پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد مدیران صنعت خودرو با رانت سیاسی منصوب شده‌اند، گفت: آیت الله رئیسی همان‌طور که در قوه قضائیه نشان داد، برای ریشه کن کردن رانت و فساد در خودروسازی برنامه ویژه دارد.
شعار سال: محسن برادران ناقدی رئیس کمیته صنعت خودرو ستاد اقتصادی آیت الله رئیسی درباره برنامه صنعت خودرو، اظهار کرد: نخست این سوال مطرح است که چرا قیمت خودرو‌های داخلی به نرخ ارز گره خورده است؟؛ باید بدانیم که بزرگ‌ترین مشکل صنعت در کشور همین موضوع است که با نوسان نرخ ارز بهای تمام شده همه صنایع افزایش می‌یابد.

قیمت فولاد علت اصلی افزایش قیمت خودرو است/ صنعت خودرو به حیات خلوت دولت تبدیل شده

وی با اشاره به عرضه فولاد در بورس کالا و همسان بودن قیمت آن با نرخ‌های جهانی گفت: با کوچک‌ترین افزایش نرخ ارز، قیمت فولاد افزایشی شده و با توجه به وابستگی صنعت خودرو به فولاد و بالا رفتن قیمت تمام شده به نوعی این حق را برای خودروساز ایجاد می‌کند تا قیمت محصول خود را افزایش دهد، اما در خصوص کاهش کیفیت و عدم رعایت استاندارد‌ها این موضوع با توجه آثار آن و تعامل مستقیم با مصرف کننده به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

برادران ادامه داد: با کمال تاسف صنعت خودروسازی تبدیل به حیات خلوت دولت شده و باعث ایجاد انحصار در این صنعت است که برای نجات آن باید بخش خصوصی به صورت دقیق و برنامه ریزی شده وارد میدان شود و با ایجاد فضای رقابتی با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر متقاضی را مجاب به حمایت از خودرو اقتصادی‌تر کند تا کیفیت هم به استاندار‌های جهانی نزدیک شود.

۶۰ درصد مدیران صنعت خودرو، سیاسی هستند/ حذف رانت صنعت خودروسازی برنامه آیت الله رئیسی است

این مدیر خودرویی کشور اشاره کرد: بیش از ۶۰ درصد مدیران فعال در صنعت خودروسازی با رانت جریان‌های سیاسی منصوب شدند و عدم شایستگی این مدیران عامل کاهش کیفیت قطعه سازی در کشور شده است.

وی ادامه داد: مطالبات ۳۶۰ روزه و ۴۰۰ روزه، قطعه‌سازان را به خاک سیاه نشانده و عده‌ای که از رانت استفاده می‌کنند، پیش از تحویل قطعه‌ها کلیه هزینه‌هایشان را با سود غیرقابل تصور پیش‌خور کرد‌ه‌اند. در صورت ادامه این شرایط هرگز خودروسازی اصلاح نخواهد شد و به سوددهی نخواهد رسید.

برادران تاکید کرد: آیت الله رئیسی که قبلا در قوه قضائیه نشان داده در خط اول مبارزه با فساد است برای ریشه کن کردن این فساد در خودروسازی برنامه ویژه دارد.

این کارشناس خودرو گفت: آیت الله رئیسی، توان آزادسازی صنعت خودرو از اسارت بی‌تدبیری و رانت‌خواری یک جریان خاص را دارد و امید داریم با این اصلاحات خودرو‌های بروز و در شائن مردم تولید و عرضه شود و با رقابتی شدن بازار کاهش قیمت را شاهد باشیم.
 
وی بیان کرد: با رویکردی که در صنایع نظامی و دفاعی داشتیم و موفق شدیم و حتی به قلب اروپا صادرات آن را داشتیم می‌توان صنعت خودروسازی را رونق داد؛ حتی صنعت خودرو این توان را دارد که در شرایط تحریم خودرویی با کیفیت به مردم ارائه کند، به شرطی که از سیاسی کاری تهی شود و رابطه‌ها و ساختار‌های غلط حاکم بر این صنعت اصلاح شود.

اروپایی‌ها به ما چه گفتند؟ / تولید خودرو‌های گازسوز مغفول ماند

برادران گفت: در خصوص صنایع وابسته به صعنت خودرو هم با همین رویکرد، برنامه تدوین شده و ما اولین تولیدکننده خودرو پایه گاز سوز در دنیا بودیم؛ با منابع زیاد گازی در کشور با هماهنگی مدیران و کارشناسان صنعت گاز در حال بررسی امکان انتقال این منابع به صنعت خودرو هستیم تا با کاهش مصرف بنزین و صادرات آن، درآمد ارزی حاصل از فروش این محصول استراتژیک را به کشور بازگردانیم تا از فساد در توزیع بنزین نیز کاسته شود و در ایجاد عدالت در توزیع آن به نفع همه مردم سهیم شویم.

مسئول کمیته خودرو سیتاد آیت الله رئیسی توضیح داد: اروپایی‌ها به ما می‌گویند اگر ۱۰ درصد گاز شما را داشتیم حتی یک خودرو برقی تولید نمی‌کردیم؛ زیرا فرآیند تولید برق آلاینده‌تر از مصرف گاز است؛ حال باید بپرسیم چرا مسئولان فعلی صنعت خودرو از تولید خودرو گازسوز با نام مصیبت نام می‌برند.

وی تاکید کرد:انشاالله با ورود آیت‌الله رئیسی به مدیریت اجرایی مشکلات صنایع خودرو و صنایع پشتیبان این صنعت حل خواهد شد و قدمی به سوی تحول خواهد برداشته می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دانا، تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۴۳۲۰۸، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین