پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۵۸۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۹
مومن صالحی، پژوهشگر و مدرس مدیریت آموزشی نوشت: انتخاب آقای باغ گلی، به عنوان وزارت آموزش و پرورش، اشتباهی راهبردی بوده و خسارات سنگینی به‌جا خواهد گذاشت. با نظر به دلایل زیر، تقاضای رای منفی و جلوگیری از تصدی مقام وزارت ایشان را دارم.     
شعار سال: مومن صالحی، پژوهشگر و مدرس مدیریت آموزشی

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی استان گیلان

سلام علیکم   

انتخاب آقای باغ گلی، به عنوان وزارت آموزش و پرورش، اشتباهی راهبردی بوده و خسارات سنگینی به‌جا خواهد گذاشت. با نظر به دلایل زیر، تقاضای رای منفی و جلوگیری از تصدی مقام وزارت ایشان را دارم.

اشتباه راهبردی و خسارت سنگین انتخاب باغ گلی به عنوان وزیر آموزش و پرورش

لطفا برای دفاع ازحریم خانواده بزرگ آموزش و پرورش، اعم از پانزده میلیون دانش آموز و معلمان یکصد و ده هزار مدرسه دولتی و غیر دولتی کشور، و همچنین رفع نگرانی خانواده ها، بطور جدی به موارد مطروحه زیر توجه و اندیشه فرموده، و سپس تصمیمی از سرمسئولیت، جدا از هر مصلحتی را اتخاذ فرمایید.                 

نگذارید اشتباهات مربوط به حل و فصل مشکلات بیماری کرونا، که مستقیما ناشی از نوع مدیریت بروزارت بهداشت بوده و موجب فاجعه انسانی گردیده است، این بار در بخش آموزش و پرورش کشورتکرار گردد.          

با نظر به کلیه ویژگی های نامبرده، شکست وزارت آموزش و پرورش در صورت وزارت آقای باغ گلی قطعی خواهد بود. از پیش بینی، سخن گفته ام. چگونه؟

پیش بینی که معادل واژه انگلیسی (پردیکت) گذاشته شده،علاوه برعلوم تجربی،در پژوهش‌های علوم انسانی و بویژه علوم رفتاری و مدیریت نیز،ازآشنا ترین کلمات کاربردی پژوهشگران است.

پیش بینی مبتنی برفرضیات آزمون شده وپذیرفته شده تا اکنون،به اضافه داده های جدید حاصل شده ازپژوهش است.پیش بینی با پیشگوئی متفاوت است.

پیشگویی،اما مبتنی بر جادو، طالع بینی و امورماورایی است که جایی در علوم آکادمیک انسانی ندارد.

پیش بینی واکنش شیمیایی سدیم کنار آب، پیش بینی زاویه انعکاس نور،ازروی دانستن زاویه تابش،انواع پیش بینی های هواشناسی وهمچنین پیش بینی واکنش های فیزیولوژیک آدمی در برابرغذا و دارو،درزمره پیش بینی های علمی زندگی امروزاست.هیچکدام از این موارد بر اساس پیشگویی نیست.

بر همین اساس،پیش بینی مرگ یک مریض بدحال،درعمل جراحی قلب باز،که توسط یک پزشک عمومی جوان، و بسیار خوب شهر مشهد،در بیمارستان تخصصی قلب شهید رجایی تهران انجام میگیرد، کار پیچیده ای نیست.

احتمال نجات جان بیما ردر این عمل جراحی چقدر است؟ آیا گزینه های زیر شما را قانع میکند،پدر،مادرو یا فرزند بیمار خود را به این پزشک عمومی مجرب، برای عمل جراحی سنگین بسپارید؟ 

جوانی پزشک.

 فرصت دادن به جوان ترها برای نشان دادن خودشان درعرصه های جدی تر.

رضایت انبوه بیماران این پزشک جوان، در مشهد.

ابتکارعمل ها و نوآوری این پزشک جوان درتشخیص و درمان مراجعان خود.

مرگ چند مریض زیردست پزشکان متخصص قبلی بیمارستان واخذ نتیجه،مبنی بر اینکه متخصص های قبلی هم ،در مواردی مریض را نجات ندادند،پس بگذاریم این پزشک جوان هم شانس خود را امتحان کند.

قطعا هیچ عقل سلیمی چنین کاری را نخواهد کرد.

مبانی تئوریک مخالفت

در دانش مدیریت آموزشی،علوم تربیتی و تمامی زیر شاخه‌های تعلیم و تربیت،دانشجویان با،سه مفهوم، مهارت فنی،مهارت انسانی ومهارت ادراکی درمدیریت سازمانها آشنا شده و آن را مورد بحث و بررسی قرارمیدهند.این سه مهارت، درنمودار زیرقابل مشاهده و تامل است.

 

تمامی معلمان واساتیدی که در نظام تعلیم و تربیت به انجام وظیفه تدریس،مدیریت مدارس وحتی مدیریت مناطق آموزش و پرورش درشهرهای دور و نزدیک کشورمشغول به خدمت هستند،بیشترین مهارت مورد نیازآنان،مهارت فنی،سپس به همان مقدار،مهارت انسانی است. انان به مهارت اداراکی نیازچندانی ندارند.

 تمامی مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور را  میتوان در رده مدیران میانی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور، محسوب نمود.آنان اندکی به مهارت فنی،به همان میزان مهارت انسانی و کمی هم مهارت ادراکی نیاز دارند.

وزیر و مدیران ستادی ارشد،اعم از نظام تعلیم وتربیت، یا هر وزارتخانه دیگری در کشور،ضمن نیازبه مهارت انسانی،به مهارت فنی،چندان نیازنداشته وبرای انجام وظیفه وزارت،بیش ازهمه به مهارت ادراکی نیازمندند.

مهارت فنی : یعنی دانستن دانشی خاص مثل ریاضی،فیزیک،تاریخ،جامعه شناسی و روش تدریس آنها.

مهارت انسانی : یعنی توانایی رهبری و یا چگونگی کار با دیگران از طریق نفوذ روی رفتار آنان که با علاقمندی و مشارکت وظایف خود را انجام دهند .

مهارت ادراکی : یعنی توانایی درک پیچیدگی‌های کل سازمان و تصورهمه عناصر و اجزای تشکیل‌دهنده کار و فعالیت سازمانی به صورت یک کل واحد (سیستم).به عبارت دیگر،توانایی درک وتشخیص اینکه کارکردهای گوناگون سازمان به یکدیگر وابسته بوده وتغییر درهریک ازبخش‌ها،الزاماً بخش‌های دیگررا تحت تأثیر قرارمی‌دهد.آگاهی ازاین روابط و شناخت اجزا وعناصر مهم درموقعیت‌های مختلف،مدیر را قادر می‌سازد که به طریقی تصمیم‌گیری یا اقدام کند که موجبات اثربخشی سازمان و رضایت کارکنان آن را فراهم نماید.

تصدی پست وزارت آموزش و پرورش کشور، نیاز مبرم به مهارت ادراکی دارد.مهارت ادراکی با روش های زیر حاصل میگردد.

*دانش آکادمیک مدیریت درسطوح عالی،ترجیحا آموزشی یا رشته های دیگر تعلیم و تربیت.

*داشتن تجربه مدیریت که از طریق رشد سازمانی،بصورت سلسله مراتبی ازمنطقه،به شهرستان،سپس به ادارات کل،نهایتا به وزارتخانه،و تصدی مدیریت های ستادی درمرکز کشورحاصل میشود.

*داشتن مقالات ودیدگاههای شفاف راهبردی مکتوب در نشریات داخلی و خارجی برای هدایت سازمان عظیم آموزش و پرورش کشور،بنحوی که امکان ارتباط فعال با صاحب نظران تعلیم تربیت کشوربرایش فراهم باشد.

*داشتن جایگاه علمی و مدیریتی ملی،به نحوی که مورد قبول عامه مدیران ستادی مجرب وزارت آموزش و پرورش باشد.

*سابقه همکاری و حضوردرنظام تعلیم و تربیت کشور، از طریق شرکت در همایش های ملی،عضویت در شوراها وبخش های ستادی کلان آموزش وپرورش کشور.

* سابقه کار تشکیلاتی در ساز و کارهای معلمان کشورو داشتن جایگاهی که حاصل تعاملات علمی و انسانی و بویژه بروز مهارت های برنامه ریزی و سازماندهی در مقیاس کلان باشد.

نمونه بارز چنین وزیری بعد ازانقلاب ،دکتر غلامحسین شکوهی،اولین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود.

بطور ساده می گویم، آقای باغ گلی هیچ یک از این شرایط را ندارد. لذا پیش بینی شکست او، و وزارت آموزش و پرورش، در صورت تصدی بر دستگاه عظیم تعلیم و تربیت، بسادگی پیش بینی واکنش سدیم هنگام مواجهه با آب است. به همین سادگی. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گیل خبر، تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۴۷۲۳۰۵، gilkhabar.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین