پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۵۰۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۹
بهزاد لامعی کارشناس ارزی بانک مرکزی گفت: با توجه به نیاز‌های خردی که در بازار برای درمان، ارز دانشجویی، مسافر و.. وجود دارد سیاست گذار اقدام به احصای این نیاز‌ها در قالب فروش ارز خدماتی کرده است.
شعار سال: در بازار ارز فعالان به ارز‌هایی که در قبال ارائه کارت ملی به خریداران تحویل می‌دهند دلار سهمیه‌ای می‌گویند. در واقع سیاستگذار برای رفع نیاز مردم معادل ارزی دو هزار یورو به هر کارت ملی یک بار در سال پرداخت می‌کند. این تامین نیاز به کد ۲۴ است معروف است و بانک مرکزی با هدف تامین نیاز مازاد بر سرفصل‌های ۲۳ گانه در نظر گرفته است.

فروش ارز با قیمت یک درصد بالاتر از بازار متشکل انجام می‌شود و در روز‌هایی که شکاف قیمت دلار متشکل و بازار آزاد بیشتر می‌شود برای خرید این نوع دلار صف تشکیل می‌شود. برای دریافت این نوع دلار علاوه بر کارت ملی، کارت بانکی نیز باید به نام فرد باشد.

با توجه به محدودیت دریافت یک بار در سال بعضا افرادی با اجاره کارت ملی دیگران اقدام به گرفتن این ارز می‌کنند و مبالغی نیز برای اجاره کارت‌های ملی دریافت می‌شود. روند کار اینگونه است که دلالان، مبلغ لازم برای خرید دلار را در حساب فرد می‌ریزند. سپس فرد دلال و صاحب کارت ملی به صرافی مراجعه می‌نمایند و فرد سهمیه دلار سالانه خود را دریافت می‌کند و دلار را به دلال می‌دهد.
در بازار فعالان به این نوع دلار، دلار سهمیه‌ای می‌گویند، اما بانک مرکزی اعتقاد دارد این واژه یک سوء تفاهم بیشتر نیست و دلار سهمیه‌ای وجود ندارد او در رابطه با این نوع دلار که به کد ۲۴ معروف است و برای سایر مصارف ارزی است توضیح می‌دهد.

بهزاد لامعی کارشناس ارزی بانک مرکزی تاکید دارد: با توجه به نیاز‌های خردی که در بازار برای درمان، ارز دانشجویی، مسافر و.. وجود دارد سیاست گذار اقدام به احصای این نیاز‌ها در قالب فروش ارز خدماتی کرده است. این نیاز‌ها در شبکه بانکی در قالب ۵۰ سرفصل تعریف شده و در شبکه صرافی‌ها در قالب ۲۴ سرفصل.

او با اشاره به اینکه در این سر فصل‌ها تمامی نیاز‌ها برای خرید اسکناس احصا شده به توضیح سر فصل ۲۴ در که در بازار به دلار سهمیه‌ای معروف است صحبت کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۸۶۳۴۷، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین