پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۲۰۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
ترجمه آیه شریفه چنین است: «و او و لوط را رهاندیم و به سرزمینی رساندیم که برای همگان برکتش بخشیده بودیم‏.» به باور اکثر مفسران این سرزمینی که خداوند برای همگان برکتش بخشیده فلسطین و قدس شریف است.
شعار سال: بیت‌المقدس از جمله تاریخی‌ترین شهر‌های کره زمین است که از جهات متعددی اهمیت دارد. این شهر از دیرباز تاکنون مورد توجه ادیان ابراهیمی بوده است. اسلام نیز به عنوان کامل‌ترین دین و تکمیل کننده ادیان پیشین نسبت به این شهر توجه ویژه داشته است. نخستین قبله مسلمانان در این شهر قرار دارد و حق تبارک و تعالی نیز در آیات خود صریحاً اشاره کرده که این منطقه را به دلیل وجود مسجدالاقصی برکت داده است. برخی از آیات قرآن اشاره به قدس شریف دارند و این دلیلی بر شرف و برتری این ناحیه مقدس است.

نخستین آیه از سوره مبارکه الاسری که از قضا یکی از زیباترین آیات کلام الله مجید است، اشاره مهمی به این برکت دارد: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ». ترجمه آیه به قلم استاد بهاءالدین خرمشاهی چنین است: «پاکا کسی که بنده‌اش را شبی از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی که پیرامونش را برکت بخشیده‌ایم، سیر داد، تا به او نمونه‏‌هایی از آیات خویش نشان دهیم، اوست که شنوا و بیناست.»
 
 
سرزمینی که خداوند برای همگان برکتش بخشیده، قدس شریف است
 
 
حضور ابراهیم خلیل الله در فلسطین

برکت دادن پیرامون مسجدالاقصی هم از جهت مادی است و از جهات معنوی. از نظر مادی نیز این سرزمین سرسبز، خرم و مملو از درختان پربار بوده و آب فراوان داشته است و از نظر معنوی نیز پیامبران الهی در این سرزمین بوده‌اند. بر اساس روایات کتب مقدس، حضرت ابراهیم خلیل‌الله پدر پیامبران الهی پس از ماجرای شکستن بت‌ها و معجزه رهایی از آتش نمرودیان به امر خدا از بابل هجرت کرد و به سرزمین برکت یافته آمد. آیه ۷۱ سوره مبارکه «الانبیا» چنین است: «وَنَجَّیْنَاهُ وَ لُوطًا إِلَی الْأَرْضِ الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا لِلْعَالَمِینَ» ترجمه آیه شریفه به قلم استاد خرمشاهی چنین است: «و او و لوط را رهاندیم و به سرزمینی رساندیم که برای همگان برکتش بخشیده بودیم‏.» به باور اکثر مفسران این سرزمینی که خداوند برای همگان برکتش بخشیده فلسطین و قدس شریف است.

حضرت ابراهیم خلیل‌الله پدر پیامبران الهی پس از ماجرای شکستن بت‌ها و معجزه رهایی از آتش نمرودیان به امر خدا از بابل هجرت کرد و به سرزمین برکت یافته آمدتحلیل ماجرای حضور ابراهیم خلیل الله در فلسطین ما را به نتایج شگفتی خواهد رساند. می‌دانیم که ابراهیم خلیل الله پدر انبیا الهی است. یکی از فرزندانش یعنی اسحاق، پدر یعقوب پیامبر (یا اسراییل) است که از فرزندان او نسل بنی اسراییل و دین یهودی پدید می‌آید. همچنین نسب حضرت مریم (س) نیز به یعقوب نبی می‌رسد، بنابراین مسیحیان نیز از نسل ابراهیم خلیل الله هستند. البته می‌دانیم که نسبت پیامبر مکرم اسلام (ص) نیز به حضرت اسماعیل (ع) می‌رسد. پس حضور حضرت ابراهیم و اشاره به برکت دادن این منطقه برای همگان، ما را به نکات مهمی خواهد رساند.

در تاریخ توراتی داریم که حضرت داود با غلبه نظامی بر قوم یبوسی که از تیره کنعانیان بودند، اورشلیم را فتح کرد و آن را پایتخت خود قرار داد و بر اساس متون مقدس سلیمان نبی یعنی فرزند داود پیامبر، معبد مقدس را در این شهر بنیان نهاد. هم داود نبی و هم سلیمانی نبی از پیامبران مورد احترام مسلمانان هستند. این شهر در دوران خلیفه دوم به توسط مسلمانان فتح شد. در دوران اسلامی نیز بنا‌هایی مانند قبه‌الصخره به آن اضافه شد.

حجم عمده روایات و احادیث از پیامبر مکرم اسلام و ائمه معصومین (ع) نشان دهنده اهمیت بیت‌المقدس نزد مسلمانان است. در کتاب «وسایل الشیعه» روایتی از ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام بدین شرح نقل شده که آن حضرت فرمود: «المساجد الاربعة: المسجد الحرام و مسجد رسول الله صلی الله علیه و آله و مسجد بیت‌المقدس و مسجد الکوفة، یا ابا حمزة! الفریضة فی‌ها تعدل حجة والنافلة تعدل عمرة» ترجمه چنین است که چهار مسجد روی زمین فضیلت‌های ویژه‌ای دارند: مسجدالحرام، مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله، مسجدالاقصی و مسجد کوفه.‌ای ابوحمزه! انجام نماز‌های واجب در این مساجد معادل حج ثواب دارد و به جای آوردن نماز مستحبی در این اماکن معادل عمره خواهد بود.»
 
 
 
سرزمینی که خداوند برای همگان برکتش بخشیده، قدس شریف است
 

ریشه یکتاپرستی دین یهود نیست

اما همانطور که اشاره شد با توجه به متون مقدس از تورات تا قرآن، ابراهیم خلیل الله پدر انبیای بزرگ الهی است. این پیامبر عظیم الشان در قرآن موسس اسلام معرفی شده و به عبارتی جناب ایشان ریشه یکتاپرستی و تسلیم محض شدن مقابل آفریدگار است؛ بنابراین ریشه یکتاپرستی دین یهود نیست و یهودیان نخستین یکتاپرستان تاریخ نبوده‌اند و این درست برعکس تبلیغات دینی بانیان حکومت جعلی اسراییل و مروجان تفکر فاشیستی صهیونیستی است. آن‌ها بر مبنای این تبلیغات دروغین خود را مالک سرزمین فلسطین معرفی می‌کنند.

امام موسی صدر که اسراییل را شر مطلق می‌دانست، در یکی از سخنرانی‌های خود به درستی به این نکته اشاره کرده که نخستین کسی که یکتاپرستی را به صورتی روشمند پایه‌گذاری کرد و سنگ بنای آن را گذاشت، حضرت ابراهیم (ع) بود. قرآن کریم او را مؤسس اسلام و پدر انبیای بزرگ نامیده است.

امام صدر اشاره کرده که بنا به متون مقدس فعلی یهودیان، وقتی یهودیان به فلسطین آمدند، در آنجا قبایلی از عرب‌ها و کنعانی‌ها و فینیقی‌ها و دیگران را دیدند و آن‌ها را از خانه و کاشانه‌شان بیرون کردند. برای اثبات چگونگی رفتار یهودیان با فلسطینی‌ها، متن تورات کافی است. در تورات آمده که وقتی یهودیان وارد فلسطین شدند، آنان را بیرون راندند، فرزندانشان را کشتند و زنانشان را به اسارت گرفتند و با توسل به انواع حیله‌ها و نیرنگ‌ها بر آنان مسلط شدند. این قبایل به خدای یگانه ایمان داشتند و خدای خود را «ایل» می‌نامیدند. این فرقۀ منحرف (یهود) از این تفکر (یکتاپرستی) تأثیر گرفت و تلاش کرد تا برای خود خدای مخصوصی انتخاب کند و یهوه از اینجا درآمد.

ریشه یکتاپرستی دین یهود نیست و یهودیان نخستین یکتاپرستان تاریخ نبوده‌اند و این درست برعکس تبلیغات دینی بانیان حکومت جعلی اسراییل و مروجان تفکر فاشیستی صهیونیستی است. ترجمه فارسی کتب مقدس (عهدین) به قلم فاضل خان همدانی، ویلیام گلن و هنری مرتن اکنون در بازار اندیشه ایران موجود است. مراجعه به این کتاب نشان دهنده تحریف عظیمی است که در متون مقدس و همچنین در کلام و عقاید پیامبران الهی صورت گرفته است. شرح نبرد داود نبی با بومیان فلسطین و یبوسیان و خشونت بی‌حد و اندازه‌ای که در این نبردهاست، در این متون وجود دارد. کلاً کنش‌های پیامبران در این متون همخوانی چندانی با ویژگی‌های پیامبران الهی ندارد. شاید بتوان گفت که در طول تاریخ و تحولات ویژگی‌های قومی باعث شد تا متون مقدس یهودی نیز بر اساس آن تحولات مورد تحریف و بازنویسی قرار گیرد و شاید خشونت فعلی رژیم صهیونیستی را نیز به همین متن‌های تحریف شده نسبت داد. فلسفه تاسیس اسلام به توسط حق تبارک و تعالی نیز زدودن خرافات و جعلیات از ادیان پیشین است.

معرفی یک منبع مطالعاتی

یکی از منابع مناسبی که به درستی به نقد و رد تبلیغات صهیونیست‌ها در زمینه مالکیت سرزمین مقدس فلسطین می‌پردازد کتاب «قدس شهر خداست…؟ یا شهر داوود!» نوشته حسن ظاظا است. این کتاب با ترجمه فریده اعرابی به سال ۱۳۸۹ با شمارگان هزار نسخه، ۱۰۰ صفحه و بهای ۲،۸۰۰ تومان توسط انتشارات بوستان اندیشه منتشر شد و از آن تاریخ تاکنون تجدید چاپ نشده است.

کتاب روایت تاریخی مهمی از شهر قدس ارائه داده و اماکن مقدس و مهم آن را معرفی می‌کند. یکی از ویژگی‌های این تاریخ شرح میراث مهم اسلامی این شهر است. نویسنده در این کتاب با ارائه مستندات بسیار حق مسلمانان بر این شهر را اثبات می‌کند. به نظر می‌رسد که در معرفی این کتاب به ایرانیان تلاش چندانی صورت نگرفته است. البته ضرورت دارد که منابعی مشابه این کتاب نیز ترجمه شده و در بازار اندیشه ایران وجود داشته باشد تا حقیقت سرزمین فلسطین برای مخاطبان روشن شود.

متاسفانه بر اثر غفلت اعراب و مسلمانان، تاریخ سرزمین فلسطین که تبیین کننده واقعیت‌های انکارناپذیر است و در این مطلب سعی شد به گوشه‌ای از ان اشاره شود، نادیده گرفته شده و صهیونیست‌ها تمام تلاش خود را به کار برده‌اند تا با تکیه بر تورات، تاریخ کهن این سرزمین را در شعاع تاریخ عبری ناپدید و به جای فلسطین «اسراییل» را سرزمینی کهن و با فرهنگی یهودی معرفی کنند. آن‌ها تلاش کردند تا تورات تحریف شده را متنی غیرقابل مناقشه و از نظر تاریخی متقن بخوانند و از این طریق سیطره خود را نه تنها بر سرزمین مقدس فلسطین که بر کل منطقه بگسترانند و طرح شوم تشکیل دولت از نیل تا فرات را اجرایی کنند. اکنون اندیشمندان و مورخان مسلمان در بیشتر مراکز مهم آکادمیک دنیا حضور دارند، ضرورت دارد که این مورخان با ارائه تحقیقات تاریخی درباره سرزمین فلسطین و همچنین بحث و بررسی میراث اسلامی در این منطقه بر هویت اسلامی آن تاکید کنند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۲۱۵۴۸۴، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
برچسب ها: فلسطین ، قدس ، خداوند ، انبیا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین