پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۲۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
دولت افغانستان می‌گوید، مواد مخدر بخشی بزرگ از منابع مالی مورد نیاز طالبان را تامین می‌کند و از همین‌رو در مناطق تحت کنترل این گروه کوکنار کشت می‌شود. گفته می‌شود، طالبان در مناطق ناامن هم از زارعین کوکنار پول می‌گیرند و هم از قاچاقچیان مواد مخدر. نهاد‌های ناظر امریکایی نیز می‌گویند، طالبان صد‌ها میلیون دلار از قاچاق مواد مخدر درآمد دارد.
شعارسال: دولت افغانستان می‌گوید، مواد مخدر بخشی بزرگ از منابع مالی مورد نیاز طالبان را تامین می‌کند و از همین‌رو در مناطق تحت کنترل این گروه کوکنار کشت می‌شود. گفته می‌شود، طالبان در مناطق ناامن هم از زارعین کوکنار پول می‌گیرند و هم از قاچاقچیان مواد مخدر. نهاد‌های ناظر امریکایی نیز می‌گویند، طالبان صد‌ها میلیون دلار از قاچاق مواد مخدر درآمد دارد.

چندی پیش اداره بازرسی ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان «سیگار»، طی گزارشی اعلام کرد که گروه طالبان در خلال سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ از تجارت مواد مخدر ۴۰۰ میلیون دلار کسب کرده‌است. طالبان، اما درآمد از مواد مخدر را تکذیب می‌کنند و در عین حال می‌پذیرند که در مناطق تحت کنترل این گروه کوکنار کشت می‌شود. سخنگوی طالبان در گفتگو خبرگزاری شفقنا افغانستان، در عین حال گفت، این گروه مانع کشت کوکنار نمی‌شود.
 

طالبان صد‌ها میلیون دلار از قاچاق مواد مخدر درآمد دارد
 
ذبیح الله مجاهد بیان کرد: «از آنجایی که کشاورزان در فقر شدید اقتصادی به سر می‌برند و ما هم نمی‌توانیم کمکی برای تهیه کشت جایگزین برای آن‌ها کنیم نمی‌خواهیم مردم را از کشت خشخاش باز داریم».

«مردم از روی اجبار به کشت کوکنار روی آورده اند»

مجاهد در ادامه درآمد طالبان از قاچاق مواد مخدر را تکذیب کرد و گفت که در زمان حاکمیت این گروه کشت کوکنار ممنوع اعلام شده بود، اما پس از حمله امریکا به افغانستان تولید مخدر دوباره رونق یافت.

او نیرو‌های خارجی را متهم به قاچاق مواد مخدر کرد و مدعی شد: «با آمدن امریکایی‌ها نیرو‌های این کشور کشت خشخاش را رونق دادند حتی انگلیس‌ها که در هلمند حاکم بودند به کشاورزان گفته بودند که اگر خشخاش کشت شود خود انگلس‌ها محصولات آن را خریداری می‌کنند و به همین دلیل کشت خشخاش دوباره رونق یافت و مردم به دلیل فقر اقتصادی مجبور شدند تا خشخاش کشت کنند».

گفتنی است که با این‌که محو و نابودی مواد مخدر یکی از سیاست‌های اعلام شده دولت افغانستان بوده و جامعه جهانی نیز از آن حمایت کرده؛ اما دست‌آورد‌ها در این عرصه چندان قابل توجه نبوده است.

براساس گزارش‌ها، امریکا از سال ۲۰۰۱ تا کنون ۸ میلیارد دلار در راستای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان کمک کرده است.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:۱۸ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۱۱۹۹۸۹۲، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
0
0
پول خوبی از مواد مخدر بدست میاد ولی باعث از بین رفتن خیلی از جوونها هم میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین