پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲

رویای 10 ساله قطار شهری کرج

۱۵ کیلومتر از تونل قطار شهری از غرب تا شرق کلانشهر کرج و در اصلی‌ترین خیابان این شهر، حفاری شده و ساخت ۱۳ ایستگاه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد انجام گرفته است. در حال حاضر منابع مالی داخلی وخارجی با رایزنی پیمانکار تأمین شده،
شعارسال:اما این پرسش که چرا اقدامی برای به ثمر رسیدن طرح قطارشهری کرج انجام نمی‌شود، همچنان در هاله‌ای از ابهام است. به نظر می‌رسد، هزینه اختلافات بین کارفرما و پیمانکار بعد از سال‌ها، به شهروندانی تحمیل شده که از ترافیک و آلودگی ناشی از آن رنج می‌برند.

* مشکلات پیش رو

دراین طرح ملی که قربانی اختلافات کارفرما و پیمانکار است، تجهیزات میلیاردی در زیرزمین خاک می‌خورد و سنگینی بار مالی توقف طرح، بر دوش بیت‌المال است. کارفرما اصراردارد که پیمانکار باید با قیمت‌های سال 91 کار را به اتمام رسانده یا تهاتر را بپذیرد.

پیمانکار نیز با اشاره به اینکه قیمت‌های قرارداد ثابت بوده و مشمول تعدیل نمی‌شود، مدعی است افزایش چند برابری نرخ ارز، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، رشد تورم، ناتوانی کارفرما در تأمین منابع مالی و... موجب شده که قیمت‌های قــرارداد بــه کمتـــر از 30درصــد قیمت‌های مندرج درفهرست بهای سازمان برنامه و بودجه کشور (برای کار در زمان حاضر) کاهش پیدا کند. بنابراین مانند طرح‌های مشابه در سایر شهرهای کشور، کارفرما باید با درخواست از شورای عالی فنی، نسبت به اصلاح قیمت‌های قرارداد اقدام کند.

*** برش

* خسارت قانونی پرداخت می‌شود

در همین حال، «محمود دادگو» رئیس شورای اسلامی شهر کرج گفت: حاضر هستیم آنچه خسارت قانونی باشد بپردازیم. ماه‌ها از تعطیلی کارگاه‌های طرح قطار شهری کرج می‌گذرد، خسارتی که شرکت پیمانکار پروژه قطار شهری به مدیریت شهری وارد کرده، بیشتر از مشکلاتی است که برایش به وجود آمده است. برای ادامه کار و راه‌اندازی خط، 100 میلیارد تومان وام با بهره

5 میلیارد تومانی گرفته‌ایم که حتماً این خسارت را از شرکت پیمانکار خواهیم گرفت و اگر ما باعث این مشکلات شده‌ایم به صورت قانونی خسارت را پرداخت می‌کنیم.

* خسارت ۱۰ میلیارد ریالی در روز

«محمدصادق باغستانی» عضو شورای اسلامی شهر کرج هم با اشاره به متوقف شدن اجرای طرح خط ۲ قطار شهری کرج، اعلام کرد: این توقف عمرانی روزانه ۱۰ میلیارد ریال خسارت به شهر وارد می‌کند. نباید بگذاریم سرنوشت مردم در پیچ و خم اداری و حقوقی رقم بخورد. باید هرچه سریعتر طرح قطار شهری کرج به نتیجه برسد و مردم از رفاه آن بهره‌مند شوند. تأخیر در راه‌اندازی این طرح بزرگ آثار و تبعات اجتماعی و زیست محیطی دارد و بهتر است مسئولان کشوری و استانی با نگاه ویژه موانع قطار شهری کرج را برطرف کنند.

* پیمانکار به‌ بند بند قرارداد، عمل کرده است

«محمد علی سجادی»مدیرعامل شرکت پیمانکار هم با اشاره به‌دلایل رکود طرح، گفت: قراردادی که منعقد شده، در ابتدا به صورت ارزی و سپس به ریالی تبدیل شده و بخشی که به‌ ریال تبدیل شده باید مانند سایر شهرها نوع قرارداد تعدیل بها می‌شد؛ اما متأسفانه با وجود افزایش نرخ تورم، قیمت پیمان ثابت ماند. در لایحه بودجه، 50 درصد بودجه سالانه این طرح برعهده شهرداری و مابقی آن بر عهده دولت است. اما تا امروز شهرداری کرج پولی پرداخت نکرده و چند قطعه زمین را از طریق تهاتر به ارزش 450 میلیارد ریال در اختیار پیمانکار قرار داده است. مشاور برآورد کرده برای کار باقی مانده حدود 16هزارو 500 میلیارد ریال اعتبار به نرخ سال 93 نیاز است. شورای شهر کرج 5 هزار میلیارد ریال مجوز فروش اوراق مشارکت را به قطار شهری داده که یکهزار میلیارد ریال آن را فروخته‌اند و در حساب قطار شهری است و هر سه ماه، مبلغی بهره به آن تعلق می‌گیرد و از آن کم می‌شود. اما این پول در اختیار شرکت پیمانکار قرار نگرفت تا طرح ادامه پیدا کند؛ این پول در بانک نگهداری می‌شود و هر ماه از مبلغ آن کم می‌شود.

وی تصــریح کــرد: وضعیتــی که در کرج وجود دارد، در هیچ شهری دیده نمی‌شود. برای جذب اعتبارات دولتی، باید کارفرما مذاکره و پیگیری‌های لازم را انجام دهد؛ اما اکنون کارفرما دو شرط برای ما گذاشته که یا باید همه تهاتر را بپذیریم یا با قیمت سال 91 کار کنیم که این موضوع محال است. تاکنون

6 هزارمیلیارد ریال برای خط دو قطار شهری کرج هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت پیمانکار با اشاره به اینکه کارفرما، پایانه قطار شهری را در اختیار شرکت قرار نداده، گفت: شهرداری کرج تاکنون به تعهداتی چون تأمین منابع مالی و اختصاص 15 زمین برای پایانه و هواکش‌های میان تونلی و گالری‌های دسترسی برای شروع عملیات اجرایی، عمل نکرده است. بدون پایانه، راندمان کاری وجود ندارد. تنها چهار زمین در اختیار شرکت پیمانکار است که زمان اجرای طرح به طول می‌انجامد. قرارداد ساخت این طرح، 4 ساله بود؛ اما پس از 9 سال هنوز شهرداری از تحویل زمین‌های پایانه، امتناع می‌کند. این مسأله باعث تغییر در طرح و افزایش قیمت شد. در حال حاضر 5 هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده و مدعی آن هستیم.

وی بیان کرد: تاکنون اعضای شورای شهر در این طرح پای کار نیامده‌اند و ما را به دلیل عقب ماندن کارها بازخواست نکرده‌اند. با وجود آنکه پیمانکار تعهدی برای تأمین مالی طرح ندارد، اما با یک شرکت خارجی قرارداد 310 میلیون دلاری برقرار کردیم و بانک عامل مشخص شد. اما در مرحله‌ای که باید کارفرما تعهداتی را می‌داد، امتناع کرد.متأسفانه این موضوع 3 بار تکرار شد و در حالی که می‌توانستیم قرارداد همکاری با سود کمتر از

7 درصد امضا کنیم، با اراده کارفرما، اوراق با سود بیش از 20 درصد به فروش رسید تا هزینه سنگین آن را شهروندان کرج بپردازند. ماهیت یک شهر یا روستا با اجرای یک طرح، دگرگون می‌شود. برای اشتغال 2 هزار نیرو برنامه‌ریزی شده بود.

مدت هاست، پولی به پیمانکار داده نشده تا به کارگران حقوق پرداخت کند و شرکت پیمانکار به صورت علی‌الحساب حقوق آنان را پرداخت کرده است. کارکنان طرح قطار شهری کرج در گذشته 800 نفر بودند که اکنون به 240 نفر نیرو رسیده و مطمئن هستیم تنها درصد کمی از نیروهای تعدیل شده توانسته‌اند شغل مجدد پیدا کنند و سرنوشت حدود 600 کارگر و خانوادههایشان، قابل تأمل است.

* ایجاد مشکل در ساخت تقاطع ها

10 سال از عمر کلنگ زنی طرح قطار شهری کرج می‌گذرد، اما شهرداری درصدد انتخاب پیمانکاری دیگر و تجربه‌ای تازه است. «علی ترکاشوند» شهردار کرج به‌عنوان مجری قطار شهری این کلانشهر، گفت: با تصویب مجلس و مجوز دولت، شهرداری کرج می‌تواند برای تکمیل خط ۲ قطار شهری ۴ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت انتشار دهد تا بتواند بخشی از اعتبار مورد نیاز قطارشهری را تأمین کند. بر این اساس هر شرکت پیمانکاری که عهده‌دار ساخت خط ۲ قطار شهری کرج شود، می‌تواند از مزایای این اوراق بهره‌مند گردد.

ترکاشوند با اشاره به اختلاف‌ها با شرکت پیمانکار، افزود: تأخیر در تحویل کارگاه‌های این خط ریلی برای اجرای دیگر طرح‌ها مشکل ساز شده است. اکنون تعدادی تقاطع بزرگ غیرهمسطح با خط ۲ قطار شهری کرج تلاقی دارد که توقف در اجرای این خط ریلی، ساخت تقاطع‌ها را هم با مشکل مواجه کرده است. مدیریت شهری هیچ منعی برای پرداخت حق و حقوق قانونی پیمانکار ندارد. ادامه همکاری با این شرکت میسر نیست و به استناد قوانین عدم همکاری زدیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19 ، تاریخ انتشار: سه شنبه 11 آبان 1395، شماره: 6348.

خبرهای مرتبط
آخرین اخبار
پربازدیدترین