با گذشت ۸ سال از فعالیت دولت یازدهم نبود یک سازکار مناسب در قیمت گذاری خودرو باعث شده تا این صنعت مدام تحت تأثیر اتفاقات بازار قرار گرفته و افزایش ۸ برابری قیمتها را تجربه کند. اینها بخشهایی از گفتههای نوبخت مشاور اقتصادی رئیس جمهور در روزهای پر التهاب انتخاب برای کسب رأی اعتماد مردمی بود که متأسفانه با پایان دولت روحانی محقق نشده و همچنان در حد وعده باقی مانده است.
شعار سال: علاوه بر صحبتهای مذکور اعمال خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو، تولید خودروهای متنوع و با کیفیت به همراه رفع مشکلات تولید در این صنعت نیز با تأکیدات بسیاری همراه بود، اما با گذشت ۸ سال از فعالیت دولت روحانی همچنان صنعت خودرو از نبود یک سازکار مناسب در قیمت گذاری محصولات رنج میبرد و فقط مدیریت قیمتها در حد شعار باقی مانده است.
نبود یک سازکار مناسب در قیمت گذاری خودرو باعث شده تا این صنعت مدام تحت تأثیر اتفاقات بازار قرار گرفته و مدام با افزایش قیمت مواجهه شود.
امروز نگاهی گذرا به وضعیت قیمت انواع محصولات بازار آنهم در طول ۸ سال اخیر حکایت از آن دارد که مصرف کنندگان همچنان نگران تغییرات قیمتی بوده و بازار نیز به جای کاهش قیمتها همچنان روند افزایشی قیمتها را تجربه میکند.
به هر ترتیب با وجود وعدههای دهن پرکن روحانی و رأی جمع کن هایش نه تنها قیمت خودرو در این ۸ ساله کاهش پیدا نکرده که بلکه رکوردهای جدیدی را در جهش قیمت خودرو طی سالهای گذشته شاهد بوده ایم.
قیمت خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۰ نسبت به پیش از فعالیت دولت روحانی تا بیش از ۸ برابر شده است. برای مثال پراید ۱۳۲ که در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۷ میلیون تومان قیمت داشت در سال ۱۴۰۰ به ۱۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است. سمند سورن از حدود ۳۳ میلیون تومان به ۲۴۸ میلیون تومان رسیده و پژو ۴۰۵ نیز که حدود ۲۶ میلیون تومان بوده به ۱۹۰ میلیون تومان رسیده است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از قطعه نیوز، تاریخ انتشار:۳۰ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۱۵۸۵۹، www.ghatenews.com