پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
یک جامعه‌شناس اجتماعی گفت: مشکلات اقتصادی از جمله تورم، بیکاری و عدم امید به آینده مهمترین دلایل عدم ازدواج و ناباروری است.

شعار سال:علیرضا شریفی یزدی  در خصوص تأثیر شرایط کودکی افراد در حوزه فرزندآوری در بزرگسالی گفت: افرادی‌ که در دوران کودکی رابطه خوبی با والدین نداشتند و کودکی سختی را تجربه کردند، کسانی که در دوران کودکی مورد بی‌توجهی و بی‌مهری والدین قرار گرفتند و کسانی که والدین‌شان عشق مشروط به آنها داشتند نه عشق غیرمشروط، هنگامی‌که ازدواج می‌کنند از فرزندآوری خودداری می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه ترتیب تولد فرزندان، اتفاقاتی که در دوران کودکی برای افراد افتاده و ارتباط والدین با یکدیگر در آینده فرد تأثیر مستقیم دارند افزود: وقتی از بُعد جامعه‌شناسی به مقوله فرزندآوری و ازدواج نگاه می‌کنیم بُعد روانی شاید در بالاترین حدش ۱۰ تا ۱۵ درصد مؤثر باشد، بیشتر از ۸۰ تا ۸۵ درصد مشکلات و معضلات منجر به فرزند نیاوردن در کشور ما ریشه جامعه‌شناختی دارد.
 
مشکلات اقتصادی، عدم امید به آینده، تورم، رکود، بیکاری از مسائل اصلی کاهش جمعیت در کشور است.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه مسائلی همچون مشکلات اقتصادی، عدم امید به آینده، تورم، رکود و بیکاری را از عوامل اصلی فرزند نیاوردن در کشور دانست و ادامه داد: فارغ از بحث غالب که معیشت و اقتصاد است، سبک زندگی نیز نقش مهمی در این امر دارد.
 
شریفی یزدی با اشاره به اینکه در گذشته این گونه بود که مرد ازدواج می‌کرد تا کار کند و برای خانواده‌اش تلاش کند و زن ازدواج می‌کرد تا فرزند بیاورد و بچه‌ها را تر و خشک کند و بزرگ کند؛ الان افراد یاد گرفته‌اند که به علائق خودشان هم بپردازند عنوان کرد: اما امروزه افراد بعد از ازدواج به دنبال یادگیری یک زبان جدید، تحصیل، ورزش، مسافرت، شکوفا کردن استعدادها، خواست‌ها و علائق فردی خود می‌روند و طبیعتاً خیلی وقت‌ها اینها با فرزندآوری در تضاد است.
 
وی کار کردن خانم‌ها و استقلال مالی آنها را از دیگر موارد عدم فرزندآوری دانست و گفت: تک‌فرزندی هم یکی دیگر از مواردی‌ است که اشتغال زنان موجب آن می‌شود.
 
این جامعه‌شناس ارتباط بالا رفتن سن ازدواج و فرزندآوری را یک رابطه معکوس عنوان کرد و افزود هرچه سن بالاتر می‌رود خود به خود فرزندآوری‌ هم کاهش پیدا می‌کند.
 
شریفی یزدی یکی از دلایل مهمی را که فرزندآوری کم شده است، دوره نوجوانی افراد دانست و افزود: این افراد در دو، سه نسل قبل اصلاً دوره نوجوانی نداشتند و به یکباره از دوره کودکی وارد دوره بزرگسالی شدند؛ اما بعضی از خانواده‌ها نوجوانی را به رسمیت شناختند و دیگر در سن نوجوانی بچه‌هایشان را شوهر ندادند، برایشان زن نگرفتند و اصرار بر ادامه تحصیل داشتند و همین امر موجب شد تا این افراد با افزایش سن دیگر تمایلی به ازدواج نداشته باشند و به زندگی مجردی گرایش پیدا کنند.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر کسی در مقطع ۳۰ سالگی ازدواج کند، دو، سه سال اول را به شناخت از هم می‌گذرانند و وقتی بچه اول را به دنیا می‌آورند دیگر به ۴۰ سالگی نزدیک شده‌اند و به تک‌فرزندی رضایت می‌دهند.
 
شکوفایی اقتصادی مهمترین راهکار فرزندآوری
 
وی با اشاره به اینکه تشویق برای ازدواج و فرزندآوری به برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نیاز دارد، عنوان کرد: مهم‌ترین راهکار در شرایط فعلی کشور، برای فرزندآوری شکوفایی اقتصادی است که اگر دولت این توان را پیدا کند و بتواند رونق اقتصادی ایجاد کند، این رکود تورمی را که بدترین نوع رکود اقتصادی در دنیاست و حاکم بر سیستم اقتصادی ماست، شکوفا کند به تبع آن افراد شغل و درآمد مناسب دارند و می‌توانند از پس زندگی مشترک برآیند.
 
این جامعه‌شناس رفع احساس یأس و ناامیدی نسبت به آینده را از اهداف میان‌مدت دانست و افزود: این احساس بی‌هدفی که در جامعه غالب شده با یک طرح حمایتی برطرف می‌شود.
 
شریفی یزدی به ضعف سیستم آموزشی در این زمینه بسیار تاکید کرد و ادامه داد: فرزندآوری به مهارت‌هایی نیاز دارد، از جمله بحث مسئولیت‌پذیری، مقوله تصمیم‌گیری، مهارت مسئله‌یابی و حل مسئله و مهارت استقلال است که این مهارت‌ها باعث می‌شوند فرد به توانمندی برسد و بر پایه آن بتواند ازدواج کند فرزند بیاورد؛ اما متأسفانه نه آموزش و پرورش و نه آموزش عالی در این زمینه هیچ اقدامی نکرده‌اند.
 
وی با ذکر این نکته که بر اساس مباحث روان‌شناسی، هیچ زن و شوهری بیشتر از سه بچه نمی‌تواند تربیت کند خاطرنشان کرد: مطالعات در سطح دنیا نشان می‌دهد تربیت و پرورش برای والدین بیشتر از سه فرزند برای والدین امکان‌پذیر نیست و همین تعارضات است که در سطح کشور روی فرزندآوری مسئله ایجاد می‌کند.
 

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  آنا ، تاریخ انتشار:  2 مرداد 1400، کدخبر: ، www.ana.press،594461

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین