد.

معروف تصریح کرد: تعاون روستایی هر کیلو خرما را به شکل توافقی با قیمت ۱۲ هزار تومان خریداری کرد و با همکاری بخش خصوصی بسته‌بندی کرده که با توجه به اینکه در سردخانه نگهداری شده و کاملاً سالم است، ذخیره کافی برای ارسال به استان‌های دیگر حداکثر با قیمت کیلویی ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان وجود دارد.

نیم نگاه

مدیرکل تعاون روستایی بوشهر: تعاون روستایی هر کیلو خرما را به شکل توافقی با قیمت ۱۲ هزار تومان خریداری کرد و با همکاری بخش خصوصی بسته‌بندی کرده که با توجه به اینکه در سردخانه نگهداری شده و کاملاً سالم است ذخیره کافی برای ارسال به استان‌های دیگر حداکثر با قیمت کیلویی ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان و جود دارد
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت رونامه ایران، تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۰۸۴۴۳، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین