پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۴۹۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وضعیت مسکن در بحران است، گفت: متاسفانه در وجوه مختلف بازار مسکن، چه در امر تولید و تامین و چه اجاره بها، هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد و هیچ مسوولی در داخل ساختار پیدا نمی‌کنید که در این زمینه پاسخگو باشد.

شعار سال:سید البرز حسینی با بیان اینکه در حوزه مسکن دچار عقب افتادگی شدیدی هستیم، اظهار کرد: تعادل عرضه و تقاضای مسکن در جامعه بهم خورده است؛ دولت فعلی یا برنامه‌ای برای این حوزه نداشت و یا اگر برنامه داشت، توان اجرای آن را نداشت؛ بنابراین دولت آینده با چالش اساسی دراین زمینه مواجه است؛ لذا افزایش بی رویه قیمت مسکن نتیجه عدم سیاست گذاری و تصمیم گیری درست و به موقع در حوزه مسکن است.
 
۶ میلیون مستاجر و حدود ۱۷ میلیون حاشیه نشین در کشور داریم
 
او در ادامه به آمار اقشاری که نیازمند مسکن هستند اشاره کرد و گفت: ۲ و نیم میلیون جمعیت جوان در شرف ازدواج که بالای ۳۲ سال سن هستند، ۱۲ و نیم میلیون جمعیت جوان، ۱۵ الی ۱۷ میلیون نفر حاشیه نشین شهرها و ۶ میلیون مستاجر، همگی نیازمند به مسکن هستند. تمام این موارد می گوید که دچار معضل بزرگی در زمینه مسکن هستیم؛ لذا طرح جهش تولید مسکن تاکید می کند که سالانه باید بین ۹۰۰ الی ۱ میلیون واحد در کشور ساخته شود تا بتوانیم ظرف ۴ الی ۶سال، این عرضه و تقاضا را به تعادل برسانیم.


مسکن ملی دردی از اقشار ضعیف جامعه حل نمی کند
 
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی از سال گذشته کار مسکن ملی را آغاز کرده است اما ایراد اساسی که مسکن ملی دارد این است که خیلی نمی تواند به اقشار آسیب پذیر کمک کند و دهک‌های بالای ۴ و ۵ می‌توانند برای آن اقدام کنند؛ چراکه میانگین ۴۰۰ میلیون تومان در ابتدا نیاز است که ۲۰۰ میلیون تومان باید خودشان واریز کنند و ۲۰۰ میلیون تومان هم وامی است که در اختیارشان قرار می‌گیرد تا واحدی حدودا ۷۰ متری را صاحب شوند و در انتها هم ماهی ۳ میلیون تومان باید قسط دهند که این امر برای دهک‌های پایین هزینه سنگینی است و فقط مشکل بخشی از جامعه را حل می کند.
 
احتمال بروز بی نظمی اجتماعی در پی بحران وضعیت مسکن
 
حسینی بیان کرد: پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری، مجلس طرح جهش تولید مسکن را مطرح کرد که ایراداتی در بحث زمین و تامین منابع مالی مطرح بود که پشتیبانی مالی آن را در تبصره ۱۸ دیدیم تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از توان نظام بانکی به این امر کمک کند. دولت آینده با اهمیتی که این موضوع دارد باید این بحث را در سبد خانوار، مورد توجه قرار دهد چراکه اگر به سمت حل این موضوع نرویم، وضعیت مسکن، به بی نظمی اجتماعی و مسایل امنیتی تبدیل می‌شود.
 
راه اندازی صندوق ملی مسکن مانعی در برابر سوداگری
 
نماینده مردم خدابنده در مجلس، تصریح کرد: ما از حیث قوانین، چیزی کم نداریم و فقط باید نظام بانکی کشور و راه اندازی صندوق ملی مسکن که در طرح جهش تولید دیده شده را ساماندهی کنیم که هدفش این هست تمام وجوه مربوط به مسکن را در همین حوزه ساماندهی کند تا در حوزه سوداگری و لوکس سازی هزینه نشود و مجلس هم باید از حیث نظارت، با دولت همکاری لازم را داشته باشد. وضعیت مسکن در بحران هست و هیچ نظارتی هم در حوزه مسالح ساختمانی اعمال نمی شود درحالی که صفر تا صد همه مسالح ساختمانی مورد نیاز، تولید داخل است؛ به عنوان نمونه ۲۸ میلیون تن فولاد تولید می کنیم درحالی که ۱۵ میلیون تن نیاز داریم؛ وضعیت سیمان هم همینطور است؛ از ۸۰ میلیون تن تولید، فقط ۶۰ ملیون تن مصرف داخلی است و مابقی صادر می شود؛ بنابراین این مسالح را باید با قیمت متعارف به دست مصرف کننده برسانند که به تولید مسکن کمک کند.
 
هیچ نظارتی در بازار مسکن و اجاره بهاء صورت نمی گیرد
 
حسینی با تاکید بر اینکه دولت آینده برای تامین امنیت اجتماعی، به حوزه مسکن توجه جدی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی، متاسفانه در وجوه مختلف بازار مسکن چه در امر تولید و تامین و چه اجاره بها، هیچ نظارتی صورت نمی گیرد و هیچ مسوولی در داخل ساختار پیدا نمی‌کنید که در این زمینه پاسخگو باشد که مجلس باید پیگیری کند؛ اما اواخر دولت است و نمی خواهیم اقدام دیگری انجام دهیم؛ ولی دولت آینده برای اینکه امینت اجتماعی را باز گرداند، باید به این زمینه توجه جدی داشته باشد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری  شفقنا ، تاریخ انتشار:15  تیر  1400، کدخبر: ، www.fa.shafaqna.com،1178342

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین