پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
به‌دنبال تکرار دپو و انباشت سیب زیردرختی آذربایجان غربی در کنار جاده‌ها و جولان بیشتر دلالان برای خرید سیب صنعتی از باغداران با کمترین قیمت و فروش آن با بیشترین قیمت، خرید تضمینی این محصول در قطب سیب کشور آغاز شد؛ خرید تضمینی، برای نخستین بار راه را برای صادرات سیب زیر درختی هموار می‌کند تا شاید گره کور مشکل چندین ساله باغداران این منطقه باز شود.
شعار سال: امسال به‌دلیل گرما ومصرف کمتر سموم هم ریزش سیب درختی افزایش یافته و هم باغداران مجبور شده‌اند چیدن سیب را دوهفته از موعد همه ساله زودتر آغاز کنند. کارخانه‌های صنایع تبدیلی هم به بهانه عدم آمادگی، از خرید سیب خودداری کردند تا زمینه خسارت بیشتر به باغداران فراهم شود.
 
ریزش سیب زیر درختی به بالای ۳۰ درصد افزایش یافت

«امیر مرادی» رئیس هیأت مدیره تعاونی باغداران آذربایجان غربی به «ایران» می‌گوید: امسال به‌دلیل افزایش دما و وزش باد‌های گرم، ریزش سیب حداقل ۱۰ درصد افزایش یافته و ما مجبور شدیم سیب تولیدی را دوهفته زودتر از درختان بچینیم. ازسوی دیگر امسال قیمت سموم و ترکیبات بیولوژیکی که معمولاً برای ماندگاری سیب روی درختان استفاده می‌شود افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت و این مسأله موجب شد بسیاری از باغداران توان خرید و مصرف آن‌ها را نداشته باشند و به همین جهت ریزش سیب زیر درختی به بالای ۳۰ درصد افزایش یابد. به‌گفته وی در چند روز گذشته تندبادی با سرعت ۱۰۴ کیلومتر برساعت اشنویه را در نوردیده و موجب ریزش وحشتناک سیب‌ها شد. مرادی تصریح می‌کند: بررسی‌های ما نشان می‌دهد امسال ۴۰۰ هزارتن سیب زیر درختی داشته باشیم. وی قیمت تمام شده هر کیلو سیب را سر درخت وقبل از برداشت ۴ هزارو ۵۶۰ تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: این در حالی است که طی دو هفته اخیر در بهترین شرایط سیب صنعتی را با قیمت هر کیلو ۶۰۰ تا ۹۰۰ تومان خریده‌اند. در ۱۵ روز گذشته با هدف حمایت ازکشاورز، قیمت توافقی خرید هر کیلو سیب زیر درختی یکهزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که عملاً هیچ باغداری نتوانست محصول خود را به این قیمت بفروشد و کارخانه‌ها هم گفتند، چون برداشت زودتر انجام شده، آمادگی خرید ندارند. این درحالی است که با وجود ۸۲ مرکز خرید بهداشتی و فنی که مجوز داشتند بازهم دلالان حرف اول و آخر را می‌زدند و آن‌ها بودند که قیمت را تعیین می‌کردند. به گفته وی در مراکزی که مجوزی نداشتند سیب را کیلویی ۶۰۰ تومان نیز خریدند. اما پس از رایزنی‌های بسیار اعلام شده خرید تضمینی از این هفته کلید خورده و باغداران می‌توانند هر کیلو سیب زیردرختی را با کیلویی یکهزار و ۴۶۰ تومان تحویل مراکز تعاونی روستایی دهند. مرادی تأکید می‌کند: انتظار باغداران سیب سرعت عمل در روند خرید تضمینی سیب است. متأسفانه بوروکراسی اداری ما به گونه‌ای است که ابلاغ دستورالعمل و امضا بازی مسئولان خودش چندین روز زمان می‌برد و این مسأله به ضرر باغدار و به نفع دلال هاست. با یک حساب سرانگشتی می‌توان ثابت کرد تأخیر در خرید تضمینی سود دلال‌ها را صددرصد بالا می‌برد. در دو هفته قبل دلال‌ها اقدام به خرید سیب صنعتی با کیلویی حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان کرده‌اند خب این دلال کافی است سیب را با کیلویی ۷۰۰ تومان بخرد و بعد دو، سه هفته با قیمت ۱۴۶۰ تومان به مراکز تعاونی روستایی مجدد بفروشد این یعنی سود صددرصدی!
 
بهشت سیب‌های زیر درختی زیر پای دلالان
 
چرا با مراکز خرید غیر مجاز برخورد نمی‌شود
 
«ایوب خزری» یکی از جایگاه دارانی که برای ایجاد مرکز خرید سیب بهداشتی و فنی حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است به «ایران» می‌گوید: متأسفانه با وجود همه وعده‌های مسئولان هیچ حمایتی از ما نمی‌شود که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و کار قانونی می‌کنیم. الان در کنار جایگاه من که دارای آسفالت و باسکول دقیق است دو دلال اقدام به راه‌اندازی جایگاه غیر مجاز کرده‌اند. عزمی برای جلوگیری از کار آن‌ها نمی‌بینم.
 
کمبودی در ظرفیت صنایع تبدیلی سیب نداریم
 
از سوی دیگر «محمد دمکری» مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امسال تولید سیب در استان به بالای یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن می‌رسد به «ایران» می‌گوید: انتظار می‌رود حدود ۳۵۰ هزار تن از این میزان سیب صنعتی باشد. وی می‌افزاید: ظرفیت کنسانتره و کارخانه‌های صنایع تبدیلی خوشبختانه در حد ۴۰۰ هزار تن است و مشکلی در این زمینه نداریم. وی تصریح می‌کند: امسال با هدف اینکه کار را از دست دلالان خارج کنیم اقدام به دادن مجوز ۸۲ جایگاه بهداشتی خرید سیب کردیم. این مراکز شامل ۴۰ مرکز سازمان تعاون روستایی، ۳۰ مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و ۱۲ سردخانه ذخیره‌سازی میوه است. با توجه به پایین بودن قیمت ابتدا مقرر شد خرید توافقی با کیلویی یکهزار و ۵۰۰ تومان انجام گیرد که عملیاتی نشد، اما خوشبختانه پس از مدت کوتاهی توانستیم مجوز خرید تضمینی را بگیریم. وی تأکید می‌کند: خرید تضمینی سیب زیر درختی از روز جمعه از مهاباد آغاز شده است. وی در همین حال از فراهم شدن شرایط برای صادرات سیب زیر درختی برای نخستین بار خبر می‌دهد و می‌گوید: صادرات همیشه سود آور است و از سوی دیگر می‌تواند انحصار خرید سیب را از سوی عده‌ای بشکند. وی به باغداران و کارخانه‌های صنایع تبدیلی توصیه کرد تا در خرید و فروش سیب رعایت عدالت را کنند تا سود اصلی به‌جای جیب دلالان به جیب باغدار و کارخانه دار برود.

مشکلات ساختاری صادرات همچنان پابرجاست
 
«جعفر نیکزاد» رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان غربی هم به «ایران» می‌گوید: چند صادرکننده برای صادرات سیب صنعتی پیش قدم شده‌اند، اما باید گفت صنایع تبدیلی استان نیاز به سیب زیر درختی دارند و صلاح در صادرات کنسانتره و پوره و البته سیب درجه یک است. وی می‌گوید: در حال حاضر محموله‌های سیب صادراتی به هندوستان می‌رود، ولی بازار افغانستان را به‌دلیل ناامنی از دست داده‌ایم. البته مهم‌ترین کشور مقصد صادراتی سیب آذربایجان غربی، کشور روسیه است که مقدمات صادرات به این کشور و عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس انجام شده است. به گفته وی با وجود اینکه هنوز مشکلات ساختاری پیش روی صادرات محصولات کشاورزی مانند تعهدات ارزی و کمبود کامیون‌های یخچال دار وجود دارد، اما خوشبختانه صادرکنندگان راه تهاتر کالا را بخوبی فرا گرفته‌اند و می‌توانند به نوعی تحریم‌ها را دور بزنند. وی از مسئولان خواست از تصمیم‌های یک شبه برای صادرات سیب پرهیز کنند و هر تصمیمی را که برای آن دارند همین حالا گرفته و ابلاغ کنند و آن را مانند دیگر کشور‌ها تا یکسال تغییر ندهند. اگر این اتفاق بیفتد هم بازار‌های صادراتی از دست نمی‌رود هم صادرکنندگان تکلیف خود را می‌دانند و خود را با آن وفق می‌دهند.

نیم نگاه

رئیس هیأت مدیره تعاونی باغداران آذربایجان غربی: امسال به‌دلیل افزایش دما و وزش باد‌های گرم، مجبور شدیم سیب تولیدی را دوهفته زودتر از درختان بچینیم. ازسوی دیگر امسال قیمت سموم و ترکیبات بیولوژیکی که معمولاً برای ماندگاری سیب روی درختان استفاده می‌شود افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت و این مسأله موجب شد بسیاری از باغداران توان خرید و مصرف آن‌ها را نداشته باشند و به همین جهت ریزش سیب زیر درختی به بالای ۳۰ درصد افزایش یابد

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین