پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۶۲۱۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲
یک کارشناس اقتصادی گفت: کوچک کردن دولت و حذف دستگاه‎های موازی در مهار تورم لازم و بسیار تاثیرگذار است. بسیاری از دستگاه‎ها موازی هم هستند که می‌توان آن‌ها را با یکدیگربه ادغام درآورد و بسیاری را هم حذف کرد و خللی هم درکار دولت به وجود نمی‌آورد.

شعار سال:مهرداد لاهوتی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس درباره راهبردهای اعلامی برای مهارتورم ازسوی وزیر اقتصاد گفت: یکی از راه‌های مهار تورم، کنترل نقدینگی است و این امر به مسئله هر روزه جامعه ایران مبدل شده است. یکی ازاولین کارهای که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد هدایت آن به سمت نیازهایی مانند تولید مسکن است.
 
وی در ادامه اضافه کرد: نقدینگی در کشور به قدری مهم است که دولت باید آن را به هر شکل ممکن مهار سازد. یکی از راه‌های برون رفت این قضیه پولی است که در اختیار مردم قرار دارد و هرساله هم متناسب با تورم از ارزش آن کاسته می‌شود، بنابراین مردم هم برای حفظ ارزش آن پول خود را به طرف دلالی، زمین، ساختمان و موارد دیگر سوق می‌دهند این گروه خائن به کشور نیستند و تنها بابت کاهش ارزش پول خود احساس نگرانی دارند و راهکارهای موجود را مورد توجه قرار می‌دهند.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی دراین خصوص یادآور شد: کسری بودجه مسئله دیگری محسوب می‌شود که در خصوص بحث مطرح شده باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی این موضوع را نباید به سمت پول‌های پرقدرت برد و نیاز است تا آن را به طرف انتشار اوراق حرکت داد زیرا چند حسن دارد و اولین آن هم تامین کسری بودجه دولت به حساب می‌آید.
 
لاهوتی در ادامه تاکید کرد: چند موضوع را هم در همین ارتباط باید در بودجه سال آینده دید که به کمک مهار تورم می‌آید. اکنون به دلیل آنکه در آستانه نگارش بودجه سال آینده قرار داریم، کوچک کردن دولت بسیار به موقع است زیرا کار نشدنی محسوب نمی‌شود، منتها به اراده نیازدارد. بسیاری از دستگاه‎ها موازی هم هستند که می‌توان آنها را با یکدیگربه ادغام درآورد و بسیاری  را هم  حذف کرد و خللی هم درکار دولت به وجود نمی‌آورد.
 
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی دراین رابطه اظهار داشت: یکی از تولید کننده‌های تورم، دولت است زیرا ۹۰ درصد از بودجه صرف خود دولت(قوه مقننه، مجریه و قضائیه) می‌شود، به این معنا کسانی که از ۵۰ سال گذشته درجدول ۷ بودجه یک ردیفی باز کردند، اعتقادشان براین است که نباید به حذف درآید. اکنون فرصت بسیار خوبی است که بودجه به صورت عمیق و درست  مورد بازبینی قرار گیرد.
 
وی درادامه ضمن اشاره به مبحث مالیات تصریح کرد: طبق برآورد دو سال گذشته حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت‌های مالیاتی داشتیم که بخشی از آن را می‌توان حذف کرد، علاوه براین مسئله فرارها و معوقات مالیاتی موضوع دیگری است که باید درباره آن‌ها اندیشید و راهکار یافت.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی درباره موضوع یارانه‌ها نیز چنین توضیح داد: بازنگری در تبصره ۱۴ لازم است که برای این امر یک فهم و اراده مشترک باید وجود داشته باشد.  اکنون عدد یارانه‌ایی که دهک‌های بالا جامعه دریافت می‌کنند، کم  نیست و در بدبینانه‌ترین حالت هزار هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود که حذف آن نیاز به یک فهم مشترک در قوه مقننه، قضائیه و مجریه دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی ایبنا ، تاریخ انتشار: 16مهر 1400، کدخبر: ، www.ibena.ir،127337

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
0
0
البته اگر پولی بمونه که بخواد نقدینگی حساب بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین