پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۰۶۴
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
داوود حشمتی نوشت: هنوز چندماهی از حرف‌های مهم ظریف درمورد نقش مخرب روسیه در برجام و ناراحتی آن‌ها از برجام نگذشته است. حرف‌هایی که نشان می‌داد چگونه سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه حتی برای امضای برجام هم در محل مذاکرات باقی نماند. اما حالا گویی شرایط برایشان فرق کرده است.
شعار سال: داوود حشمتی - هنوز چندماهی از حرف‌های مهم ظریف درمورد نقش مخرب روسیه در برجام و ناراحتی آن‌ها از برجام نگذشته است. حرف‌هایی که نشان می‌داد چگونه سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه حتی برای امضای برجام هم در محل مذاکرات باقی نماند. اما حالا گویی شرایط برایشان فرق کرده است. تا آنجا که بعد از اظهارات راب مالی در مورد مذاکرات میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در وین وارد شده و خبر داده است که «مذاکرات از سر گرفته میشود.»

«مالی» به تازگی گفته بود که ایران برای از سرگیری مذاکرات وین همکاری نمی‌کند و سرنوشت توافق هسته‌ای با یک «علامت سئوال بزرگ» مواجه است.

اولیانف، اما در حساب توییتر خود خطاب به راب مالی نوشت: «راب عزیز، هنوز برای بدبین بودن خیلی زود است» سفیر روسیه در توییتی دیگر نوشته است: “گفتگو‌های وین به زودی از سر گرفته خواهد شد. شانس احیای برجام واقعی به نظر می‌رسد، هرچند که به طور کامل هم تضمین شده نیست. به همین دلیل است که طرف‌ها می‌بایست موانع باقی‌مانده را با نشان دادن خلاقیت به موقع، برطرف کنند”.

پیش از این یکبار دیگر هم پوتین سعی کرده بود که به عنوان حلقه واسط برجام نقش آفرینی کند. او در همان سالی که ترامپ از برجام خارج شد در دیدار با او در هلسینکی بر سر برجام گفتگو کرد، اما موفق نشد.
اشتیاق این روز‌های روسیه برای ایفای نقش در برجام درحالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های وابسته به سپاه و جریان اصولگرا با سکوت سنگین نسبت به سخنگویی روسیه در برجام، بی تفاوتی را نشان می‌دهند. در این رابطه شاهد سه سیاست متفاوت در سه مقطع بودیم:
 
تغییر موضع روسیه برای نقش آفرینی در برجام به نفع دولت رئیسی
 
1) رسانه‌های مخالفت دولت روحانی از زمان خروج ترامپ از برجام، با هر نوع واسطه گری (خواه اروپا، خواه ژاپن) مخالف بودند و آن را عملیات فریب می‌خواندند. کار تا آنجا پیش رفت که درست در آستانه حضور حسن روحانی در دو کشور اروپایی (بعد از خروج ترامپ از برجام که ممکن بود فرانسه با نقش آفرینی مکرون بتواند به اوضاع کمک کند) پرونده اسدالله اسدی کاردار سفارت ایران در اتریش مانند بمب خبری علم شد. آن‌ها البته با هیچ واسطه‌ای غیر از روسیه موافق نبودند. تا آنجا که در آستانه آخرین سفر روحانی به نیویورک در مهرماه سال ۹۸ امید‌هایی برای توافق را بی اثر نمی‌دانستند.

2) مقطع دوم، زمانی بود که اصولگرایان نگران این بودند که برجام در آغاز دولت بایدن احیا شود. همچنان که روحانی گفت این امکان وجود داشت که پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ کار توافق پایان یابد. اما مجلس با دخالت خود مانع شد. همان زمان رسانه‌های جریان اصولگرا از ترس اینکه با بازگشت برجام مردم بار دیگر به تداوم سیاست تنش زدایی با جهان رای بدهند، به لرزه افتاده بودند. تا آنجا که نشریه داخلی سپاه این بار حتی با واسطه گری چین و روسیه در احیای برجام هم مخالفت کرد و نوشت: دولت بایدن «امیدوار است که بتواند از طریق همکاری با چین و روسیه، ایران را متقاعد به بازگشت به نقطه اول نمایند. به زبان ساده چین و روسیه بخشی از طراحی آنان می‌باشد».

آن زمان حسن روحانی از احتمال انتقال اورانیوم غنی ۲۰ درصد به خاک روسیه با پیشنهاد این کشور خبر داده بود. اما همانطور که دیدیم آن‌ها با این روند (به این دلیل که احتمال داشت برجام احیا شود) مخالف بودند.

3) امروز، اما در مقطع سوم هستیم که در مقابل تلاش‌های روسیه و حتی سخنگویی روسیه در مورد تداوم و عدم تداوم مذاکرات سکوت اختیار کردند. گویی این روسیه است که سکان مذاکرات میان ایران و آمریکا را برعهده دارد. رفتار‌های این عده در حفاظت از منافع روسیه متناقض است که نمی‌توان از آن چشم پوشید و با ساده انگاری ازآن عبور کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از امتداد، تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۶۱۱، emtedad.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین