پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
ایران خودرو و سایپا برای حل معضل افزایش خودرو‌های ته نشین که منجر به تاخیر در تحویل خودرو‌ها خواهد شد، به واردات بعضی قطعات رو آورده‌اند.

شعار سال: تعداد خودروهای ته‌نشین در ماه‌های گذشته تا آنجا افزایش داشته است که بعضی از قطعه‌سازان خواستار توقف تولید خودرو شده‌اند تا فرصتی برای جبران کمبود قطعات برای آنها فراهم شود.
 
در این میان شنیده‌ها حاکی از آن است که دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران خودرو و سایپا به بهانه حل مشکل خودروهای ته‌‌نشین که منجر به تاخیر در تحویل خودروها خواهد شد، به واردات بعضی قطعات روی آورده‌اند.
 
اخبار رسیده از سوی منابع آگاه، حاکی از آن است که قطعات با پایه الکترونیک خودرو شامل برخی قطعات «های‌تک» و «ایمنی» به تازگی با مجوز فورس‌ماژور وزارت صنعت، معدن و تجارت، مستقیم توسط دو خودروساز وارد کشور شده‌اند.
 
    در صورت صحت این اخبار چند موضوع حائز اهمیت است که در راستای حمایت از تولید داخل اشاره به آنها ضروری به نظر می‌رسد.

قطعه‌سازان پیش از این، چنین قطعاتی را با قیمت پایین‌تر وارد و در کشور مونتاژ می‌کردند و به دست خودروساز می‌رساندند.
 
در حال حاضر به دلیل اینکه خود خودروسازان به طور مستقیم این قطعات را به صورت کامل وارد می‌کنند و به خصوص در شرایطی که جهان با کمبود قطعات الکترونیکی و چیپ‌های الکترونیکی در اثر شیوع ویروس کرونا روبه‌رو است، این قطعات با قیمت بالاتری خریداری شده و برای تولید خودرو وارد کشور می‌شود.
 
این در شرایطی است که خودروسازان همواره به قطعه‌سازان تاکید کرده‌اند که کالای خود را با قیمت نهایی کمتری تولید کنند تا تاثیر قیمت این قطعات در قیمت نهایی تولید خودرو کاهش یابد.
 
اکنون سوال این است که با توجه به گرانی قطعات وارداتی، خودروسازان که حتی در مقابل به‌روزآوری قرارداد قطعه‌سازان مقاومت دارند، حالا قیمت بالاتری برای واردات این قطعات می‌پردازند. این پول از کجا تامین خواهد شد؟ آیا به زیان انباشته خودروسازان افزوده خواهد شد؟ یا برای جبران مافات، تقاضای افزایش قیمت خودرو خواهند داشت؟

خروج ارز از کشور به جای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان
 
موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در حالی که حجم مطالبات قطعه‌سازان بیش از چند ده هزار میلیارد تومان است، چگونه مبالغی که می‌تواند صرف رشد تولید داخل شود باید برای واردات هزینه و به صورت ارز از کشور خارج شوند؟
 
همچنین باید به این نکته نیز توجه شود که کیفیت این قطعات وارداتی چگونه تایید خواهد شد؟ با توجه به اینکه این تولیدات با شتاب سفارش‌گذاری و وارد می‌شوند چگونه کیفیت آنها تضمین می‌شود؟

تبعات جدی واردات قطعه توسط خودروسازان برای قطعه‌سازان
 
اینکه واردات این قطعات توسط خودروسازان چه تبعاتی برای قطعه‌سازان داخلی به همراه خواهد داشت، خود چالش بزرگ دیگری است.

این میزان واردات می‌تواند ضربه سنگین دیگری به قطعه‌سازان باشد، چراکه بی‌شک با کاهش قابل توجه حجم تولید و تامین آنها همراه خواهد بود.
 
در حالی که طی سال‌های گذشته و در دوره تحریم، تاکید و اصرار زیادی بر تعمیق داخلی‌سازی و تامین قطعات وارداتی توسط قطعه‌سازان داخلی وجود داشت، بسیاری از قطعه‌سازان سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه داخلی‌سازی و ایجاد خطوط تولید و قالب‌های جدید داشته‌اند.
 
    این سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تحقیق و توسعه برای داخلی‌سازی قطعات با بِیس الکترونیک نیز قابل توجه بوده است.
 
اما شاهدیم که با واردات همین قطعات توسط خودروسازان، قطعه‌سازان در این زمینه‌ها با تبعات جدی مواجه خواهند شد.

شنیده‌ها گویای آن است که بسیاری از قطعاتی که برای جبران کمبود قطعات خودروهای ته‌نشین به کشور وارد می‌شوند، در حال داخلی‌سازی بوده‌اند. حالا سوال این است که تکلیف داخلی‌سازی این قطعات چه می‌شود و دو انجمن اصلی قطعه‌سازی کشور چه برنامه‌ای برای واکنش به این اقدام خودروسازان خواهند داشت؟
 
در این میان، پاسخ به این سوال نیز می‌تواند به روشن شدن دقیق‌تر موضوع کمک کند، که پس از واردات این قطعات توسط خودروسازان، تکلیف مدیریت این شرکت‌ها در آینده نزدیک با توجه به حجم قابل توجه خرید خارجی، چگونه رقم می‌خورد؟
 
در پایان اشاره به این نکته ضروری به نظر می‌رسد، که شاید خودروسازان اعلام کنند چنین روندی توسط آنها در جریان نیست و هیچگونه ثبت سفارش، خرید خارجی و وارداتی توسط آنها صورت نگرفته است.
 
در حالی که اظهارات یک منبع آگاه به خبرنگار «قطعه نیوز» نشان‌دهنده آن است که این اقدام به خواست خودروسازان، اما به وسیله چند واسطه و تعدادی شرکت تجاری (ترِیدِر) انجام شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری قطعه نیوز ، تاریخ انتشار: 2 مرداد1400، کدخبر: 18723، www.ghatenews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین