پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
معاون اول رئیس‌جمهوری: مازندران جزو استان هایی است که در حوزه‌های شیلات، کشاورزی و منابع طبیعی ظرفیت‌های فراوان دارد و امروزه بسیاری از محصولات مورد نیاز کشور از این استان تأمین می‌شود.

*گروه ایران زمین

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری و هیأت همراه به‌منظور دیدار با مردم مازندران، افتتاح چند طرح بزرگ صنعتی، سخنرانی در جمع فعالان اقتصادی و حضور در نشست شورای اداری در این استان صبح دیروز دوشنبه وارد فرودگاه نوشهر شد و ازسوی استاندار مازندران، ائمه جمعه، فرمانداران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در غرب این استان مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار «ایران» از نوشهر، در این سفر یک روزه، شماری از مقام‌ها و مسئولان از جمله وزیران جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی معاون اول دولت تدبیر و امید به مازندران را همراهی می‌کردند.

*توسعه متوازن مازندران

معاون اول رئیس جمهوری در فرودگاه نوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگاران توجه به مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی در توسعه مازندران را مهم دانست و گفت: مازندران باید در همه بخش‌ها به صورت متوازن توسعه یابد. جهانگیری اتخاذ ساز و کارهای ویژه برای رفع مشکلات صنعت و معدن و بررسی مسائل زیست محیطی و آنچه زمینه ساز توسعه صنعت در مازندران است را از اهداف این سفر اعلام کرد و افزود: مازندران جزو استان هایی است که در حوزه‌های شیلات، کشاورزی و منابع طبیعی ظرفیت‌های فراوان دارد و امروزه بسیاری از محصولات مورد نیاز کشور از این استان تأمین می‌شود.

*بازدید از طرح پرورش ماهی در قفس نوشهر

معاون اول رئیس جمهوری پس از ورود به غرب مازندران ضمن بازدید از طرح پرورش ماهی در قفس در آب‌های شهرستان نوشهر، یک کارخانه جدید نساجی در شهرستان کلاردشت را نیز افتتاح کرد. طرح پرورش ماهیان در قفس با همت مؤسسه جهاد نصر اجرا شد و در مجموع ۱۶ قفس پرورش آزاد ماهیان خاویاری در قالب 2 مزرعه به قطر ۳۰متر و ارتفاع ۱۰متربا ظرفیت اسمی هر قفس ۳۵ تن به بهره برداری رسیده است. مؤسسه جهاد نصر تا ۱۴۰۴ درنظر دارد ۶۰ هزار قفس پرورش ماهی در کشور در دریای جنوب و شمال ایجاد کند. همچنین کارخانه نساجی شهر کلاردشت با جدیدترین فناوری روز دنیا ساخته شده و می‌تواند باعث اشتغالزایی درمنطقه و کمک به ایجاد صنایع پاک در غرب مازندران شود.

*افتتاح 2 طرح بزرگ در مازندران

2 طرح شامل بزرگترین مرکز پرورش ماهیان خاویاری در خاورمیانه در شهر جویبار و کارخانه تولید خمیر کاغذ از بازیافت صنایع چوب و کاغذ نیز در جریان سفر معاون اول رئیس جمهوری به مازندران به بهره برداری رسید.

بر اساس اعلام «حسن حبیب‌نژاد» مدیرکل شیلات مازندران این مرکز پرورش ماهیان خاویاری درساحل «چپکرود» روستای «گلدشت» شهرستان جویبار سالانه 2هزار تن گوشت و 30تن خاویار تولید می‌کند و می‌تواند نقش مهمی در ارزآوری، کاهش فشار صید بر ذخایر طبیعی ماهیان خاویاری، تأمین نیاز بازار داخلی و حفظ جایگاه و ارزش خاویار ایران در بازار جهانی داشته باشد. آب مورد نیاز مزرعه پرورش ماهی قره برون که استخرهای آن مجهز به فناوری نوین برگشت آب، مدیا درام فیلتر، دستگاه تزریق ازن و اکسیژن است، از دریای مازندران با دبی پنج متر مکعب در ثانیه تأمین می‌شود. بر اساس اظهارات این مقام مسئول با بهره‌برداری از این طرح بزرگ برای 400نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود که از این تعداد 90 نفر از فارغ‌التحصیلان بخش شیلات و کشاورزی هستند.

به گفته وی این طرح با اعتبار 135میلیارد تومان اجرا شده که 100 میلیارد تومان آن سرمایه بخش خصوصی است و بقیه از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده‌ است.

«محمد محمدپور عمران» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز درباره افتتاح کارخانه تولید خمیر کاغذ از بازیافت صنایع چوب و کاغذ، گفت: با افتتاح این کارخانه بیش از 30 درصد کاهش در استفاده از چوب در روند تولید کاغذ را در کارخانه چوب و کاغذ شاهد خواهیم بود. بنا بر اظهارات وی برای این کارخانه حدود 30 میلیارد تومان هزینه شده و باعث می‌شود فشار از جنگل برای تهیه مواد اولیه تأمین کاغذ برداشته شود. همچنین با راه‌اندازی این بخش از کارخانه دیگر کارخانه بزرگ چوب و کاغذ مازندران به واردات چوب از خارج متکی نخواهد بود. بر اساس اعلام وی، این کارخانه که طی مدت زمان 13ماه کلنگ زنی و افتتاح شده، سالانه 100هزار تن خمیر کاغذ تولید خواهد کرد و باعث تکمیل چرخه تولید کاغذ در کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران خواهد شد.

*حمایت جدی دولت از بخش خصوصی

معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه بهره برداری از مرکز پرورش ماهی خاویاری «قره برون» شهرستان جویبار حمایت از بخش خصوصی را اولویت جدی دولت معرفی کرد و گفت: تمامی وزارتخانه‌ها برای حمایت از سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی دارای برنامه هستند.
جهانگیری افزود: این مرکز که از سوی بخش خصوصی و با تأمین بخشی از منابع از محل صندوق توسعه ملی به بهره برداری رسید، به تنهایی به‌اندازه کل تولید خاویار دریای خزر خاویار و گوشت ماهی خاوریای تولید می‌کند.

وی با پیش‌بینی صادرات 3 تن خاویار پرورشی طی امسال، گفت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه جامعی را برای افزایش ایجاد مزرعه‌های پرورش ماهی خاویاری و تولید گوشت ماهی و خاویار در دست اجرا دارد. معاون اول رئیس جمهوری از مازندران به عنوان قطب تولید انواع آبزیان در کشور نام برد و افزود: شیلات ایران باید نسبت به تأمین منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی برای حمایت از فعالان بخش خصوصی در زمینه پرورش ماهی اقدام کند. مزرعه پرورش ماهی خاویاری قره برون شهرستان جویبار که بزرگ ترین مرکز در نوع خود در خاورمیانه به شمار می‌رود ظهر دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری بهره برداری شد.

*رونق صادرات برای تحقق اقتصاد مقاومتی

همچنین معاون اول رئیس جمهوری درحاشیه بازدید از کارخانه نساجی کلاردشت با اشاره به توسعه اقتصاد مقاومتی درتوجه به صادرات و واردات کشور گفت: سرمایه گذاری برای واحدهای صنعتی باید توسط بخش خصوصی انجام ‌گیرد.

جهانگیری افزود: دولت از بخش خصوصی حمایت می‌کند تا بتواند این واحد‌ها را در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی و ایجاد اشتغال کند که راه‌اندازی این واحد‌های صنعتی وتولیدی دراقتصاد مقاومتی مؤثر است.

در دوران بعد از تحریم وزارت معدن، صنعت وتجارت برنامه وسیعی برای واحدهایی دارد که امکان صادرات درآن‌ها وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: امیدواریم با منابع خارجی و سامانه بانکی داخلی از صنعت و تولیدات اینچنینی حمایت کنیم.

*بازدید معاون اول رئیسجمهوری از تأسیسات بندری امیرآباد

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سفر به نقاط مختلف مازندران به همراه وزرای راه و شهرسازی، نیرو و صنعت و معدن از بخش‌های سرمایه‌گذاری و قابلیت‌های بندر استراتژیک شمال کشوردر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد شهرستان بهشهر بازدید کرد.

«علی خدمتگذار» مدیر منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد در این بازدید با ارائه گزارشی از ظرفیت های این منطقه، گفت: 10 هزارهکتار اراضی پشتیبانی در این بندر موجود است که هم اکنون با 9 پست اسکله شامل یک اسکله غلات، یک اسکله رورو و 7 اسکله چند منظوره فعالیت دارد.

وی ظرفیت اسمی این اسکله ها را 4 و نیم میلیون تن اعلام کرد و افزود: از این ظرفیت برای صادرات و واردات کشورهای حاشیه خزر و ترکمنستان بهره گرفته می شود.

*توسعه صادرات رویکرد مهم دولت است

«محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ارتقای تولید در راستای تقویت اشتغال را از برنامه های مهم کشور بیان کرد و گفت: توسعه صادرات در مازندران نیز رویکرد مهم دولت است.

نعمت زاده ادامه داد: برای توسعه صادرات در استان، راهاندازی ترمینال صادراتی و پایانه گل و گیاه در عباس آباد انجام شده که در صادرات انواع محصولات کشاورزی فعال میشود.

وی با اشاره به ظرفیت های فراوان مازندران، تصریح کرد: باید از این ظرفیت ها برای توسعه اشتغال و تولید بهره گرفت.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6004، سه‌شنبه 27 مرداد 1394، صفحه14

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین