پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه بدون حل مشکلات معیشتی مردم لاک داون اجباری شهر (تعطیلی) اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود، بر ضرورت برنامه ریزی برای توزیع بسته های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر با هدف مقابله با بیماری تاکید کرد.
شعارسال: دکتر علیرضا زالی در برنامه تلویزیونی تیتر امشب بر ضرورت تغییر شیوه مدیریت بیماری کرونا و آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر تاکید کرد و گفت: در حوزه اقتصاد باید برای معیشت مردم اقدامات موثر انجام شود.

وی درباره وضعیت کرونای استان تهران در خیز پنجم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۴۰۰ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که حدود ۱۷۷ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه مجموع بیماران کرونایی سرپایی و بستری در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۶ هزار نفر می‌رسد، گفت: اگر تعداد مراجعان سرپایی به کمتر از ۱۰ هزار نفر در روز نرسد نباید در انتظار تنزل تعداد بیماران بستری باشیم.

دکتر زالی شمار بیمارستان‌هایی که در تهران به ارایه خدمات درمانی به بیماران کرونایی مشغول اند را ۱۱۸ بیمارستان و تعداد مراکز بهداشتی را ۵۵۱ مرکز اعلام کرد.

وی همچنین با بیان اینکه امروز بین ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ بیمار با مکانیسم بستری موقت درمان شده اند، از برنامه ریزی برای افزایش مراکز بستری موقت بیماران کرونایی با همکاری سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران در روز‌های آتی خبر داد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های تهران را هم اکنون ۸۷۹۷ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۱۴۵ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

دکتر زالی با بیان اینکه هنوز به نوک قله خیز پنجم کرونا نرسیده ایم، پیش بینی کرد تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها در روز‌های آتی به ۹هزار نفر نیز برسد.

بستری موقت؛ راهکاری برای جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت بیمارستان‌ها

وی درمان بیماران کرونایی از طریق بستری موقت را که حدود هشت ساعت زمان می‌برد، راهکار موثری برای جلوگیری از به چالش کشیده شدن وضعیت بیمارستان‌ها عنوان کرد.

دکتر زالی مدیریت خیز پنجم کرونا را مستلزم همراهی و همکاری مردم شریف تهران دانست و گفت: امروز میزان مرگ و میر‌های ناشی از کرونا در تهران ۹۸ نفر بوده است.

وی با انتقاد از عدم اجرای صحیح و کامل لاک داون شهر تهران، اظهار کرد: لاک داون شهر یا نباید صورت گیرد و یا اینکه در صورت تصمیم به تعطیلی باید تمام ملاحظات برای اجرای کامل آن انجام شود.

وی ادامه داد: تعطیلی تهران در حالی سپری شد که بسیاری از پاساژها، مراکز خرید و رستوران‌ها فعال بودند و بسیاری از سفر‌ها نیز صورت گرفت.

دکتر زالی با بیان اینکه تعطیلی شهر به عنوان یک استراتژی باید حداقل بین ۱۰ تا ۱۴ روز باشد، افزود: در غیر این صورت تعطیلی در کنترل اپیدمی موثر نخواهد بود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران بر ضرورت تغییر شیوه مدیریت بیماری کرونا و آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر تاکید کرد و گفت: در حوزه اقتصاد باید برای معیشت مردم اقدامات موثر انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از اقشار فرودست و آسیب پذیر یادآور شد: هم اکنون حدود ۱۵ و نیم میلیون نفر از نیرو‌های شاغل در کشور در کارگاه‌های یک تا چهار نفره کار می‌کنند که بسیار آسیب پذیرند و باید اقدامات حمایتی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

دکتر زالی با اشاره بر مشکلات اقتصادی دولت از جمله تحریم ها، بر ضرورت برنامه ریزی برای توزیع بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر با هدف مقابله با بیماری کرونا تاکید کرد.

وی با بیان اینکه برخی از کشور‌ها از جمله سنگاپور حدود ۱۳ درصد از درآمد ناخالص ملی خود را صرف بسته‌های محرک اقتصادی کرده است، گفت: این درحالی است که این رقم در کشور ما حدود نیم درصد درآمد ناخالص ملی است.

دکتر زالی با بیان اینکه بدون حل مشکلات معیشتی مردم لاک داون اجباری اقدام موثری برای کنترل کرونا نخواهد بود، تصریح کرد: کسبه برای همکاری با مشکلاتی همچون هزینه‌های بیمه، عوارض، مالیات، اجاره و کاهش درآمد روبه رو هستند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران بر ضرورت تغییر راهبرد تاکید کرد و گفت: برای لاک داون کردن شهر باید ملاحظات اقتصادی و اجتماعی را مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا سرمایه اجتماعی حاکمیت کاهش یافته است، گفت: حاکمیت باید هرکاری را برای کنترل کرونا انجام دهد و مردم نیز باید به برنامه‌های حکمرانی اعتماد کنند، این موضوع همچون یک اتوبان دوطرفه است.

دکتر زالی همچنین با بیان اینکه مشکلات اجتماعی مردم باید به مسئله اجتماعی تبدیل شوند، گفت: از ابتدای شیوع کرونا توفیق نداشته ایم این بیماری را به یک مسئله اجتماعی تبدیل کنیم.
 
 
اگر کسب‌وکارها تعطیل شوند مردم معیشت خود را چگونه بگذرانند؟


"شکست کرونا"؛ شعاری غیرعلمی است

وی ادامه داد: باید مراقبت کنیم که دچار نخوت و غرور کاذب نشویم، جمله " کرونا را شکست می‌دهیم" یک گزاره غیر علمی بود که آن را از زبان هیچ دانشمندی نمی‌شنویم.

دکتر زالی اضافه کرد: نهایتا می‌توانیم کرونا را کنترل کرده و به تقلیل برسانیم و ریشه کن کردن آن برای مدت‌ها نشدنی است.

وی با اشاره به اینکه بشر در قرن‌های اخیر رخداد‌هایی همچون طاعون، وبا، آنفلوآنزای اسپانیایی و آنفلوآنزای آسیایی را تجربه کرده است که مرگ و میر بالاتر از یک میلیون نفر داشته اند، گفت: از شرع قرن ۲۱ تا کنون بشر ۱۲ بیماری نوپدید را تجربه کرده است.

قرن ۲۱؛ قرن برخورد با بیماری‌های نوپدید

دکتر زالی با تاکید بر اینکه قرن ۲۱ قرن برخورد با بیماری‌های نوپدید است، تاکید کرد: اکر امروز کووید ۱۹ را به تقلیل برسانیم نیز پدیده‌های دیگری در پیش خواهد بود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه سوش‌های جدیدی از کرونا در حال شکل گیری است، افزود: باید فرایند‌های مختلفی را در برابر این سوش‌ها در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: سویه دلتا، ۵۰ درصد میزان بستری‌های بیمارستانی را افزایش و اثربخشی دارو‌های درمانی و همچنین واکسن را کاهش می‌دهد.

دکتر زالی سویه لاندا را واکسن گریزترین سویه کرونا تا کنون عنوان کرد و ادامه داد: همچنین سویه دلتا پلاس از سویه دلتا نیز واکسن گریزتر است.

وی کاهش اثربخشی واکسن‌ها در برابر سویه‌های جدید را دور از انتظار ندانست و گفت: البته واکسن‌ها در برابر مرگ و میر و ابتلای شدید ۹۰ تا ۱۰۰ درصد اثربخشی دارند و در کشور‌هایی که اکثر افراد واکسینه شده اند بیشتر مرگ و میر‌ها در افراد غیرواکسینه رخ می‌دهد.

دکتر زالی اثربخشی واکسن‌ها در برابر ابتلای متوسط تا شدید را نیز ۶۰ تا ۹۰ درصد عنوان کرد و گفت:، اما ممکن است واکسن‌ها در برابر ابتلای خفیف و بی علامت اثربخشی کافی نداشته باشند به همین خاطر باید در کنار واکسیناسیون همچنان پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

تسریع واکسیناسیون شانس جهش‌های ویروس را کاهش می‌دهد

وی تاکید کرد: اگر سرعت واکسیناسیون را بالا ببریم به سمت ایمنی جمعی حرکت خواهیم کرد و هرچه سرعت واکسیناسیون بالاتر باشد شانس جهش‌های ویروس کمتر می‌شود.

دکتر زالی یادآور شد: مطالعات ما نشان می‌دهد در استان تهران شانس مرگ و میر و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال که واکسینه شده اند، پنج تا هفت برابر نسبت به افرادی که واکسن نزده اند کاهش می‌یابد.

جزئیات وضعیت واکسیناسیون در تهران

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از یک میلیون و ۷۴۹ هزار واکسن در استان تهران تزریق شده است که ۵۶۹ هزار واکسن، دُز دوم بوده است، گفت: البته اگرچه ۷۰۹ هزار فرد بالای ۶۵ سال در تهران وجود دارد، اما ۴۰ درصد کادر بهداشت و درمان کشور، تعداد زیادی از بیماران خاص و سایر گروه‌های پرخطر نیز در تهران واکسینه شده اند.

دکتر زالی افزود: برای دُز اول و دوم واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در تهران منابع کافی لجستیک شده است.

وی بهترین راه حل برای کاهش ازدحام مردم برای واکسیناسیون را مکانیسم نوبت دهی عنوان کرد.

دکتر زالی همچنین تاکید کرد که مراکز واکسیناسیون خودرویی برای افرادی که توان مراجعه سرپایی به مراکز واکسیناسیون را ندارد، طراحی شده است.

وی با بیان اینکه تا قبل از شیوع کرونا تعداد پرونده‌های الکترونیکی سلامت شهروندان تهرانی کمتر از ۱۰ درصد بوده است، از روند صعودی این پرونده‌ها خبر داد و گفت: اگر تعداد این پرونده‌ها کامل‌تر بود مکانیسم نوبت دهی بسیار ساده‌تر صورت می‌گرفت.

وی همچنین درباره آمار واکسیناسیون در تهران توضیح داد: در افراد بالای ۸۰ سال ۷۴ درصد، در افراد بین ۷۵ تا ۸۰ سال ۷۶ درصد، در افراد بین ۷۰ تا ۷۵ درصد نیز حدود ۷۸ درصد واکسینه شده اند.

دکتر زالی تعداد واکسن‌های سینوفارم تزریق شده در استان تهران را ۶۶ درصد، آسترازانکا را ۲۲ درصد و ۱۲ درصد باقی را برکت و اسپوتنیک وی عنوان کرد و گفت: این نسبت ممکن است در روز‌های آتی تغییر یابد، اما تدارکات برای دُز دوم واکسن‌ها متناسب با همین مقادیر است.

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیر بهشتی، وی با بیان اینکه در خیز پنجم کرونا فشار فراوانی بر دوش بیمارستان‌ها و نیرو‌های انسانی حوزه بهداشت و درمان است، خواستار تزریق منابع و اعتبارات مادی به بیمارستان‌ها و نیرو‌های انسانی شد.

وی درپایان ضمن تبریک به ملت ایران برای درخشش ملی پوشان در روز دوم برگزاری مسابقات المپیک، برای تداوم این موفقیت‌ها ابراز امیدواری کرد.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۴۰۰۰۵۰۳۰۱۲۱۰، isna.ir.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین