پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۰۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
شهاب الدین منتظمی درباره چرایی تلف شدگی گونه‌ها در محیط زیست گفت: طی یکی دو سال اخیر شاهد اتفاقات مربوط به تلف شدگی گونه‌های متعدد هستیم. باید توجه داشت که قبل از این ایام هم تلفات گونه‌ها در محیط زیست را شاهد بودیم، اما این مقوله در سال‌های اخیر نشان دهنده افزایش نظارت‌ها است.
شعار سال: در کشور هر از گاهی اخباری مبنی‌بر تلف شدن یک حیوان به محیط زیست به گوش می‌رسد. برای مثال در بهمن ۹۹ تصویری از شیر باغ وحش ارم در فضای مجازی پخش شد که تصور می‌شد شیر جنگل از وضعیت خود خسته شده و اشک می‌ریزد. در فروردین سالجاری هم مهرداد کتال محسنی، معاون فنی حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به مرگ چند قطعه پرنده در باغ وحش ارم تهران اظهار کرد که طی چند وقت گذشته یک قطعه غاز، یک بهله عقاب طلایی و یک قطعه قرقاول ماده سفید در باغ وحش ارم تلف شده اند.

طی سال‌های اخیر هم اخبار متعدد درباره تلف شدن ۸ قلاده ببر در باغ وحش مشهد خبرساز شد. البته این نمونه‌ها فقط قطره‌ای در برابر دریای اتفاقات ناخوش آیند محیط زیستی است. در روز‌های اخیر هم خبر تلف شدن گورخر رسانه‌ای شد. حال چرایی بروز این نارسایی‌های محیط زیستی مطرح است و این سوال که کم و کاستی در کدام یک از فعالیت‌ها باعث بروز چنین مسئله‌ای شده مطرح است.

دلیل تلف شدن هر گونه با گونه دیگر متفاوت است

شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره چرایی بروز صدمات و تلفات در بین برخی گونه‌ها گفت: تلف شدن یک فرآیند است. البته دلیل آن برای هر گونه با گونه دیگر متفاوت است. برای مثال در یکی از باغ وحش‌ها یک گونه خاص تلف شد و بر اساس ارزیابی‌ها دلیل بروز این مسئله کهولت سن بوده است.

او تاکید کرد: باید نوع و هر گونه تلف شدگی مورد بررسی قرار بگیرد. برای مثال برخی از گونه‌ها ۱۱-۱۲ سال عمر می‌کند در یک مرکز شاید آن گونه ۱۵ سال عمر کند. در صورت تلف شدگی شاهد هجمه‌های متعدد برای محیط زیست هستیم.

منتظمی ادامه داد: مراکزی تحت نظارت محیط زیست همچون سایت گوزن‌ها، سایت گورخرها، سایت یوزپلنگ‌ها و ... به بررسی و رسیدگی به وضعیت گونه‌ها ‍ توجه دارند.

مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این گونه‌ها در مراکز خصوصی و باغ وحش‌ها نگهداری می‌شوند. به هر حال در بخش خصوصی هم حوادث و شرایط متفاوت‌تر از آنچه در حیطه محیط زیست رخ می‌دهد.

امکان کم کاری بخش خصوصی در تلف شدن گونه‌ها وجود دارد

او درباره چرایی تلف شدگی گونه‌های جانوری تاکید کرد: هر یک از تلف شدگی‌ها باید به شکل موضوعی مورد بررسی قرار بگیرد. اینکه این گونه‌ها به علت سهل انگاری و قصور از بین رفته شامل بحث‌های متعدد است. بخش‌های خصوصی برای حوزه خود هزینه می‌کند، بی‌شک امکان کم کاری در بخش خصوصی وجود دارد، اما هرگز به این سمت نمی‌رود که گونه دارای ارزش را از بین ببرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخی از قصور‌ها با پیگیری‌های انجام شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر گونه حادثه در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهیم برای مثال اگر گونه‌ای به علت کهولت تلف شود نمی‌توان محکومیتی ایجاد کرد. هرچند در صورت سهل انگاری در تلف شدن گونه جانوری پیگیری‌ها انجام می‌شود.

افزایش نظارت از گونه‌ها طی سال‌های اخیر

منتظمی با بررسی دلایل کم و کاستی‌ها در تلف شدن گونه‌ها در سال‌های اخیر تاکید کرد: طی یکی دو سال اخیر شاهد اتفاقات مربوط به تلف شدگی گونه‌های متعدد هستیم. باید توجه داشت که قبل از این ایام هم تلفات گونه‌ها در محیط زیست را شاهد بودیم، اما این مقوله در سال‌های اخیر نشان دهنده افزایش نظارت‌ها است.

مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروز ارزیابی‌ها و سرکشی‌ها بیشتر شده است. در گذشته اگر هر سه ماه یکبار گزارش و ارزیابی از وضعیت گونه انجام می‌شد در وضعیت کنونی در برخی از مراکز هر هفته شاهد نظارت و بررسی هستیم. در این فرآیند اگر گونه‌ای حذف شده باشد نمی‌توان به سهولت جایگزین کرد بلکه باید علت آن به مرکز اعلام شود.

او ادامه داد: یکی از دلایل این است که امروز رصد‌ها قطعی‌تر انجام می‌شود.

منتظمی گفت: مسئولیت نگهداری گونه‌ها بر عهده مرکز است، چون از سوی سازمان دامپزشکی ناظر بهداشتی در مرکز حضور دارد، اما به هر حال هیچ قصوری از هیچ مرکزی پذیرفته نیست.

مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره چرایی تلف شدن گور خر گفت: هنوز اطلاعات لازم برای ارزیابی از دستگاه‌های مربوطه به دست نرسیده و نمی‌توان موضوع را به شکل رسمی اعلام کنیم، اما پیگیری‌ها در حال انجام است. باید علت اصلی مرگ توسط سازمان دامپزشکی استان تهران اعلام شود و با بررسی دلایل اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود.
 
تلف شدن سریالی حیوانات در مراکز نگهداری
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۷۴۸۴۱، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
حیوانات در ایران اصلا امنیت جانی ندارن وبه هیچ عنوام ملت خوبی در حراست در این زمینه نداریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین