پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۵۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
براساس تقویم انتخاباتی ستاد انتخابات کشور، از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ثبت‌نام نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود.
شعار سال: داوطلبان ۵ روز یعنی تا ۲۵ اردیبهشت ماه فرصت دارند تا برای ورود به این میدان رقابت بزرگ ثبت‌نام کنند. براساس ماده ۶۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط زیر باشند: رجال مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

احراز این شرایط براساس قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است. با این حال اخیراً شورای نگهبان مصوبه‌ای را به وزارت کشور برای ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات ابلاغ کرده که براساس آن شرایط جدیدی برای نامزد‌ها اضافه شده است. آغاز ثبت‌نام داوطلبان حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۱ اردیبهشت و به صورت حضوری خواهد بود.

داوطلبان می‌توانند با حضور در وزارت کشور اقدام به ثبت‌نام کنند. طبق جدول زمانبندی انتخابات ریاست جمهوری، اسامی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۵ و ۶ خرداد اعلام خواهد شد.

انتخابات شورا‌های اسلامی روستا و تیره‌های عشایری به همراه دومین انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه سال‌جاری برگزار خواهد شد.

ابهام در نامزد‌ها و برنامه‌ها

آغاز فرایند ثبت نام درحالی است که هنوز ترکیب اصلی نامزد‌ها و برنامه‌های احزاب مشخص نیست. هرچند در این میان حزب اتحاد ملت از برنامه انتخاباتی‌اش رونمایی کرد. علی شکوری‌راد دبیرکل این حزب در این آیین رونمایی مجازی با بیان اینکه تدوین این برنامه تحت عنوان «جامعه قدرتمند-دولت توانمند» و در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد، علم و فرهنگ، سلامت، اجتماع و مسائل زنان از حدود یک سال پیش آغاز شده، گفت که صاحب‌نظرانی همچون محمد ستاری‌فر، محمدرضا خاتمی، محسن صفایی فراهانی، احمد میدری، محمدرضا ظفرقندی و محسن میردامادی در کنار کمیسیون‌های تخصصی حزب در تدوین آن نقش داشته‌اند.
 
۲۱ اردیبهشت آغاز ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران
 
او جبهه اصلاحات را در چالش و رودررویی با براندازان و مخالفان اصل مشارکت در انتخابات دانست و پیش از آنکه مسئولان کمیسیون‌های حزب به تشریح جزئیات برنامه تدوین شده‌شان بپردازند؛ اعلام کرد که برنامه انتخاباتی در اختیار کاندیدا‌های ریاست جمهوری که نزدیک به حزب اتحاد هستند، قرار خواهد گرفت.

 روز گذشته امیر ابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب هم درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درمورد حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات ۲۸ خرداد، گفت که معتقد است قالیباف تصمیم خود را در ایام ثبت‌نام داوطلبان خواهد گرفت و در صورت نامزدی ابراهیم رئیسی به او کمک خواهد کرد.

سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم سپاه هم که این روز‌ها از احتمال کم تأیید صلاحیتش سخن گفته شد، دیروز در نشست خبری انتخاباتی گفت: «شورای نگهبان در بخش نظامی گفته داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری باید سابقه ٤ سال سرلشکری داشته باشد. شورای نگهبان ملاک را جایگاه قرار داده نه درجه.

بیش از هشت سال جایگاه سرلشکری دارم و اگر معیار این باشد صلاحیت حتمی است. این قانونی که شورای نگهبان اعلام کرد مشکلی برای من ایجاد نمی‌کند».

او در این نشست علی‌رغم تأکید بر اینکه به‌طور مستقل وارد میدان رقابت شده، گفت: «تا دیشب پیگیر تصمیم حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات بودم تا این لحظه آقای رئیسی نه تصمیمی برای حضور داشته‌اند و نه رهبری اذن ورود داده‌اند.»

 روز گذشته آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات در واکنش به اظهارنظر برخی از اصولگرایان درباره پرونده‌های برخی از ۱۴ نامزد پیشنهاد شده جبهه اصلاحات برای انتخابات در قوه قضائیه گفت: «جبهه اصلاحات ایران نه قوه قضائیه است و نه شورای نگهبان؛ به اصولگرایان هم توصیه می‌کنم اگر باوری به ضرورت شکل‌گیری انتخاباتی پرشور و با مشارکت بالا در تراز قانون اساسی دارند، از حالا برای حذف رقیب به شورای نگهبان آدرس غلط ندهند.

نگاه حذفی به کاندیدا‌های جریان رقیب هم در تعارض با مشارکت حداکثری در انتخابات است و هم این باور را به جامعه دلسرد نسبت به صندوق رأی و انتخابات القا می‌کند که چه ما رأی بدهیم و چه رأی ندهیم نتیجه از پیش تعیین شده است.»

سید عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات در نقد شیوه تدوین شده در جبهه اصلاحات که قرار است از میان افراد معرفی شده با رأی‌گیری کاندیدا‌های مجاز به ثبت‌نام را انتخاب کند، گفت: «طرفدار این هستم که اصلاح‌طلبان قبل از ثبت‌نام و ورود افراد، کسی را مشخص نکند به بیانی دیگر خودمان یک شورای نگهبان ایجاد نکنیم باید اجازه بدهیم همه کاندیدا‌ها ثبت‌نام کنند چه یک نفر باشد چه ۱۰ نفر. ما مسئولیتی در قبال ثبت‌نام افراد برای کاندیداتوری نداریم. بعد از ثبت‌نام و طی مراحل قانونی باید نشست و دید که کدام‌یک از کاندیدا‌ها گرایش مردمی بیشتری دارند.»

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که از جمله داوطلبان حضور در انتخابات ریاست جمهوری است در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دیگر داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری خواستار هم‌پیمان شدن آن‌ها در خدمت به مردم و نظام و همچنین پرهیز از تخریب و توهین و سیاه‌نمایی و بداخلاقی شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۲۲۷۱۵، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
اميد داريم كه اقاي رييسي به اين بازي كه در جريان اصولگرايي رخ داده اتمام بده و بياد به صحنه انتخابات
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین