پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۵
کیانوش جهانپور، مدیر پر حاشیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در آخرین اظهار نظر‌های خود مدعی شده است که روسیه فقط ۲ میلیون از ۶۲ میلیون واکسن کرونا را به ایران داده است. روس ها، دنبال ترکمانچای واکسنی بودند؟
شعارسال: کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: سیاست استفاده نکردن از واکسن‌های کرونا قبل از تایید آن‌ها و در مراحل کارآزمایی بالینی یک سیاست حاکمیتی بود که همه نهاد‌های بالادستی بر سر آن توافق داشتند و البته وزارت بهداشت هم موافق آن بود و اگر در ایران از واکسن‌های خارجی در مراحل کارآزمایی بالینی برای مردم استفاده می‌کردیم، همان کسانی که امروز منتقد این مساله هستند، انتقاد می‌کردند که چرا از واکسن‌های خارجی قبل از تایید نهایی استفاده کردید؟
 
جهانپور که در خبرگزاری جمهوری اسلامی صحبت می‌کرد، گفت: وزارت بهداشت متولی واردات واکسن کرونا نیست. بلکه تاییدکننده واکسن است و در زمینه واردات، دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجی مسئولیت اصلی را به عهده دارد.

علت کندی واکسیناسیون کرونا در ایران

جهانپور در ادامه درباره علت توقف و کندی واکسیناسیون کرونا در هفته‌های گذشته توضیح داد: با همکاری دستگاه دیپلماسی، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، بعد از وقفه چندهفته‌ای که در تحویل واکسن‌های خارجی حاصل شده بود، هفته گذشته تحویل تدریجی واکسن‌های خارجی را شاهد بودیم و تاثیر آن را در تسریع واکسیناسیون کرونا در روز‌های گذشته شاهد هستیم.

او افزود: علاوه بر حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا که از سهمیه کوواکس در دو مرحله در ماه‌های اخیر دریافت کردیم و حدود ۹۲۰ هزار دوز واکسن روسی اسپوتنیک که از موسسه گامالیای این کشور دریافت کردیم، محموله‌های واکسن سینوفارم را نیز از چین دریافت کردیم و اکنون بخش عمده واکسیناسیون در ایران با این واکسن انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره آخرین آمار‌های واردات و تولید واکسن‌های کرونا گفت: تاکنون حدود ۱۱ میلیون دوز واکسن کرونای خارجی وارد کشور شده و با قول تقریبا قطعی ژاپن، این هفته حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا ساخت ژاپن وارد کشور می‌شود. قبلا این واکسن را کره جنوبی و ایتالیا وارد کرده بودیم. ادامه دریافت محموله‌های واکسن از چین را هم خواهیم داشت، ولی با توجه به روند کند تولید واکسن در روسیه و مشکلاتی که این کشور در خیر جدید کرونا دارد، مدت‌هاست که بر خلاف قرارد‌های قبلی که با کشور روسیه داشتیم. واکسنی از این کشور دریافت نکرده ایم.

جهانپور گفت: قرار است تولید واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه در کشور در یکی از شرکت‌های داخلی انجام شود و به نوعی بعد از پایان مراحل فنی و انجام تست‌ها و مذاکره‌هایی که با طرف روسی انجام می‌شود، جایگزین قرارداد واردات این واکسن از روسیه شود.

خلف وعده فروشندگان واکسن کرونا

جهانپور گفت: علت اصلی تاخیر یا وقفه در روند واکسیناسیون در ایران خلف وعده طرف‌های فروشنده واکسن به ایران در کشور‌های روسیه، چین، هند و تولیدکنندگان واکسن آسترازنکا بود. هند که بعد از تحویل حدود ۱۳۵ هزار دوز واکسن کواکسین شرکت باهارات با حکم دادستان حیدرآباد تحویل واکسن به ایران را متوقف کرد و محموله‌های بعدی ارسال نشد. روس‌ها نیز حجم تولید بالایی ندارند. بر اساس قرارداد با این کشور قرار بود ۶۲ میلیون واکسن اسپوتنیک به ایران تحویل شود که عملا حدود ۲ میلیون واکسن تحویل شد. امید ما به تولید مشترک این واکسن در داخل کشور است.

وی ادامه داد: میزان واکسیناسیون کرونا در کشور‌های همسایه از جمله عراق بسیار پایین است. حتی میزان واکسیناسیون در ارمنستان که وضعیت آن را چماقی کرده و بر سر وزارت بهداشت ایران می‌کوبند، تاکنون حدود ۱۰۰ هزار دوز است که بر اساس درصد جمعیت شبیه وضعیت دو ماه پیش ایران است. تعداد ایرانیانی هم که تاکنون این واکسن را در ارمنستان دریافت کرده اند، از ۴ هزار نفر بیشتر نیست.

تحویل ۷۰۰ هزار واکسن برکت و ۱۴۰ هزار واکسن پاستور به وزارت بهداشت

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: در مورد تولید داخل واکسن نیز به تدریج شاهد تحویل واکسن‌های داخلی به وزارت بهداشت هستیم. در روز‌های گذشته حدود ۷۰۰ هزار دوز واکسن کوویران برکت به وزارت بهداشت تحویل داده شد که تزریق آن در شبکه بهداشت شروع شده و با استقبال نیز مواجه شده است. به طوری که تاکنون ۲۰۵ هزار و ۷۵۵ هزار نفر در ایران واکسن برکت تزریق کرده اند و حتی برخی از مردم فقط واکسن برکت را درخواست می‌کنند.

وی افزود: اولین محموله واکسن پاستوکووک انستیتو پاستور هم که از سازمان غذا و دارو مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده، چهارشنبه گذشته به میزان ۱۴۰ هزار دوز به وزارت بهداشت تحویل شد که بعد از طی مراحل لازم در مدار واکسیناسیون قرار می‌گیرد.
 
 
 
ادعای جهانپور درباره ترکمنچای تامین واکسن توسط روس ها!
سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: خطوط تولید نیمه صنعتی هر دو واکسن (برکت و پاستور) در ایران فعال شده است. خط شماره دو تولید واکسن برکت که تولید صنعتی انجام می‌دهد از اوایل مرداد و خط شماره سه تولید صنعتی آن از اواخر مرداد در مدار تولید قرار می‌گیرد و جهشی در تولید این واکسن ایجاد می‌شود. از اوایل مرداد هم موسسه برکت هر هفته محموله‌های مشخص شده را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهد. خط تولید نیمه صنعتی واکسن پاستوکووک نیز فعال شده و در شهریور خط تولید صنعتی این واکسن راه‌اندازی می‌شود و ظرفیت تولید آن افزایش پیدا می‌کند.

کارآزمایی بالینی یا قرارداد ترکمانچای؟

جهانپور گفت: کشور ایران از نظر انجام مطالعات بالینی با واکسن‌های معتبر خارجی مشکل اساسی نداشت به شرطی که واکسن را بشناسد و اطلاعات فنی آن را داشته باشد. دوم اینکه در قالب تولید مشترک امکان تولید آن در کشور فراهم شود، زیرا با یک یا دو میلیون واکسن کار واکسیناسیون در ایران جلو نمی‌رود.

او افزود: کشور‌هایی مثل کوبا و با تاخیر، روسیه توافق کردند که روند مطالعه بالینی واکسن در کشور انجام شود، ولی اینکه انتظار داشته باشیم در کشوری مثل ایران نظام سلامت، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که سیستم حاکمیتی قوی دارد، مثل یک کشور کوچک یا مستعمره اجازه دهد یک واکسن ناشناخته را که حتی یک صفحه درباره آن اطلاعات نداریم، در قالب یک قرارداد ترکمانچای در ایران کارآزمایی بالینی کند. این پذیرفته نیست. مثلا ۴۰ هزار نفر از مردم را در اختیار واکسن تاییدنشده قرار دهد، بعد هم واکسن را به ایران بفروشند و تولید مشترک نباشد، پذیرفته نیست. امروز هم معتقدیم این سیاست درست و در مسیر عزت، حکمت و مصلحت کشور بوده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: برخی افراد از سال گذشته با بیان اینکه توان داخلی نداریم به تولید داخل حمله می‌کنند. اما در عمل اگر خلف وعده‌ای بوده در حوزه واردات بوده نه در حوزه تولید واکسن. در عین حال بر خلاف آنچه جلوه داده می‌شود، وزارت بهداشت مسئول واردات واکسن نبوده و نیست. در جلسه پنجاه و دوم ستاد مقابله با کرونا نیز بر این موضوع تاکید شد. وزارت بهداشت متولی حمایت از تولید داخل است. در مصوبه این جلسه قرارگاه عملیاتی واردات کرونا مسئول واردات عنوان شده است. در هر صورت بابت تاخیر‌ها از مردم عذرخواهی می‌کنیم، اما بخشی از تاخیر‌ها اجتناب ناپذیر است.

واکسن برکت زیر نظارت وزارت بهداشت و سازمان غذاودارو تولید شده

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: کشور‌های غربی با تحریم‌ها و فشار‌هایی که اعمال کردند، هر تلاشی را انجام دادند که به ایران واکسن داده نشود و ایران واکسن تولید نکند. اینکه به تازگی اعلام کرده اند تحریم‌های واکسن برداشته شده است معنایش این است که تحریم وجود داشته است کما اینکه مسئولان وزارت امور خارجی معتقدند هنوز هم تحریم‌های واکسن لغو نشده است. در مورد انجام مطالعات بالینی واکسن‌های خارجی نیز همه ارکان حاکمیت با آن مخالف بودند. در وزارت بهداشت هم اطلاعات لازم را برای انجام کارآزمایی بالینی واکسن‌های خارجی نداشتیم.

جهانپور افزود: واکسن برکت از ابتدای انجام مراحل تولید زیر نظر و چشم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تولید شده است. نمی‌توان آن را با یک واکسن خارجی که حتی یک صفحه درباره مشخصات آن اطلاعات وجود ندارد، مقایسه کرد. واکسیناسیون کادر درمان هم انجام شده است.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیده‌بان ایران، تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۲۷۱۹، didbaniran.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین