پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
این روز‌ها واکسیناسیون و تزریق دوز دوم کرونا یکی از مهمترین اخبار است، متاسفانه به دلیل کمبود واکسن تزریق دوز دوم چند هفته‌ای به تاخیر افتاد، اما با ورود محموله یک میلیونی واکسن چینی از ابتدای هفته تزریق دوز دوم دوباره از سر گرفته شد.

وزارت بهداشت هم فراخوان تزریق برای افرادی که منتظر واکسن بودند و دوز اول را برای آنها تزریق شده بود، اعلام کرد تا این افراد دوز دوم واکسن را برای اتمام اثربخشی تزریق کنند.

این وقفه و تأخیر در واکسیناسیون و تزریق دوز دوم، باعث شد، بعد از اعلام فراخوان ناگهان شاهد شلوغی و ازدحام جمعیت در مراکز واکسیناسیون در برخی از کلانشهرها به ویژه تهران باشیم.

در تهران صف های طولانی واکسن و شلوغی اطراف مراکز واکسیناسیون به حدی بود که خیابان های منتهی به مراکز با ترافیک سنگین رو به رو شده بودند و این ترافیک ها حتی سایر افراد را به ستوه آورده بود.

از طرفی همه کسانی که برای تزریق مراجعه می کنند، سالمندان بالای 70 سال هستند و صف واکسن و شلوغی آن هم در گرمای هوا موجب ناراحتی و آزار آنها می شود.

این در حالی است که مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با صدور اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرد که بدون دریافت پیامک برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند.

در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید شده است؛ افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند، تا قبل از دریافت پیامک  یا اطلاعیه رسمی وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری کنند.

تزریق واکسن

سالمندان سرگردان و نگران در صف‌های طولانی واکسن

کافی است سری به یکی از مراکز واکسیناسیون بزنید، می بینید که یک نفر در ورودی مرکز اسامی مراجعه‌کنندگان را یادداشت می‌کند و به ترتیب نوبت‌ها خوانده می‌شود، سالمندان برای دریافت واکسن از 5 تا 6 صبح  در صف بودند، ساعت 10 صبح بود و تنها نیمی از سالمندان در لیست واکسینه شده بودند. بسیاری از سالمندان بیرون در صف و شلوغی بودند و شماری هم در داخل مرکز روی صندلی‌ها با فاصله نشسته بودند.

از طرفی برخی سالمندان از این گلایه دارند که مرکزی که دوز اول را تزریق کرده بودند، تعطیل شده است و با آنها تماس گرفته شده است تا به مرکز دیگری مراجعه کنند اما به دلیل مراجعه بسیاری بدون نوبت، فردی که با نوبت هم مراجعه می کند باید در صف بماند، بر اساس برنامه ریزی‌های وزارت بهداشت مدتی است که واکسن در مراکز بهداشتی کوچک تزریق نمی‌شود و سالمندان را به مراکز تجمیعی نزدیک محل زندگی هدایت می‌کنند.

نکته اینجاست که سالمندان به دلیل اینکه زمان تزریق دوز دوم آنها گذشته است و با مشکل کمبود واکسن مواجه شده بودیم، می ترسند که باز هم واکسن به آنها نرسد به همین دلیل بدون نوبت و دریافت پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند.

متاسفانه در برخی مراکز واکسیناسیون هم نه خبری از شیوه نامه بهداشتی است و نه فاصله گذاری اجتماعی. برخی سالمندان در صف واکسن  به قدری خسته و ناراحت از شلوغی هستند که می گویند ای کاش از اول واکسن نمی‌زدیم، چند ساعت است در صف نشسته‌ایم و هنوز نوبتمان نشده است. مگر نمی دانند چند نفر واکسن نزده اند چرا درست مدیریت نمی‌کنند؟

سالمند محترم دیگری که منتظر رسیدن نوبت برای دریافت واکسن بود، از نبود کرامت برای سالمندان گلایه می‌کرد و گفت: ما که در این چند وقت هیچ کرامتی ندیدیم. دوز اول را که زدیم کم مانده بود نگهبان دم در ما را بزند و این هم وضعیت تزریق دوز دوم.  آیا واقعا نمی‌دانند که یک جماعت سالمند، با مشکلات جسمانی زیاد توان تحمل صف ۴ ساعته و این همه استرس برای یک واکسن را ندارند.

واکسیناسیون سالمندان

‌نمی‌توانیم به سالمندان بگوییم واکسن نمی‌زنیم

جعفر صادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره شلوغی مراکز واکسیناسیون سالمندان اظهار کرد: ما اعلام نکرده‌ایم که سالمندان از صبح زود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و باید توجه داشت که سالمندان نگران هستند که واکسن به میزان کافی نباشد و برای همین بدون نوبت به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند و به همین دلیل شاهد شلوغی مراکز واکسیناسیون هستیم.

وی درباره اینکه چرا به سالمندانی که پیامک دریافت نکرده‌اند و بدون نوبت مراجعه کرده‌اند، واکسن تزریق می‌شود، گفت: چاره‌ای نداریم؛ یک سالمند به مرکز واکسیناسیون مراجعه می‌کند و ساعت‌ها در صف می‌ماند، ما نمی‌توانیم به دلیل تکریم آن‌ها از تزریق واکسن خودداری کنیم و هر چقدر همکاران ما تاکید می‌کنند که بدون نوبت مراجعه نکنید عزیزان سالمند توجه نمی‌کنند.

مراجعه بدون نوبت علت شلوغی مراکز واکسیناسیون

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: ما بر اساس تعداد تیپ‌های واکسیناسیون، پیامک تزریق دوز دوم واکسن را ارسال می‌کنیم، اما متاسفانه عزیزان توجهی ندارند و همه کسانی که نوبت واکسنشان گذشته است، به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند. البته ما در استان‌ها مشکلی نداریم و مشکل عمده ما درباره مراجعه بدون نوبت و شلوغی مراکز واکسیناسیون مربوط به استان تهران است.

تبریزی بیان کرد: ما بر اساس زمان تزریق دوز دوم پیامک ارسال می‌کنیم و مایل نیستیم که سالمندان از صبح زود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و نوبت بگیرند و در صف بایستند. بار‌ها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که سالمندان بدون پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند و این اطمینان را می‌دهیم که واکسن به میزان کافی در دسترس است و سالمندان منتظر باشند که پیامک تزریق دوز دوم ارسال شود و بعد مراجعه کنند.

شلوغی مراکز واکسیناسیون

یک میلیون و ٣٠٠ هزار نفر در صف تزریق دوز دوم واکسن

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به جمعیتی که باید دوز دوم را تزریق کنند، گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر باید دوز دوم را تزریق کنند و تاکنون این تعداد افراد دوز دوم را دریافت نکرده‌اند و این افراد اگر به تدریج به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند ما هیچ مشکلی در تزریق نخواهیم داشت و بر اساس ظرفیت تزریق پیامک ارسال می‌کنیم یا با سالمندان تماس گرفته می‌شود تا به محل مورد نظر برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

در همین حال، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به شلوغی صف‌های واکسن در تهران، گفته است که بحث واکسیناسیون تهران خیلی مهم است و باید مراکز تجمیعی را برای تزریق واکسن جامعه هدف با همان مقدار واکسنی که توزیع می‌شود سریع بازگشایی و شروع کنیم تا معطلی پیش نیاید.

رئیسی افزود: اکنون دو موضوع اصلی  واکسیناسیون افراد سالمند و دیگری گروه‌های آسیب پذیر را پیش رو داریم.

تبریزی به تعداد مراکز واکسیناسیون کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون ۷۰۷ پایگاه تجمیعی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۷۲ مرکز در تهران است و ۲ هزار و ۸۹۴ تیم واکسیناتور برای تزریق واکسن داریم.

راهکار وزارت بهداشت برای رفع شلوغی مراکز واکسیناسیون

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره افزایش تزریق واکسن به منظور کاهش شلوغی مراکز واکسیناسیون، بیان کرد: ما از همکاران در مراکز واکسیناسیون درخواست کرده‌ایم که تعداد تیم‌های تزریق واکسن را افزایش دهند، اما فضا تا حدی اجازه می‌دهد تا تیم‌ها افزایش پیدا کند. سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران از روز دوشنبه در حال افزایش تعداد تیم‌های تزریق واکسن هستند تا مشکل شلوغی مراکز واکسیناسیون هر چه زودتر برطرف شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: توصیه من این است که مراکز تجمیعی را زیاد کنیم و جاهایی که تراکم جمعیت دارند، نیروها را بیشتر کنیم.

رئیسی با بیان اینکه برای افراد ۶۵ سال به بالا یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم که یک میلیون آن باید با واکسن برکت و ۸۰۰ هزار تا نیز با واکسن وارداتی انجام شود، گفت: جمعیت ۶۰ تا ۶۵ سال عدد بالایی است و بالای دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم، بنابراین بهترین راه این است که به جای ۵ سال فاصله سنی، دو سال به دو سال فراخوان داده شود.

امیدواریم تا با مدیریت هر چه بهتر هر چه زودتر مشکل شلوغی مراکز واکسیناسیون سالمندان برطرف شود و شاید در مرحله بعدی واکسیناسیون  به هیچ وجه به افراد بدون نوبت واکسن زده نشود تا کسی بدون نوبت مراجعه نکند و شاهد شلوغی مراکز واکسیناسیون نباشیم.

شلوغی مراکز واکسیناسیون سالمندان

نکاتی که سالمندان باید هنگام تزریق واکسن رعایت کنند

با همه اینها توصیه می شوند، سالمندان برای دریافت واکسن به برخی نکات توجه کنند. سایت Salamat.gov.ir برای ثبت نام گروه‌های سنی اعلام شده فعال است و در ابتدا در این سایت ثبت نام کنید و منتظردریافت پیامک بمانید و از مراجعه بدون نوبت به مراکز واکسیناسیون خودداری کنید.

در مراکز تزریق واکسن تجمع نکنید و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید. عجله نکنید و اجازه دهید تا فرایند واکسیناسیون به درستی انجام شود. لباس گشاد و مناسب بپوشید تا واکسیناسیون به راحتی انجام شود. قبل از تزریق واکسن تمام سابقه پزشکی، حساسیت، بیماری‌های همراه و... را به مراقب سلامت و پزشک مستقر در محل بازگو کنید. اگر توصیه کردند که واکسن نزنید، به حرفشان اعتماد کنید.

در عین حال قبل و بعد از  تزریق واکسن برای کاهش علائم نیاز به مصرف هیچ دارویی نیست. بنابراین هیچ دارویی را بدون توصیه پزشک یا مراقب سلامت مصرف نکنید. حتما فردی سالمندان را تا بعد از دریافت واکسن همراهی کند.

بعد از تزریق حتما ۲۰ دقیقه در فضای مناسب تخصیص داده شده بمانید و اگر علائم زود هنگامی داشتید به نیروهای بهداشتی گزارش دهید. در مورد مراقبت‌های پس از تزریق هم اگر سوالی دارید از کارشناس محل واکسیناسیون بپرسید.

باید توجه کرد که بعد از تزریق واکسن در صورت بروز علائم، به توصیه پزشک یا مراقب سلامت، می توانید از تب بُرها و مسکن های ساده استفاده کنید. علائم ممکن بعد از دریافت واکسن، شامل تب، درد محل تزریق، بدن درد، سردرد، لرز، درد چشم، تهوع و کوفتگی بدن است که البته طی ۴۸ ساعت رفع می‌شود. بنابراین نگران نباشید. در صورت بروز علائم حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

باید بدانیم که فرد دریافت کننده واکسن کرونا بعد از تزریق واکسن، ناقل بیماری نبوده است و نیازی به قرنطینه ندارد. با این حال به هیچ عنوان بعد از تزریق واکسن کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ماسک زدن و دوری از دورهمی‌ها را فراموش نکنید. باید توجه کرد که بعد از تزریق دوم واکسن، برای ایجاد ایمنی زمان نیاز است.

اگر بعد از تزریق واکسن، محل تزریق درد دارد با گذاشتن پارچه تمیز و خنک بر روی محل درد می‌توانید از مقدار درد آن بکاهید. اگر هم علائم شدید و نگران کننده حس کردید و زمان زیادی طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید. هر چند که بروز این علائم نادر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۸۰۰۰۲۲، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین