پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۵۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت: سیاست توسعه مشارکت‌ها باعث شده تا این نهاد آموزشی به دغدغه‌ای همگانی تبدیل شود و تعالی آن مورد توجه قرار گیرد.

شعار سال:


علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش در مراسم تودیع و معارفه با بیان اینکه قریب به 750 چالش در نظام تعلیم و تربیت کشور طی سه سال اخیر شناسایی و برای بهبود آن سیاست‌هایی اتخاذ شده اظهار داشت: در این راستا راهبرد ارتقای کیفیت مورد توجه قرار گرفت و ذیل آن سیاست توسعه مشارکت‌ها، تمرکززدایی، عملیاتی کردن بودجه و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی در دستور کار قرار گرفت.


وی با بیان اینکه برای اجرایی شدن این فرآیندها حمایت‌های مجلس، دولت، رئیس جمهور، فرهنگیان و مردم وجود داشته گفت:‌ در رابطه با کمک‌های دولت و مجلس، شاهد رشد 84 درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال 95 نسبت به سال 92 بودیم همچنین افرایش سهم اعتبارات آموزش و پرورش به هزینه دولت از 12.2 به 13.8 درصد در سال جاری ارتقا پیدا کرد.

وزیر پیشین آموزش و پرورش به تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان در اواخر سال 93 اشاره کرد و گفت: این امر یکی از موارد قابل تقدیر و توجه در خصوص نیروی انسانی آموزش و پرورش است اما واقعیت تلخی که طی این مدت شاهد آن بودیم کاهش سهم اعتبارات غیرپرسنلی از اعتبارات بوده است که همین امر مسائل زیادی را برای این نهاد آموزشی ایجاد کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: سرانه آب، برق، گاز دانش‌آموزی از جمله مواردی است که به دلیل این کاهش اعتبار با مشکل مواجه شد.

فانی با بیان اینکه سیاست توسعه مشارکت‌ها در آموزش و پرورش راهی برای ورود سایر نهادها به این وزارتخانه شد، اظهار داشت: اکنون این نهاد آموزشی به دغدغه‌ای همگانی مبدل شده و یکی از سیاست‌هایی است که به طور برون سازمانی و درون سازمانی آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است.

وی ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه با 23 دستگاه کشور گفت: علاوه بر این امر تقویت شوراهای استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین وصول عوارض شهرداری‌ها که سال‌ها پرداخت نشده بود از دستاوردهای قابل تجحه پیرامون توسعه مشارکت‌ها است.

کاهش هزینه‌های آموزش و پرورش با اجرای طرح خدمات آموزشی

فانی به اجرای طرح خرید خدمات آموزشی اشاره داشت و گفت: با این طرح خرید 200 هزار دانش‌آموز با کمتر از یک سوم هزینه‌های اختصاص داده شده به مدارس تحت آموزش قرار گرفتند و گواه این ادعا در مدارس مناطق محروم به ویژه سیستان و بلوچستان تجلی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این تحول بسیار ارزشمند بوده گفت: در بخش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان شاهد رشد حضور دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی از هفت درصد به 10.58 بودیم که در صورت عدم وجود این مسئله آموزش و پرورش زمین‌گیر می‌شد.

وزیر پیشین آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه مشارکت‌ها با مقاومت‌های زیادی همراه بود و در مجلس قبل در سال 94 اجرای طرح بسته حمایتی متوقف شد علاوه بر آن در بدنه آموزش و پرورش نیز مقاومت‌هایی وجود داشت.

فانی اظهار داشت: نهال توسعه مشارکت‌ها نیاز به مراقبت و تقویت دارد چرا که صرفا با اتکا به منابع دولتی اداره این نهاد آموزشی میسر نمی‌شود.

اولویت‌هایی که باید در آموزش و پرورش اعمال شود

فانی با بیان اینکه نیازمند توجه به چند مسئله مهم برای پیمودن مسیر آموزش و پرورش در آینده هستیم و اجرای آن در این نهاد آموزشی ضروری است، گفت: استمرار اجرای متوازن سند تحول به کمک نقشه راهی که برای آن تدوین شده بسیار لازم است.

وی ادامه داد: علاوه بر این مسئله استانداردسازی فضاهای آموزشی از دیگر مسائل مورد توجه بوده چرا که یک سوم فضاهای آموزشی کشور استاندارد نیستند و طبق هدف‌گذاری‌‌ها و اقداماتی که اخیرا در مجلس تصویب شده 3 میلیارد دلار برای این مهم اختصاص می‌یابد و باید تا پایان برنامه ششم توسعه اقدامات نهایی شود.

وزیر پیشین آموزش و پرورش ساماندهی نیروی انسانی را از دیگر مسائل ضروری دانست و یادآور شد: مهم‌ترین عامل در این نهاد آموزشی نیروی انسانی بوده و تنها وزیر یکه توانست به ساماندهی این شرایط بپردازد من بودم چرا که ضمن افزایش 500 هزار نفری دانش‌آموزان با کاهش میزان پرداختی حق‌التدریس شاهد فعالیت معلمان بودیم.

وی ادامه داد: باید به افزایش انگیزه پرسنل آموزش و پرورش توجه شود و در این راستا باید شاهد حذف فاصله دریافتی معلمان با سایر کارکنان باشیم و این امر نباید صرفا در حکم حقوقی آنها لحاظ شود بلکه باید در فیش پرداختی این امر تجلی یابد.

فانی تدوام سیاست‌های پنج گانه در آموزش و پرورش را از دیگر موارد مورد توجه دانست و بیان کرد: این سیاست‌ها شامل ساماندهی نیروی انسانی، بهسازی و توسعه بودجه، افزایش کیفیت مدیریت آموزشگاهی، تمرکززدایی و توسعه مشارکت‌ها است که سهمی مهم در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش دارد.

وی به بحث آسیب‌های اجتماعی نیز توجه داشت و یادآور شد: در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام شده و باید این مسیر تدوام یابد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 17 آبان 1395 ، کدخبر:۵۸۵۰۳۵۴ : www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین