پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۵۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
ماجرای یک ساخت و ساز در دل طبیعت بکر و دست نخورده در یکی از مناطق طبیعی بوشهر باعث شده تا موج اعتراضات فعالان محیط زیستی و برخی از مردم بومی به راه افتد؛ طبیعتی که سازمان محیط زیست باید با تمام وجود از آن محافظت کند.
شعار سال: در این روزگار پر اتفاق و شلوغ، شاید یک طبیعت بکر و هوای تازه آن چیزی باشد که وجودمان را دوباره معنا دهد. یکی از همین مناطق سرسبز و خوش آب و هوا که برای مردم بوشهر یکی از معدود مناطق دست نخورده زیست محیطی نیز به حساب می‌آید پارک ملی دریایی نایبند است که به گفته مردم محلی تنها منطقه‌ای است که می‌توان در آن قدم زد.

ماجرای یک ساخت و ساز در دل این طبیعت بکر و دست نخورده باعث شده است تا موج اعتراضات فعالین محیط زیستی و برخی از مردم بومی به راه بی‌افتد. شرکت پتروشیمی ساسول با اخذ مجوز‌های لازم که البته نوع روابط مدیرعامل این شرکت نیز در اخذ آن‌ها بی تاثیر نبوده است، اقدام به ساخت یک مجتمع تفریحی اقامتی برای کارکنان خود در آن منطقه می‌کند.

پارک ملی دریایی نایبند تنها مامنی است که حیوانات می‌توانند به آنجا پناه ببرند و تنها امید مردم برای بقای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است که باید سازمان محیط زیست با تمام وجود از آنجا محافظت کند. به علت ساخت اسکله و ساحل تفریحی، هزاران هکتار از کوه‌ها این منطقه تخریب و داخل دریا ریخته شده است و به همین علت زیستگاه گیاهان دریایی به مخاطره افتاده است.
 
ساخت و ساز در دل طبیعت بکر و دست نخورده بوشهر

طبق اصل ۵۷ قانون اساسی هرگونه حرکتی که به محیط زیست صدمه بزند و آن را تخریب کند، خلاف قانون است و سوال اساسی اینجاست که چرا باید در چنین پارکی که هم منطقه‌ای برای استفاده عموم مردم است و هم یک زیستگاه مهم برای حیوانات و گیاهان منطقه، باید تحت تاثیر ساخت و ساز تجاری یک شرکت خصوصی قرار بگیرد؟

به گفته فعالان محیط زیست منطقه؛ شرکت آریا ساسول با نشان دادن یک رفتار دوگانه، سعی در آرام کردن فضا به نفع خود دارد. این شرکت از طرفی می‌گوید ما حامی محیط زیست هستیم و از طرف دیگر کل زیستگاه حیوانات این منطقه را تهدید کرده و در یک منطقه زیست محیطی اقدام به ساخت آپارتمان‌های چهار طبقه برای کارکنان خود در حدود ۲۰ هزار متر کرده است.

بدیهی است که طبق قانون، هرگونه ساخت و ساز در مناطق چهارگانه محیط زیستی، ممنوع است و سوال اینجاست که چگونه به این شرکت اجازه ساخت و ساز داده شده است؛ اما فرهاد قلی پور؛ مدیرکل محیط زیست استان بوشهر حرف‌های دیگری داشت. این پروژه به عنوان یک پروژه اقامتی گردشگری و زیست‌محیطی در سال ۹۵ مجوز‌های لازم را نه فقط از سازمان محیط زیست؛ بلکه از بقیه ارگان‌های زیربط هم دریافت کرده است؛ با این توضیح که محل احداث این پروژه هم در زون گردشگری منطقه حفاظت شده ما قرار دارد و هم در آن دسته از اراضی قرار دارد که زمین آن قبلا خریداری شده بود و مالک داشته است و زمین ملی نیست.
 
ساخت و ساز در دل طبیعت بکر و دست نخورده بوشهر

ما در ادامه و در سال ۹۷ به این مجوز ورود کردیم و خواستار تغییراتی در مجوز شدیم. در سال ۹۵ فقط موضوع، یک پروژه اقامتی بود و ما در سال ۹۷ این پروژه را تبدیل کردیم به یک پروژه اقامتی، گردشگری، تحقیقاتی و زیست محیطی. یعنی به این پروژه کاربری‌هایی مثل موزه، باغ گیاه شناسی، آکواریوم دریایی و مرکز تحقیقات زیست محیطی اضافه شد؛ البته در این روند نظارت هم می‌کنیم و الان باید بگویم یکسری اشکالات نیز در آن وجود دارد. از دیگر تغییراتی که در این مجوز حاصل شد می‌توان به گرفتن تعهد محضری از این شرکت برای استفاده از نمای سنتی و متناسب با بوم و نمای منطقه، اشاره کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:۲۴ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۹۶۴۰۸۵، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین