شعار سال: ابراهیم مددیان رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تبریز با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی قیمت انواع خودرو در ۲۰ روز گذشته اعلام کرد: خودروسازان سیاست آزادسازی تدریجی قیمت را دنبال میکنند. به همین دلیل قیمتها در کمتر از یک ماه صعودی شده و طی آن کوئیک از حدود ۲۰۰ به ۲۸۰ و تیبا صندوقدار از ۱۹۸ به حدود ۲۸۲ میلیون تومان رسید.
همچنین پژو ۲۰۶ تیپ دو که در کارخانه ۱۶۰ میلیون تومان فروخته میشد در بورس کالا ۳۵۰ میلیون تومان عرضه میشود. پژو ۲۰۷ هم از ۴۱۰ به ۴۵۰ میلیون تومان رسید. شاهین بد فروشترین خودرو بوده که بهای آن از ۳۵۰ به ۵۲۰ میلیون تومان رسید. همچنین قیمت کوئیک ۲۸۸، پراید وانت ۲۵۰، تیبا ۲۸۲، تیبا دو ۲۸۸ و دنا پلاس ۷۰۰ میلیون تومان است.
هدف خودروسازان افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ کارخانه است که ۴۰ درصد آن محقق شده و در ماههای آینده ۶۰ درصد دیگر به قیمت خودرو اضافه خواهد شد.
اگر خودروسازان محصولی ندارند چگونه یک روزه دو هزار هایما و پژو ۲۰۷ در بورس کالا عرضه میکنند؟ شورای رقابت و سازمان حمایت کجا هستند؟ چرا به وظایف نظارتی عمل نمیکنند.
خودروسازان با این افزایش نرخ از زیاندهی خارج میشوند. اگر قیمت خودرو از ۲۰۰ به ۴۰۰ میلیون تومان برسد، اما خودروسازان نتوانند نسبت به تقاضای بازار عرضه کنند باز هم باید منتظر گرانی بود. همچنین روند واردات خودرو مشخص نیست و نمیتوان چندان امیدوار بود. زیرا قرار است خودروسازان داخلی اقدام به واردات کند.
در این شرایط تکلیف مصرفکننده واقعی مشخص نیست کارمندی که ماهیانه ۶ میلیون تومان دریافتی دارد چگونه میتواند پراید ۱۱۱ که نرخ آن ۲۷۰ میلیون تومان شده خریداری کند؟
اظهارات عجیب وزیر صنعت درباره گرانی خودرو/ فاطمیامین: افزایش قیمت خودرو متاثر از نگاه مردم است، نه قیمت کارخانه
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: افزایش قیمت خودرو متاثر از افزایش قیمت تمام شده تولید آن در کارخانه نیست، بلکه متاثر از نگاه مردم به عنوان یک کالای سرمایهای به خودرو بوده که با افزایش نرخ ارز به دنبال خرید خودرو و حفظ ارزش سرمایه خود هستند.
سیدرضا فاطمی امین در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: سال گذشته ۳/۵ درصد و امسال ۴/۹ درصد رشد تولید و اقتصادی در بخش صنعت داشته ایم که خیلی امیدوار کننده است. بهترین راه ایجاد اشتغال در کشور و به نوعی توزیع درآمد از طریق بخش صنعت است. همین طور آمار تولید شرکتهای صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال ۶/۵ درصد نسبت به آبان سال گذشته بیشتر بوده است.
وی افزود: بحمدالله حدود ۵ ماه است که شرکتهای صنعتی و معدنی بورسی که نیمی از تولید را عهده دار هستند رشد ۶ درصد و بیشتر را ثبت کرده اند. در آبان ماه نیز این رشد تکرار شد. در مجموع دادهها نشان میدهند که بخش تولید و صنعت در حال حرکت است.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای ممانعت از ورود فرزندان و مقامات ایرانی به این کشور، بیان کرد: ما نیز آنها را تحریم خواهیم کرد که نتوانند به ایران بیایند. این تحریم خیلی بلاموضوع است.
وزیر صمت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته، بیان کرد: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر میگذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور میکنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش مییابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا میرود. ولی این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.
وی اضافه کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولید کننده داریم و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است.
وزیر صنعت گفت: آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمتهای بازار است. قیمتهای بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایهای شده و افرادی که میخواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو میروند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا میکند قیمت خودرو نیز بالا میرود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا میکند. در سالهای گذشته نیز دقیقا قیمتهای بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.
وی در ادامه تاکید کرد: راه حل این است که ما در درجه اول بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم. خوشبختانه میزان تولید خودرو بسیار خوب در حال پیشرفت است.
وزیر صنعت عنوان کرد: در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه خودرو سواری، وانت و کامیون تولید شده است که در پنج سال گذشته بی نظیر بوده است. اکنون تولید خودروسازان هرکدام ماهانه به بیش از ۶۰ هزارتا افزایش یافته است.
فاطمیامین تصریح کرد: تقریبا تا آخر آذرماه خودروسازان توانستهاند به اندازه کل تولید سال قبل، خودرو تولید کنند. پس تولید خودرو اکنون روند خوبی را طی میکند. بحث واردات خودرو نیز از دو ماه پیش کلید خورده است. ما چهار سال سالانه حدود ۵۰۰ هزار خودرو در بازار کسری داشتیم. یعنی تقاضا حدود ۱/۵ میلیون است، اما از سال ۹۷ تا قبل از امسال سالانه زیر یک میلیون خودرو تولید شده است. پس ما در این بازار تقاضای انباشته داریم.
وی افزود: طبیعی است که رفع این تقاضای انباشته زمان بر است. دو راهکار بیشتر نیست؛ یکی افزایش تولید و دیگری واردات خودرو است. در حوزه تولید که رشد زیادی داریم. واردات نیز از آبان ماه نهایی شد. دولت در شهریور ماه آئین نامه واردات خودرو را مصوب کرد. یکسری ایراد را مجلس به آن وارد کرد. نهایتا سوم آبان ماه آئین نامه نهایی شد. همین روزها است که اولین گروه خودروهای وارداتی وارد گمرک شوند. ما برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی را پیش بینی کرده ایم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطر نشان کرد: تا دو هفته پیش شرکتهایی که واردات را عهده دار بودند کار را جدی نمیگرفتند و فکر میکردند اجرایی نمیشود. چون سابقه آن را داشتند. مثلا سال ۸۲ که واردات خودرو آزاد شد تا سال ۸۴ قریب به دوسال طول کشید تا واردات عملیاتی شود. ولی امسال در عرض دو ماه واردات خودرو انجام شد. در حالی که الان پیچیدگی واردات خیلی بیشتر شده است. طبق قانون الزام شده تا وارد کنندگان باید انتقال فناوری نیز داشته باشند که این مقداری کار را کندتر میکند. خوشبختانه کار در حال پیشرفت است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: برآورد ما این است که با تولید زیادی که در حال انجام است و در ماههای آتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و با حجم گستردهای که برای واردات پیش بینی شده است، بازار میتواند به تعادل برسد. اما نکته مهم این است که ما هم در بازار مسکن و هم در بازار خودرو یکسری قواعد را کم داریم. مانند قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در خیلی از کشورها وجود داشته و بازار را تنظیم میکند. از یک طرف ما باید با قواعدی که میگذاریم تقاضا را تنظیم کنیم و از طرف دیگر عرضه را افزایش دهیم.
وی افزود: شما دیدید برای یک نوع خودرو که ۱۰ هزار تا عرضه میشد حدود دو میلیون تقاضا میآمد. آیا واقعا دو میلیون متقاضی خودرو داریم که پاسخ خیر است. این نشان میدهد طرف تقاضا، یک هیجانی دارد. ما آشفتگی در بازار داریم که بخشی از آن با عرضه بیشتر خودرو و بخشی دیگر با انتظام بخشی و قواعد مالیاتی قابل حل است.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت برنامه جامع توسعه صنعت خودرو، بیان کرد: این برنامه در حال اجرا است. این برنامه تدوین شده و در حال اجرا است. ما یک برنامه ۴ ساله تدوین کردیم که دارای سه مرحله است. مرحله اول آن تا آخر امسال میباشد. در مرحله اول چند اولویت داریم. یکی از آنها ثبات دهی به تولید بود که اتفاق افتاد. دومین اولویت نیز تغییر محصولات تولیدی بود. امسال سه محصول از رده تولید خارج شد و سال بعد نیز چند محصول دیگر خارج میشود. امسال و سال بعد ۱۲ محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد. یکی دیگر از اولویتها سرمایه گذاری بود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی بورس پرس، تاریخ انتشار:۲۸ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۹۸۱۴۵، boursepress.ir/ و خبرگزاری خبرآنلاین، کدخبر:1709723