پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
سفیر ایران در لندن گفت: هیچ تحریم اروپایی علیه ایران وجود ندارد.

شعارسال: حمید بعیدی نژاد در کنفرانس"چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس و ایران" در لندن بیان داشت: اقتصاد ایران ظرفیت بسیار بزرگی دارد. علی‌رغم محدودیت‌های زیادی که این چند سال اخیر علیه ایران وجود داشته و در شرایطی که قیمت نفت کاهش بسیار زیادی داشته، دولت ایران موفق شده با توسعه اقتصاد پویا و مبتنی بر ذخایر و سرمایه‌های درونی خود نرخ رشد اقتصادی را از منفی چهار و نیم به حدود مثبت پنج و نرخ تورم را از حدود 48 درصد به حدود 8 درصد برساند.

سفیر ایران در انگلیس تصریح کرد: در همین دوره زمانی با وجود تهدیدات تروریستی در منطقه که کشورهای زیادی را در منطقه با تهدیدات جدی مواجه کرده، ایران از نظر امنیت وضعیت بسیار مطلوب و ایده‌آلی را داشته است.

وی تاکید کرد: ایران براساس اسناد مهم توسعه، هدف خود را رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد تعریف کرده و برهمین اساس جمهوری اسلامی از گسترش همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی و سرمایه‌گذاری استقبال می‌کند.

سفیر ایران در انگلیس خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه ظرفیت خوبی برای گسترش روابط تجاری میان ایران و انگلیس وجود دارد اما ما همچنان در حوزه بانکی با مشکل مواجه‌ایم و این مساله برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی «زحمت‌آفرین» شده است.

وی با بیان اینکه جای تأسف است بانک‌های بزرگ همچنان در تعامل با ایران به بهانه تحریم‌ها و جریمه‌های آمریکا احتیاط می‌کنند، گفت: هر چند ارتباطات تجاری و اقتصادی بین ایران و کشورهای آسیایی و اروپایی برقرار شده که سهم عمده را بانک‌های متوسط و کوچک‌تر اروپایی و آسیایی به عهده‌ دارند. بیش از 4صد رابطه کارگزاری میان بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی ایجاد شده که رشد آن ادامه دارد.

سفیر ایران اضافه کرد: شرکت‌های متعددی در تعامل با شرکت‌های ایرانی مراوده دارند و با هیچ مشکلی مواجه نیستند، ضمن آن‌که دریافت عایدات فروش نفت و محصولات صادراتی ایران از طرق بانکی به ایران منتقل می‌شوند.

بعیدی‌نژاد توجیه بانک‌های بزرگ در عدم همکاری و ارائه تسهیلات بانکی به ایران را «غیرقابل‌قبول» دانست و برداشت‌های غلط و غیرواقع درباره وضعیت لغو تحریم‌ها علیه ایران را عامل مانع اصلی گسترش روابط کارگزاری میان بانک‌های بزرگ با ایران دانست.

وی افزود: متاسفانه گاهی در همین کشور(انگلیس) هنوز هم می‌شنویم برخی تحریم‌ها علیه ایران پابرجاست. این حرفی کاملا نادرست است و ریشه آن وجود برخی آثار روانی باقی‌مانده از دوره تحریم است.

بعیدی‌نژاد در ادامه گفت: من به شما اطمینان می‌دهم تمامی تحریم‌های اقتصادی، بانکی و مالی که توسط اتحادیه اروپا علیه ایران وضع‌ شده بودند لغو شده‌اند و تنها محدودیت‌هایی که علیه ایران وجود دارند در دو حوزه‌ی تحریم‌های اولیه آمریکا و برخی شرکت‌هایی است که محدودیت همکاری با آنها در برجام اشاره‌ شده است.

سفیر ایران در انگلیس درباره تحریم‌های اولیه آمریکا گفت: تنها افراد و شرکت‌های آمریکایی که در خاک این کشور مستقر هستند هدف این تحریم‌ها قرار دارند که خیلی از این محدودیت‌ها جدید هم نیستند و طی سال‌های طولانی وضع‌شده و به اجرا گذاشته می‌شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: غیر از این موارد محدودیت دیگری وجود ندارد و در واقع حتی شرکت‌های آمریکایی که خارج از خاک آمریکا هستند، حتی می‌توانند با ایران همکاری تجاری داشته باشند.

سفیر کشورمان اضافه کرد: همه به یاد دارید که با وجود این تحریم‌های اولیه و محدودیت‌های ملی آمریکا پیش از وضع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران توسط شورای امنیت و اتحادیه اروپا، ایران رابطه گسترده‌ای را با بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی با اروپا داشت.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌هایی که در برجام مورد تأکید قرار گرفت و آمریکا هم آن را پذیرفت بازگشت ما به شرایط دوران پیش از تحریم‌های هسته‌ای است. بنابراین شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و تجاری انگلیس اول ‌از همه باید متوجه این امر باشند که تمامی تحریم‌های ثانویه لغو شده‌اند و تنها محدودیت‌های باقیمانده تحریم‌هایی است که دولت آمریکا علیه شرکت‌های آمریکایی مستقر در آمریکا اعمال می‌کند که موضوع نگرانی ما هم نیست.

بعیدی‌نژاد تصریح کرد: هیچ تحریم اروپایی علیه ایران وجود ندارد و شما می‌توانید در صورت هرگونه ابهام موضوع را از دفتر اتحادیه اروپا در این بروکسل سؤال و پیگیری کنید.

وی گفت: ما در مقطعی قرار داریم که فرصت‌های اقتصادی زیادی فرا روی کشورهای اروپایی و ازجمله انگلیس قرار دارد و بسیاری از کشورهای اروپایی هم از این فرصت‌ها در حال بهره‌برداری هستند. تاکنون شمار زیادی اسناد تفاهم همکاری و قراردادهای تجاری با ایران منعقدشده است و اگر انگلستان می‌خواهد با تمسک به «موانع خودساخته» این کشور را از منافع روابط اقتصادی با ایران محروم کند باید مطمئن باشد که فقط مردم و کمپانی‌های خود را از منفعت همکاری با ایران محروم کرده است.

سفیر ایران تصریح کرد: ما امروز اشتیاق زیادی را در شرکت‌های انگلیسی برای کار با ایران مشاهده می‌کنیم و باید در عمل ببینیم چه اقداماتی از سوی دولت و بانک‌های انگلیسی برای رفع مشکلات اتخاذ می‌شود.

دومین کنفرانس تجاری ایران تحت عنوان"چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس و ایران"که با حضور شماری از مقامات ارشد انگلیس و سفیر جمهوری اسلامی در لندن گشایش یافته بود، عصر دوشنبه خاتمه یافت.

این کنفرانس که در محل هتل "رویال گاردن" در دو جلسه صبح و بعد از ظهر برگزار شد، با استقبال خوب فعالان اقتصادی ایران و انگلیس، تحلیل گران و مشاوران اقتصادی مواجه شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار خبر 12 آبان 1395، کدمطلب: 425377 ،www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین