پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
«مسئولیت اجتماعی شرکتی یعنی شرکت چگونه کسب درآمد می‌کند، نه آن‌که چگونه درآمد خود را خرج می‌کند؟!»
شعار سال : «مسئولیت اجتماعی یک مزیت رقابتی استراتژیک برای شرکت‌هاست، نه یک ابزار کمک به امور خیریه ــ آن‌هم از نوع مساعدت مالی!» مایکل پورتر در کتاب معروف استراتژی رقابتی تأکید می‌کند که ابعاد مسئولیت‌هایی که یک شرکت برای خود، اقتصاد، جامعه و محیط‌زیست باید در نظر داشته باشد، بسیار فراتر از سرریز بخش کوچکی از درآمد و فعالیت‌ها به‌عنوان اعانه، خیریه و عام‌المنفعه است.

پروفسور آرچی کارول، نویسنده و پژوهش‌گر معروف، در توصیف هرم مسئولیت اجتماعی شرکتی، زیربنایی‌ترین مسئولیت هر شرکت را مسئولیت اقتصادی آن می‌داند. بدین معنا که بنگاه اقتصادی نمی‌تواند بدون منفعت مالی و ایجاد درآمد برقرار بماند. پس از آن، مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی کسب‌وکار قرار می‌گیرد. یعنی خلق درآمد و ثروت باید برای تمام ذی‌نفعان حال و آینده منفعت همه‌جانبه در بر داشته باشد؛ و در نهایت، مسئولیت‌های خیرخواهانه و عام‌المنفعه را ذکر می‌کند. یعنی باید به اقشار نیازمند حمایت یا کم‌درآمد جامعه و گروه‌های آسیب‌پذیر نیز توجه ویژه داشت.

در واقع، از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و کسب‌وکار‌ها انتظار می‌رود به فکر سودآوری و کسب درآمد از طریق روش‌های سالم، فرآیند‌های درست، فعالیت‌هایی قانونی و فراتر از استاندارد، و ایجاد نتایج بلندمدت و هوده‌های پایدار باشد.
 
تعداد بازدید : 26
“دکتر مجید گلپایگانی”، مشاور ارشد و مدرس سازمان مدیریت صنعتی، دانش‌آموخته دانشگاه “هریوت وات” بریتانیا

امروزه با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به محیط زیست و نحوه کسب درآمد و خرجکرد و همچنین عملکرد کارخانه‌ها و کسب‌و‌کار‌ها و نهاد‌های خصوصی و دولتی نسبت به جامعه، انتشار گزارشات مسئولیت اجتماعی و پایداری اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای برند‌ها و شرکت‌ها پیدا کرده است. از سوی دیگر، بدلیل حضور این شرکت‌ها در بورس و تاثیر نحوه حاکمیت شرکتی بر میزان موفقیت و شکست شرکت‌ها و تاثیری که نظام راهبری کسب و کار بر آن‌ها دارند، گزارشات حاکمیت شرکتی و پیاده سازی مدلی مناسب از نظام راهبری در هیات مدیره و مدیریت عالی شرکت‌ها، بسیار مورد توجه کسب و کار هاست. در این ویدئو بررسی میکنیم که مشاوره مدیریت سازمان مدیریت صنعتی چه خدماتی در این دو حوزه‌ی مدیریت که بتازگی در ایران نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته ارائه می‌دهد.

سه رکن اصلی پایداری شرکتی

سه رکن اصلی پایداری شرکتی عبارت‌اند از: توجه هم‌زمان به منافع و سودآوری شرکت، توجه به کارکنان و مردم جامعه، و توجه به استفاده بهینه از منابع و حفظ محیط‌زیست. بی‌توجهی به هر یک از این ارکان موجب شکست نسبی و ناکامی کسب‌وکار خواهد شد و در بلندمدت شرکت، اقتصاد و جامعه را دچار مشکل خواهد کرد. در یک جمع‌بندی کوتاه، شرکت‌ها باید به مسئولیت‌های اقتصادی و اجتماعی و زیست‌محیطی خود هم‌زمان توجه جدی داشته باشند.

ما چگونه شما را راهنمایی می‌کنیم؟

مسئولیت اجتماعی، با خلق و ترویج نگرشی چندبعدی و جهان‌شمول، موجب می‌شود تا در هر حرکت و فعالیت سازمانی بُعد اخلاقی کامل و عمیقی حضور داشته باشد. بنابراین، پیش از هر چیز، ابتدا تیم مدیریتی باید از تأثیر تصمیمات و فعالیت‌های شرکت بر اقتصاد، اجتماع و محیط زیست آگاه باشد و مسئولانه نقش خود را بپذیرد و تعریف کند. بدین منظور، ما با استفاده از ابزار‌های متنوع ترویجی، آگاه‌سازی، سیستم‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای کل مجموعه، شرایط توسعه‌ی ظرفیت تفکر و توان‌مندسازی را فراهم می‌آوریم.

از طرف دیگر، جنبه‌های مدیریتی و سازمانی مسئولیت اجتماعی نیازمند طراحیِ مدل، تدوین نقشه‌ی راه، پیاده‌سازیِ برنامه‌ها و ارزیابی است. با استفاده از درس‌آموخته‌های موجود در این حوزه، الگوبرداری داخلی و خارجی، و بهره‌گیری از روش‌ها و ابزار‌های کاربردی متناسب با ظرفیت و ماهیت هر سازمان، می‌توان این دانش تخصصی را به‌درستی تعریف و دست‌یابی به نتیجه‌ی آن را تضمین کرد. ما در این راه، با ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای و پژوهشی همراه شما هستیم. هم‌چنین، وظیفه‌ی خود می‌دانیم تا از طریق انتقال «بینش و نگرش» و «دانش و تجربه» به تیم کارفرما به استمرار اجرای کار‌ها و پایداری نتایج کمک کنیم.

برای تحقق اهداف مذکور، مشاوران متخصص و مجرب ما در حوزه‌ی مسئولیت اجتماعی شرکتی خدماتی منحصربه‌فرد (مشاوره، مدیریتی، آموزشی و پژوهشی) به شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی ارائه می‌دهند.

یکی از موضوعات مهم شفاف‌سازی است؛ ارائه‌ی گزارش‌های پایداری (به‌رغم آن‌که هنوز الزام قانونی نشده است) به‌انضمام گزارش‌های عملکردی و عملکرد مالی شرکت حائز اهمیت و اثرگذاری بسیار است. ما در برنامه‌ریزی جامع و یک‌پارچه که شرایط مسئولیت اجتماعی را از جنبه‌های مختلف تآمین کند مشارکت فعال خواهیم داشت و همراه شما خواهیم بود. ما کمک می‌کنیم نتایج عملکردی حاصله در قالب و چارچوب‌های استانداردِ گزارش‌دهی و با به‌کارگیری ابزار‌ها و رسانه‌های مناسب، به تمامی ذی‌نفعان و متولیان ذی‌حق ارائه شود؛ و نیز، فرآیند بهبود مستمر را شکل می‌دهیم تا این مهم همواره در جریان باشد و نتایج و اثرات بلندمدت فعالیت شرکت تضمین و منتشر شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سازمان مدیریت صنعتی، تاریخ انتشار: -، کد خبر: -، consulting.imi.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین