پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: کاندیدا‌های اصولگرا بیشتر بر مناسبات منطقه‌ای یعنی روی روابط ایران با همسایگان تاکید می‌کردند از این رو اتفاقا من معتقدم گام اول برای مناسبات خارجی، روابط بین ایران و ۱۵ همسایه خودش است، اگر کسی بتواند این برنامه را بسیار گسترده و قوی اجرا کند فتح الفتوحی انجام داده است و یک نوع حمایت منطقه‌ای را به دنبال کشور ایجاد کرده است.
شعار سال:  اولین مناظره از سه مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با انتقاداتی همراه بود، مناظره‌ای که در آن از هر کاندیدا یک سوال متفاوت پرسیده می‌شد و البته کاندیدا‌ها گا‌ها به جای پاسخ به آن سوال زمان را صرف منازعه و جدال با یکدیگر می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم معتقد است مناظره دیروز بیشتر مدل کنکور برگزار شد و در حال و هوای مناظره نبود. او تاکید دارد کاندیدا‌ها باید به سمت ارائه برنامه بروند و این فضای درگیری و منازعه باعث جذب رأی برای هیچ کاندیدایی نخواهد شد.

مشروح گفتگو با عضو جامعه روحانیت را بخوانید؛

*آقای مصباحی مقدم! تفاوت مناظره امسال را با مناظره سال ۹۶ از نگاه شما چه بود؟

یک تفاوت جدی این است که مناظره‌های قبلی بیشتر ایجادِ هیجان می‌کرد، آن مناظره‌ها بیشتر موجب تفکر و تعقل مخاطب می‌شد و به توانایی‌های کاندیدا‌ها و برنامه داشتن یا نداشتن آن‌ها آشنا می‌ساخت، اینکه آن‌ها به مشکلات آشنا هستند یا نیستند، آیا راه حل دارند یا ندارند، از این جهات به نظر من مناظرات انتخابات قبلی بهتر بود و علاوه بر این مناظره‌هایی بود که بیشتر از گذشته رعایت اخلاق در آن صورت می‌گرفت.

ممکن است نامزد‌ها در مناظرات بعدی برنامه هایشان را رو کنند

*به نظر شما نداشتن راهکار مشخص در اولین مناظره توسط برخی از کاندیداها، در مناظرات بعدی ممکن است تکرار شود یا اینکه الان مردم تا حدودی متوجه شده اند که کدام یک از کاندیدا‌ها برنامه دارند؟

مردم تا الان متوجه شده اند، ولی هنوز نمی‌توان قضاوت کرد، چون هنوز دو مناظره دیگر در پیش داریم، ممکن است آن‌ها در مناظرات بعدی برنامه‌های خودشان را رو کنند.

مردم با ترفند تخریب آشنا شده‌اند

* به نظر می‌رسد برخی آمده‌اند که با تخریب کاندیدا‌های دیگر تعدادی رای به دست آورند هرچند ممکن است رای قابل توجهی هم نداشته باشند، در واقع چیزی که مخاطب مشاهده کرد منازعه بود تا مناظره.

به نظر من مردم به تدریج با این ترفند‌ها برای رای آوری آشنا شده اند، اینکه بعضی‌ها تلاش می‌کنند با تخریب دیگران موقعیتی برای خوشان به دست آورند، اتفاقا این کار امروز مثل گذشته دیگر جواب نمی‌دهد، چون مردم تا کنون از این ناحیه ضربه خورده اند و متوجه شده اند لزوما کسانی که قدرت تخریب دیگران را در مناظره‌ها دارند کارایی بالاتری ندارند و نمی‌توانند مشکلات مردم را حل کنند.

از این جهت این تجربه خوبی نیست که انسان بخواهد همان رویه‌های گذشته را در مناظره‌ها تکرار کند و با ایجاد هیجان برای خودش رای جمع آوری کند.

آقایان مدعی پوششی بودن نیستند

*به نظر شما عملکرد کاندیدا‌های پوششی در این مناظره چگونه بود؟

من واقعا نمی‌دانم کسی کاندیدای پوششی است یا نیست، چون خود آقایان مدعی هستند که کاندیدای پوششی نیستند، من تصور نمی‌کنم چنین عنوانی بتواند برای تعیین مواضع افراد و انتظارات افرادی که کاندیدا شده‌اند چیزی را روشن کند.

مناظره یعنی یک سوال از هر ۷ کاندیدا پرسیده شود

*نظرتان در مورد زمان اختصاص داده به کاندیدا‌ها و یا سوالاتی که از آن‌ها پرسیده می‌شد چیست؟ به عنوان یک مخاطب، طراحی ساختار این مناظره را چگونه دیدید؟

بعضی از سؤال‌ها که قرائت می‌شد، کاندیدا‌ها اصلا به آن سؤال نمی‌پرداختند یا لااقل بعضی از کاندیدا‌ها به آن سؤال نمی‌پرداختند بلکه به مساله دیگری می‌پرداختند و حرف‌های خودشان را می‌زدند.
 
 
برقراری روابط قوی بین ایران و همسایگانش فتح الفتوح است

این ایراد است. البته من معتقد هستم که باید یک سؤال را از همه کاندیدا‌ها می‌پرسیدند که ببینند بقیه چه پاسخ‌هایی به آن سؤال دارند، وقتی سؤالات پیام‌های متعددی دارد و کسانی که می‌خواهند پاسخ دهند طبعا اگر در چهارچوب سوال پاسخ دهند اینطور نیست که به همدیگر بخورد و اصلا مناظره‌ای شکل نمی‌گیرد.

زمانی مناظره شکل می‌گیرد که افراد روی یک موضوع تمرکز کنند و حرف‌های خودشان را درباره آن موضوع بزنند و معلوم شود روی آن موضوع حرف پُخته‌ای دارند یا ندارند. این شکل که ۷ سؤال از ۷ نفر جدا جدا صورت گیرد به نظر من نمی‌تواند اولا مناظره شکل دهد و دوم نمی‌تواند به ما معرفی کند که آن‌ها چه توانایی‌ها و چه صلاحیت‌هایی را دارند.

مناظره اول شبیه کنکور بود

*یعنی این مناظره اول برای خود شما خروجی مشخصی نداشت؟

اینطور نیست که خروجی نداشته باشد، ولی مناظره چندان معنا پیدا نمی‌کرد. آنجایی بیشتر خودش را به سمت مناظره نشان می‌داد که منازعه شکل می‌گرفت، آنجا بیشتر به مناظره شباهت داشت وگرنه مثل این است که کنکوری برگزار کرده اند و از هرکسی یک سؤال جداگانه‌ای می‌پرسند.

*پیشنهاد شما برای مناظره‌های بعدی چیست؟

من معتقدم خوب است که موضوع مناظره را ارائه برنامه بگذارند و بپرسند برنامه شما با توجه به این مشکلاتی که داریم برای ۴ سال یا ۸ سال اداره کشور چیست؟ ما مشکل رشد نقدینگی، تورم، گسترش فقر، بیکاری، کاهش ارزش پولی ملی و نوسانات قیمت‌ها را داریم، با توجه به این مشکلاتی که داریم باید بگویند که برای این‌ها چه برنامه‌ای دارند، باید مساله رشد ثروت ملی را مطرح کنیم و از آن‌ها بپرسیم پیشنهادشان برای رشد ثروت ملی چیست؟ البته در گفت و گوی دیشب من دیدم که بعضی‌ها به ظرفیت‌های داخلی ارجاع می‌دادند و بعضی‌ها به مناسبات خارجی ارجاع می‌دادند؛ معلوم است آن کسی که به مناسبات خارجی ارجاع می‌دهد مشکل را مشابه دولت کنونی دنبال می‌کند که تا کنون اثر مثبتی بر آن مترتب ندیده ایم.

تعامل خارجی با یک اقتصاد قوی ممکن است

*البته به باور بسیاری، صرف تاکید بر داخل هم، بدون تعامل با خارج هم ممکن نیست

من اصلا مخالف ارتباطات بین المللی نیستم، ولی یک اقتصاد قوی، جاذبه لازم را برای تعاملات خارجی و مثبت فراهم می‌کند و نتیجه یک اقتصاد ضعیف این است که اگر می‌خواهید تعاملات خارجی انجام دهید باید التماس کنید و اگر التماس کنید باید آوانس هم بدهید.

مثلا کاندیدا‌های اصولگرا بیشتر بر مناسبات منطقه‌ای یعنی روی روابط ایران با همسایگان تاکید می‌کردند از این رو اتفاقا من معتقدم گام اول برای مناسبات خارجی، روابط بین ایران و ۱۵ همسایه خودش است، اگر کسی بتواند این برنامه را بسیار گسترده و قوی اجرا کند فتح الفتوحی انجام داده است و یک نوع حمایت منطقه‌ای را به دنبال کشور ایجاد کرده است.

نتیجه آن هم این است که تعاملات خارجی با کشور‌های دورتر، هم بهتر انجام می‌گیرد و هم از ناحیه آن دولت‌های دورتر مثل اروپایی‌ها و امریکایی‌ها و حتی چین یا روسیه که البته روسیه همسایه ما است، اقبال بیشتری به ما خواهند کرد وقتی آن‌ها ببینند موقعیت منطقه‌ای ما موقعیت محوری و برتری است حس می‌کنند که تعامل با ما تعامل با منطقه است و من این را کاملا می‌پسندم.

در حوزه مسائل منظقه‌ای باید تجمیع توانایی‌ها صورت گیرد

*این قابلیت را در کاندیدا‌های فعلی می‌بینید که مناسبات منطقه‌ای و جهانی ایران را در مسیر درست پیش ببرند؟

من معتقد به تجمیع توانایی‌ها هستم، یعنی هر یک از این‌ها که مورد اقبال مردم قرار گیرد و رئیس جمهور شود باید توانایی‌های بقیه را به توانایی‌های خودش ضمیمه کند، در این صورت است که می‌تواند نتیجه بگیرد، اگر هرکدام از این‌ها بخواهند روی توانایی‌های خودشان اعتماد و اتکا کنند و توانایی‌های دیگر را که در این انتخابات به میدان آمده اند و نشان داده اند یک سری کار‌هایی کرده‌اند، زحمت‌هایی کشیده‌اند و یک سری برنامه‌هایی تهیه کرده‌اند را نخواهد به توانایی‌های خودشان ضمیمه کند بخش عظیمی از استعداد‌ها و امکانات مورد بهره برداری قرار نگرفته و آن هدفی که باید محقق شود که همان جهش، سرعت و رشد اقتصادی بالا است محقق نمی‌شود.

*نقاط قوت و ضعف نامزد‌ها در مناظره اول چیست؟

من به صورت کلی اشاره کردم و گفتم بعضی‌ها برنامه داشتند و بعضی‌ها برنامه‌ای ارائه نکردند که معلوم است کار نکردند. آن کسی که برنامه دارد نقطه قوتش است و آن کسی که برنامه ندارد نقطه ضعفش است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۵۲۲۵۴۸، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین