پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم از مراجع عراقی در سن ۸۷ سالگی به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.
شعارسال: آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم از مراجع بزرگ نجف اشرف دقایقی پیش دعوت حق را لبیک گفت.

شبکه تلویزیونی «الفرات» عراق  گزارش داد که آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم بر اثر سکته قلبی ناگهانی دار فانی را وداع گفته است.

آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم فرزند محمدعلی الحکیم، از روحانیون بزرگ عراق و ساکن نجف اشرف بود. وی نوه دختری سیدمحسن حکیم، مرجع فقید در قرن چهاردهم قمری است.
 

درگذشت آیت‌الله سیدمحمدسعیدحکیم از مراجع بزرگ نجف اشرف
 
آیت‌الله سیدمحمدسعید حکیم احیاگر پیاده روی اربعین

این عالم عالیقدر پس از طی دوران حوزوی و تعلّم آموزه‌های دینی و حوزوی و رسیدن به مقام اجتهاد، هرگز خانه‌نشینی و اُخت‌گرفتن با کاغذ و کتاب را سرمشق خود قرار نداده و بلکه جزو کُنشگران ضدطاغوتی در دوران صدام بود. فعالیت‌هایی که در نهایت منجر به ۸ سال تحمل زندان در این کشور شد.

علت زندانی شدن وی، تلاش وی برای راه‌اندازی و تقویت پیاده روی اربعین در کشور عراق عنوان شده است؛ از این رو وی جزو فق‌های شیعه بود که به جرم احیای مشاعر اربعینی به زندان رژیم بعث افتاد.

پس از وفات آیت‌الله‌العظمی سیدابوالقاسم خویی در سال ۱۳۷۱ ش، سیدمحمدسعید اعلان مرجعیت کرد. اعلان مرجعیت او توأم با اقبال شیعیان عراق به تقلید از وی و آیت‌الله‌العظمی سیستانی شد.

وی مرجعیت خود در عراق را صرفاً محدود به تعلیم آموزه‌های دینی و حوزوی و تدریس نکرد؛ بلکه با ارسال بعثه‌های دینی-مردمی به نواحی محروم و عشایر دور دست عراق، درصدد حل مشکلات دنیوی و عقیدتی شیعیان دور دست، برآمد.

سیدمحمدسعید حکیم در برخی مسائل فقهی دیدگا‌ه‌های تازه‌ای دارد؛ از جمله مجازات مُرتَد در این دنیا را خارج از وظیفه ما می‌داند. همچنین درخصوص مسئله رؤیتِ هِلال، افق قاره‌های آسیا، آفریقا و اقیانوسیه را یکی می‌داند. برپایه این فتوا، اگر در یکی از شهر‌های یکی از این مناطق، هِلال ماه دیده شود، دیگر مناطق هم حکم شرعی آن را خواهند داشت.

از جمله آثار وی:
۱ ـ المحکم فی اصول الفقه، (این مجموعه در ۶ جلد با بحث استدلالی اصول).
۲ ـ دوره فقهی «مصباح المنهاج» که شرحی بر فقه استدلالی «منهاج الصالحین» سید محسن حکیم است.
۳ ـ رساله عملیه خود را ـ پس از درخواست‌های مکرر و مراجعات بسیاری از فضلاء ومردم برای تقلید از ایشان ـ در ۳ جلد به نام «منهاج الصالحین» عرضه کرده‌است.
۴ ـ مناسک حج و عمره.
۵ ـ حاشیه‌ای جامع بر کتاب اصولی «کفایه» اخوند خراسانی در ۳ جلد



شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار:۱۳ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۳۱۰۲۶۳، www.ibna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین