پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
معاون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که برغم حصول پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین برای احیای برجام، هنوز راه درازی باقی مانده است.
شعار سال : «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه ایالات متحده به تازگی گفته است: «در مذاکرات جاری در وین برای اجرای کامل برجام توسط همه طرف‌ها پیشرفت‌هایی حاصل شده؛ با این حال هنوز راه درازی باقی مانده است».

این مقام آمریکایی در مصاحبه‌ای با اندیشکده «آتلانتیک» که شامگاه جمعه (به وقت واشنگتن) منتشر شد، از تلاش کشورهای اروپایی برای ورود مجدد آمریکا به برجام و مبنا قرار دادن آن برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر» قدردانی کرد.

شرمن در ادامه مدعی شد: «می‌خواهم از شریکان اروپایی‌مان تشکر کنم که حقیقتاً سررشته مذاکرات با هدف بازگشت مجدد آمریکا به برجام و مبنا قرار دادن آن برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر، قوی‌تر و بهتر جهت پرداختن به همه دغدغه‌های مربوط به ایران از جمله رفتار این کشور در منطقه، موشک‌های بالستیک، تجارت تسلیحاتی و سوابق حقوق بشری آن در داخل آن کشور و در سراسر دنیا را در دست دارند».

معاون وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد آمریکا بتواند به تفاهمی در مذاکرات وین دست پیدا کند تا بتوان توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پایان ماه جاری میلادی منقضی می‌شود را تمدید کرد. او در ادامه گفت: «امیدوارم بتوانیم به پیشرفت‌های کافی دست پیدا کنیم که بتواند تا برگزاری انتخابات ایران در ماه ژوئن پایدار بماند».

وندی شرمن در ادامه گفت: «نمی‌دانم آیا ما می‌توانیم تا ضرب‌الاجل انتخابات آنها در ماه ژوئن به توافقی برای پایبندی در برابر پایبندی و توافقی برای ادامه رایزنی‌ها بعد از آن دست پیدا کنیم یا خیر.»

گفتنی است، توافقنامه هسته‌ای ایران با نام رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در سال ۲۰۱۵ به امضای ایران و گروه ۱+۵ (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای ۳.۶۷ درصد است و در ازای آن، سایر طرف‌های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف‌ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» و در هشتم ماه می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷) به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف‌های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را برآن داشت تا طبق دو ماده ۲۶ و ۳۶ برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

از سوی دیگر، دولت جدید آمریکا در تلاش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام است؛ اما در عمل به بهانه‌های مختلف از انجام این کار سرباز می‌زند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: 5206599، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
بعید میدونم با این روندی که در زمینه مذاکرات داریم پیش میریم امیدی به بهبود باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
زمانی میتونیم بگیم پیشرفت که پایین اومدن دلار در ایران منوط به پایین اومدن قیمت اجناس باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
امان از دست این پیشرفت ها که هیچ کدوم اونی که میگن نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین