پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۴۴۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ساماندهی یارانه و رسیدگی به طبقات پایین جامعه را اولین اقدامات خود در ریاست جمهوری دانست.
شعار سال : عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم برخی از برنامه‌های اقتصادی خود را تشریح کرد.

همتی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: جمهوریت نظام برای ما و مردم مهم و مورد تاکید امام بوده است، فکر می‌کنم و متاسفم، خودم را نماینده و داوطلبان ذی صلاحی که نتوانستند به عرصه رقابت پا گذارند می دانم و تلاش می کنم نماینده شایسته‌ای برای آنها باشم و من نیز از حمایت آنها بهره مند شوم. در یک مبارزه ناعادلانه 1+5 دولتی تشکیل می دهم که جمهوریت را محقق کند.

وی در پاسخ به اولین سوال این برنامه درباره یارانه گفت: یارانه مهم است. معیشت مردم دچار مشکل شده و تحریم‌های ظالمانه و فشار دشمن، حکمرانی اقتصادی لازم را می طلبد. باید نحوه ریل گذاری اقتصاد و مدیریت اقتصاد را که با مشکلات مهمی رو به رو شده است را به مسیر اصلی بازگرداند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امیدوارم این بار اقتصاددانان رئیس جمهور شوند. نحوه مدیریت اقتصاد ما اشکال دارد. تا به امروز سیاستمداران کشور را کنترل کردند و وضعیت ما امروز به این شکل است. امیدوارم این بار سیاستمداران به حرف ما گوش دهند.

وی با اشاره به اینکه مثل همه دنیا می توانیم اقتصاد مطلوبی داشته باشیم، گفت: مردم ما به خاطر مشکلات فراوان زیر خط فقر هستند و عدالت در پرداخت یارانه نداریم. در حاشیه شهرها مردم با فلاکت زندگی می‌کنند. من حتماً برنامه‌ خاصی برای پرداخت یارانه‌ها دارم، اما عدد آن را اعلام نمی‌کنم و شعار پوپولیستی نمی‌دهم. معتقدم یارانه حتماً باید نقدی باشد اما اینکه بگویم 450 یا 150 هزار تومان یارانه می دهم، درست نیست.

همتی افزود: من می خواهم 4 سال رئیس جمهور شوم و تمام اقدامات را در همین چهار سال انجام می دهیم. علت آن نیز این است که کسانی که رئیس جمهور شدند در دور اول نتوانستند اصلاح اقتصادی انجام دهند چون می خواستند در دوره بعد نیز در انتخابات پیروز شوند.

این نامزد انتخابات گفت: یارانه یکی از این مسائل است که باید برای آن برنامه داشته باشیم باید اعتبار دهیم تا مردم کالا بخرند و تقاضا در جامعه ایجاد شود تا تولید کننده ها نیز بتوانند کالای خود را بفروشند و رشد اقتصادی ایجاد شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رقم یارانه را افزایش می دهید؟ گفت این کار را می‌کنم اما بر اساس مطالعه و منابع. اگر می‌خواهیم مثلا 450 تومان به مردم ماهانه یارانه دهیم باید مبنای آن را مشخص کنیم. بنده تا امروز که توسط رئیس جمهور محترم برکنار شدم رئیس بانک مرکزی بودند و از منابع اطلاع دادم باید بگوییم از کدام منابع می خواهیم هزینه آن را جبران کنیم،

همتی تصریح کرد: با کارهای پوپولیستی و ساده‌انگارانه در اقتصاد مخالفم. برخی فکر می‌کنند اداره یک کشور اداره خانه است. تامین منابع مالی از مشکلات جدی دولت است و این مشکل افزایش یافته است لذا با کارهای پوپولیستی مردم را فقیرتر نکنیم.

وی درباره مسئله بودجه نویسی گفت: همین امسال شصت تا هفتاد درصد به بودجه اضافه شد که من خیلی مخالف بودم و در جلسات دولت نیز گفتم که این کار را نکنید. از آن طرف مجلس نیز 30 درصد به آن اضافه کرد و اکنون نیز بودجه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است منابع آن را از کجا می خواهند بیاورند؟

همتی درباره برنامه هایش برای اشتغال گفت: در کنار جوانان تحصیل کرده زنان را نیز باید به نرخ اشتغال اضافه کنیم زیرا 50 درصد فارغ التحصیلان جامعه ما زنان هستند. متاسفانه برخی برای نیمی از جامعه حق اشتغال هم قائل نیستند و از آن بدتر معتقدند که اسم کوچک زنان را هم در خانه نباید صدا کنیم. چه معنا دارد به دختر خانمی که لیسانس گرفته و زحمت کشیده پیامک بدهیم که حجابت را در خودرو رعایت نکردی و به او استرس دهیم. حرمت همه را حفظ و رعایت کنیم و یکی از مهمترین حق زنان، اشتغال است.

همتی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته ظرفیت‌هایی برای اشتغال داشتیم که بخشی به دلیل کرونا از بین رفت، افزود: ما در بخش خدمات می‌توانیم اشتغال‌زایی کنیم. کرونا سبک زندگی ما را تغییر داد. بسیاری از شغل‌ها وارد اینستاگرام شده است. اینجا بحث فیلترینگ هم مطرح است فیلتر اینستاگرام بازی با زندگی مردم است. من بخاطر کاندیداتوری عضو توئیتر شدم و باید با فیلتر شکن وارد توئیتر شوم.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری درباره بازار سرمایه و بورس گفت: اتفاقاتی در بازار سرمایه ما رخ داد که نباید انجام می‌شد. من در دولت هم گفتم که حمایت‌های بی‌منطق از رشد بازار سرمایه نتیجه خوبی ندارد. بورس بخش خصوصی است و ذات این بازار ریسک است. وقتی دخالت می‌کنیم و مسائل بورس را به شورای امنیت می‌بریم، معلوم است که سرمایه‌گذار سرمایه خود را خارج می‌کند.

وی گفت: نباید در بورس دخالت سیاسی و دستوری عمل کنیم. با این کارها مردم را به بورس بی‌اعتماد می‌کنید. من به بازار سرمایه اعتقاد جدی دارم؛ سقوط بازار سرمایه دلایل متعددی دارد که به موقع توضیح می‌دهم. بازار سرمایه تجلی بخش حقیقی اقتصاد است. دولت من حتما بازار سرمایه را در دستور کار قرار خواهد داد اما به هیچ عنوان حمایت نمی‌کنیم بازار بالا برود. من تلاش می‌کنم بورس شفاف شود. امیدوارم روندی که این چند روز شروع شده ادامه پیدا کند.

همتی در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی نیز گفت: نباید بگذاریم فساد شکل بگیرد. برنامه من ریشه‌کن کردن شکل‌گیری فساد است. بابک زنجانی پولی را برد و الان زندان است الان تنها یک زمین مصادره شده است؛ کسی که به وی گفته این کار را انجام دهد باید پاسخگو باشد. من جلوی رانت را می‌گیرم؛ سه روز است که وارد عرصه انتخابات شدم ستاد 5 کاندیدا مسیر تخریب من را در پیش گرفته‌اند. این به خاطر کارهایی است که کرده ام. برنامه‌ای که در بانک مرکزی انجام دادم را در ریاست جمهوری محکم‌تر پیگیری می کنم.

وی با اشاره به موضوع صندو‌ق‌های بازنشستگی تصریح کرد: صندوق های بازنشستگی دچار آفت شده اند. این حقوق مردم است که دست یک عده مدیر داده‌ایم که سرمایه‌گذاری‌های شان نتیجه نداده است و به بحران خورده است که همه این‌ها باید اصلاح شود. حقوق بازنشسته‌ها را از در آمد جاری پرداخت می کنیم که درست نیست باید از حقوق بازنشسته‌ها دفاع کنیم.

این کاندیدای انتخابات ادامه داد: برای اینکه صندوق ها راه بیفتد من شعار نمی‌دهم که یکساله درست می‌شود باید زمان مناسبی برای آن صرف کنیم اما بازنشستگان عزیز مطمئن باشند دولت از طریق درآمدهای جاری که دارد حقوق آنان را پرداخت خواهد کرد. سال گذشته اقدام خوبی برای پرداخت حقوق بازنشستگان انجام دادیم و آن را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه حکمرانی اقتصادی غلطی داریم، افزود: دیگر فرصت نداریم و باید روند را اصلاح کنیم. ما نمی‌توانیم این روند اقتصادی را ادامه دهیم و انزوای اقتصادی که دشمن به ما تحمیل کرده است را ادامه دهیم. ما باید وفاق در داخل کشور ایجاد کنیم و با تعامل مشکلات را حل کنیم اگر مشکلات همینطور بماند در سال‌های آینده بیشتر می‌شود.

همتی درباره کسری بودجه گفت: تحریم یکی از دلایل کسری بودجه است. ما نمی‌توانیم در رابطه با بودجه صحبت کنیم اما از تسهیل منابع صندوق و کسری آن صحبت ‌نکنیم. سهم تحریم در کسری بودجه بالای 50 درصد است کوچک‌نمایی تحریم اصلاً خوب نیست .

این نامزد انتخابات با اشاره به اینکه مدیریت اجرایی ما مشکلات بسیاری دارد اما اینکه می‌گویند تحریم تاثیر ندارد، درست نیست، تصریح کرد: همه جای دنیا بودجه را با مالیات اداره می‌کنند اما در کشور ما بخش کوچکی از بودجه مالیات است که باید درست شود.

همتی درباره برنامه اش برای بخش کشاورزی نیز گفت: کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد اما متاسفانه عقب‌ماندگی آن نیز زیاد است. میزان تولید در کشاورزی میزان قابل توجهی است اما ما می‌توانیم امکانات بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: برخی از مشکلات این حوزه ناشی از ضعف مدیریت است و به تحریم و ارز مربوط نیست. توزیع ما کلاً دچار مشکل است و باید بازنگری جدی در آن صورت گیرد؛ نحوه اداره کشور‌ به این صورت امکانپذیر نیست. صندوق بیمه کشاورزی باید به طور جدی تقویت شود و نوسانات ناشی از خشکسالی و برف و سرما در دستور کار قرار گیرد. طبق نظر کارشناسان، ظرف یک سال آینده می‌توانیم اقداماتی کنیم که قریب به دو میلیارد دلار از واردات نهاده‌های کشاورزی بی‌نیاز شویم.

همتی در پایان این گفت وگو خطاب به مردم گفت: ما باید با دنیا شانه به شانه رشد کنیم. مردم ما استحقاق این پیشرفت را دارند. نظام ما قدرت منطقه‌ای است؛ حیف است که این قدرت منطقه‌ای را با بی‌تدبیری و نداشتن تعامل کافی از دست دهیم.

وی افزود: تعامل از خانه تا جهان، شعار من است. کشور هم منابع کافی دارد و تنها تدبیر و بینش اقتصادی می‌خواهد. رئیس دولت باید بینش اقتصادی داشته باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 9 خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۷۸۸۱۸، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین