پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۴۴۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۷
رییس سابق کانون صرافان با انتقاد از محدودیت‌های اعمال شده برای فعالیت صرافی‌های رسمی، اعلام کرد که این اقدامات منجر به تقویت بازار غیر رسمی خواهد شد.
شعارسال: کامران سلطانی‌زاده درباره محدودیت صرافی‌ها برای تبادلات مالی با یکدیگر توضیح داد: درحالی‌که تمام فعالیت صرافی‌ها در سامانه سنا ثبت و زیر نظر بانک‌‎مرکزی انجام می‌شود، اما بر اساس مصوبه‌ای که از سال گذشته اعلام شده، صرافی‌ها امکان خرید و فروش ارز با یکدیگر را ندارند.


به گفته رییس سابق کانون صرافان، این اقدام در چرخه تامین ارز صرافی‌ها اختلال ایجاد کرده و در مقابل منجر به تقویت فعالیت بازار آزاد شده چراکه در حال حاضر صرافی‌ها صرفا مجاز به خرید ارز از سامانه نیما، ارز صادرکنندگان و مردم هستند که این محدودیت مانع تامین نیاز متقاضیان از صرافی‌های رسمی و سوق پیدا کردن آن‌ها به سمت بازار غیررسمی شده است.

این فعال بازار ارز ادامه داد: از طرفی باتوجه به اینکه عمده ارز خریداری شده از صادرکنندگان یا سامانه نیما دلار و یورو است، صرافی‌های رسمی سایر ارز‌ها از جمله دینار، درهم و لیر را ندارند و در مقابل این ارز‌های متفرقه در اختیار بازار غیررسمی قرار دارد.

 
 
میدان دادن به بازار غیر‌رسمی با تشدید محدودیت صرافی‌ها


سلطانی‌زاده هشدار داد: این محدودیت‌ها که عملا به معنای قطع کردن دست صرافی‌ها و خارج شدن آن‌ها از چرخه رسمی و میدان دادن به فعالیت‌های غیر رسمی است، منجر به تشدید التهاب بازار و نوسان نرخ ارز خواهد شد.

رییس سابق کانون صرافان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خرید و فروش رمز ارز از طریق پلتفرم‌های غیر مجاز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از هفت میلیون ایرانی رمز ارز خریده‌اند و تراکنش پلتفرم‌های غیرمجاز به بیش از چند صد میلیارد تومان رسیده، اما صرافی‌های رسمی با دارا بودن قابلیت معامله رمز ارز مجوز انجام این کار را ندارند.

سلطانی‌زاده در پایان تاکید کرد: از آنجا که خرید و فروش رمز ارز غیر قابل کنترل شده، بهتر است این فعالیت با چنین تراکنش بالایی در چرخه رسمی، توسط صرافی‌های مجاز و به صورت شفاف انجام شود.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۵۲۵۳۳، eghtesadonline.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین