پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۱۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
رئیس جمهوری با اشاره به ورود ویروس‌های جهش یافته انگلیسی و هندی به کشور از طریق کشور‌های همسایه از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: همه تلاش‌ها بر این بود که ویروس جهش یافته در استان‌های جنوبی و شرقی محبوس بماند، اما به رغم همه تلاش‌ها، ویروس هندی وارد عمق کشور شده و شرایط نسبت به هفته‌های گذشته نامناسب‌تر است.
حسن روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با بیان اینکه با همه تمهیدات و اقدامات انجام شده، امروز وارد پیک پنجم بیماری شده‌ایم، البته این پیک هنوز سراسری نیست، گفت: نکته مثبتی که در گزارش‌ها در مورد ویروس جهش یافته هندی ملاحظه شده این است که فاصله بین ابتلا و بستری و همچنین بستری و فوت زیاد است و در آمار مرگ و میر نسبت به گذشته شرایط بهتر است. روحانی با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از ورود ویروس هندی به کشور همه اقدامات نظارتی و کنترلی در مرز‌های کشور انجام شده است، گفت: متأسفانه مسیر‌های غیرمجاز به ورود ویروس به کشور کمک کرده است. رئیس جمهوری با بیان اینکه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی باید در شهر‌های قرمز و نارنجی به طور کامل اجرا شود و نظارت‌ها و پایش‌ها در این زمینه نیز باید با دقت در دستور کار باشد، اظهار داشت: تسامح در مراعات نکات بهداشتی، تعلل در اجرای دستورالعمل‌ها و اعمال نظارت‌ها، تجمع‌های غیر مجاز و تردد‌های غیر ضروری شرایط را درمورد این بیماری بدتر می‌کند و باید با آن به صورت جدی مقابله شود.

روحانی با بیان اینکه از دیروز بیش از هفته‌های گذشته روند تزریق واکسن سرعت گرفته است، اظهار داشت: این آمادگی وجود دارد که روزانه تا ۵۰۰ هزار نفر از مردم واکسینه شوند و این می‌تواند نسبت به بیماری مصونیت بیشتری ایجاد کند و همچنین امید زیادی در بین مردم ایجاد کرده و خطر مرگ و میر را کاهش دهد.

رئیس جمهوری با اشاره به برطرف شدن مشکلات موجود در روند تولید واکسن داخلی و تهیه واکسن خارجی، اظهار داشت: با اقدامات انجام شده، شرایط به نسبت مناسبی در این زمینه به وجود آمده است و در هفته‌های آینده با شرایط بهتری نیز کار‌ها را به پیش خواهیم برد. روحانی با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق قرمز و نارنجی و لزوم نظارت بر این موضوع، تصریح کرد: رعایت موارد بهداشتی در تالار‌های پذیرایی، سالن‌های سینما، پاساژ‌ها و مراکز خرید سرپوشیده، استخرها، شهربازی‌ها، باشگاه‌های بدنسازی، رستوران‌ها و همچنین نمایشگاه‌های عمومی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این موضوع به عنوان مصوبه ستاد باید با نظارت‌های دقیق مورد رعایت قرار بگیرد تا از خطر شیوع بیشتر ویروس جلوگیری شود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه گزارش مربوط به مراعات پروتکل‌های بهداشتی در کشور امیدوارکننده نیست، اظهار داشت: لازم است که تقریباً ۸۵ درصد مردم پروتکل‌ها را مراعات کنند، اما براساس آمار و ارقام این رقم حدود ۶۶ درصد است؛ لذا از مردم خواهش می‌کنیم پروتکل‌ها را مراعات کنند تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

روحانی در ادامه وضعیت مدارس و روند آموزش کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: تقریباً از اسفند ۹۸ مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده و ارتباط آموزشی از طریق فضای مجازی انجام می‌شود و طبیعی است که فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم شود، لذا باید خودمان را برای بازگشایی مدارس آماده کنیم.

رئیس جمهوری افزود: تعطیلی مدارس از لحاظ روحی و روانی روی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد، لذا باید تلاش کنیم تا با اولویت، بچه‌های پیش دبستانی، دبستانی و دبیرستانی به مدرسه بروند.

روحانی خاطرنشان کرد: براساس آنچه گفته می‌شود مدارس عامل انتقال ویروس نیست، لذا لازم است با واکسیناسیون معلمان، راننده‌های سرویس و مستخدمان مدارس و همچنین اساتید دانشگاه، شرایطی فراهم کنیم که آموزش به صورت حضوری برگزار شود و همه مقدمات لازم را از لحاط بهداشتی فراهم سازیم تا در مهرماه مدارس بازگشایی شوند.
 
آمادگی کشور برای واکسیناسیون ۵۰۰ هزار نفر در روز

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از بیان برخی حرف‌های نادرست در فضای مجازی و حقیقی و از تریبون‌ها و مصاحبه‌ها، اظهار داشت: معمولاً رسانه‌های بیگانه و ضدایرانی این گونه سخنان را برجسته می‌کنند و از آن سوء استفاده می‌شود. روحانی اضافه کرد: در این راستا مواردی مطرح گردید که پس از بررسی‌ها مشخص شد دروغ و کاملاً کذب است مثلاً شایعه کردند که در فلان استان، تخت بیمارستانی وجود ندارد و بیماران در بیابان رها شدند در حالی که وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد که در همان استان تخت‌های خالی وجود دارد؛ لذا نباید با این گونه سخنان کذب در میان مردم نگرانی مضاعف ایجاد کرد. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در موارد دیگر شایع شد که با قطع برق، دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستان از کار افتاده است و این هم دروغ بود چرا که در همه بیمارستان‌ها، ژنراتور‌های اضطراری وجود دارد و هیچ‌کجا مشکلی در این رابطه وجود نداشته است.

روحانی تأکید کرد: با این گونه سخنان دروغ، رعب و وحشت و یأس در بین مردم ایجاد می‌شود و امیدواریم همه دستگاه‌ها و صدا و سیما به این نکته توجه کنند و مسئولان مربوطه با آن‌هایی که تعمداً دنبال ایجاد ناامنی روانی و فکری هستند، برخورد کنند.

رستوران‌ها از نقاط شناخته شده سرایت کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تشدید نظارت‌ها بر مراکز تجمعی و همچنین تعطیل بودن این مراکز در شهر‌های قرمز نظیر رستوران‌ها، تالار‌های پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، باشگاه‌های بدنسازی و استخر‌ها و ... تأکید کرد.

دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: باید از حضور در این مراکز که در شهر‌های قرمز تعطیل هستند، پرهیز کرد و قرار شد همه اصناف، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و... به شکل دقیق‌تر بر این اماکن نظارت کنند؛ از جمله این مراکز رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها با پذیرایی در فضای سربسته است. وی همچنین درباره قطعی برق و مشکلات ناشی از آن در مراکز درمانی و برخی حاشیه‌سازی‌های اخیر در فضای مجازی نیز گفت: قطع شدن برق خوشایند نیست و همه از این موضوع ناراحت هستند، اما این که گفته شود با قطعی برق CCU و ICU از کار می‌افتد و بیماران خفه می‌شوند، شایعه است و باید کنار گذاشته شود. ما برق پشتیبان داریم و تاکنون مشکلی در این زمینه نداشتیم.

تزریق واکسن ۶۸ ساله‌ها از فردا دوشنبه

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ویروس کرونا دلتا در کل کشور در حال چرخ است، از آغاز تزریق واکسن کرونا به افراد ۶۸ سال به بالا از روز دوشنبه هفته جاری خبر داد. رئیسی ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکنون به ۶۶ درصد رسیده و بسیار جای تأسف دارد و اگر رعایت این پروتکل‌ها به ۸۵ درصد نرسد، اقدامات برای مقابله با کرونا کارساز نخواهد بود، نه تنها شاهد افزایش پروتکل‌های بهداشتی نیستیم بلکه هر روز نیز پایین می‌آید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین