پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
ما باید بدانیم حوزه علمیه قم حوزه‌ای مستقل است که زیر هیچ باری نرفته و نخواهد رفت و علمای آن هم برای انقلاب، اسلام و قرآن فداکاری کرده اند و فداکاری می‌کنند و به حرف ناملایمات اینچنین هم گوش نخواهند داد.
شعار سال: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه آقای صافی از بزرگان فق‌های ما هستند، گفت: ایشان عمدا این را به کار برده اند که با «بسیاری» از دولت‌ها باید رابطه خوبی داشته باشیم؛ نفرموده اند با کل دولت ها. یعنی ما نباید با دولت‌هایی که با ما در ستیز هستند رابطه داشته باشیم، اما با سایر کشور‌ها مشکلی نداریم.

مشروح گفتگو با آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی را در ادامه می‌خوانید:

تحلیل شما از این جمله آیت الله العظمی صافی که «اینکه با بسیاری از کشور‌ها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم است»، چیست؟

آقای صافی که از بزرگان فق‌های ما هستند و عمدا این را به کار برده اند که با «بسیاری» از دولت‌ها باید رابطه خوبی داشته باشیم؛ نفرموده اند با کل دولت ها. در مورد آمریکای جنایتکاری که امام فرمود هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید، حتما آقای صافی از من و کسی که علیه ایشان حرف زده خیلی بهتر بلد است چه کار کند. اسرائیل را هم باید جدا کنیم و هر روزی باشد باید اسرائیل را از بین ببریم و در این شکی نیست که ما در رابطه با اسرائیل هیچ وقت و در هیچ زمینه‌ای نه خوب بوده ایم و نه خوب خواهیم شد. ما دولت و ملت آن را به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناسیم.

یعنی ما نباید با دولت‌هایی که با ما در ستیز هستند رابطه داشته باشیم، اما با سایر کشور‌ها مشکلی نداریم.

نظر شما در خصوص واکنش‌ها به این سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی چیست؟

من هویت این آقایان را نمی‌شناسم. اما باید مواظب باشند که یک کلمه ممکن است اسلام و یک ملت را خراب کند. چرا باید این طور حرف بزنند. آیت الله صافی از کسانی است که مدت‌ها در شورای نگهبان بوده اند و امام چه قدر ایشان را احترام می‌کردند و دوست داشتند؛ و واقعا هم دوست داشتنی و انقلابی است.

این آقایان ظاهرا به زندگی رسیده اند و دلشان می‌خواهد حرفی بزنند و هیچ فکر نمی‌کنند که تمام اعمال، رفتار و گفتار ما بعد از این عالم مجسم می‌شود و به ما می‌گوید تو این حرف را زده‌ای و این کار را انجام داده ای. بنابر این ما باید فکر خودمان و زبان خودمان باشیم. من هیچ توقعی از آقایانی که این طور حرف می‌زنند ندارم؛ برای اینکه ما اصلا آن‌ها را نمی‌شناسیم که انگلیسی، آمریکایی، ایرانی و کجایی و چه کاره هستند.

اما آقای صافی را می‌دانیم از بزرگان علما و کسانی هستند که قبل و بعد از انقلاب با امام و انقلاب بوده اند؛ لذا من به نوبه خودم از ایشان عذرخواهی می‌کنم اگر نسبت به ایشان کوچکترین صحبتی شده باشد. اما اگر روزگاری شد که برای آن آقایان صحبت کنم متوجه هستم که چه جوری و چه کسانی هستند. آیت الله صافی هم نباید هیچ گونه نگرانی داشته باشد برای اینکه همیشه مخالفی بوده که با انقلاب، افراد و حتی شخص امام مخالف بوده اند؛ لذا هیچ گونه اثری نباید داشته باشد و من از طرف آیت الله صافی به آن‌ها عرض می‌کنم که شما کوچکترین نگرانی نباید داشته باشید. برای اینکه اوضاع جهان جوری است که اگر روحانیت، علما و برادران دینی ما صحبتی داشته باشند می‌خواهند با آن مخالفت کنند و نمی‌توانند ایران را مستقل و آزاد ببینند.

اگر شأن مرجعیت و استقلال حوزه را به صورت مبنایی حفظ شود، به نظر شما چه تأثیری در پیش گیری از این واکنش‌ها به فرمایشات آیت الله صافی و اقدامات مشابه آن دارد؟

من ۴۰ سال است در انقلاب بوده ام، هستم و خواهم بود و افراد دیگری هم که با ما بوده اند و جریان انقلاب را می‌دانند. انقلاب ریشه قابل اعتنایی پیدا کرده و امثال این افرادی که نسبت به روحانیت، به خصوص روحانیت بالا، مسأله‌ای را مطرح می‌کنند به نظر من در اشتباه کامل هستند و نسبت به اسلام و انقلاب هم خودآگاه یا ناخودآگاه ضربه می‌زنند؛ لذا ما باید این‌ها را به چشم نیاوریم و رها کنیم.

زندگی آیت الله صافی هم در حدود ۷۰ سال گذشته معلوم است که در چه راهی دارد می‌رود و برای خدای متعال و احکامش کار می‌کند و کتاب‌ها نوشته و مسائلی را مطرح کرده است.

جواب سؤال شما را هم همه داشته اند و داده اند. ما باید بدانیم حوزه علمیه قم حوزه‌ای مستقل است که زیر هیچ باری نرفته و نخواهد رفت و علمای آن هم برای انقلاب، اسلام و قرآن فداکاری کرده اند و فداکاری می‌کنند و به حرف ناملایمات اینچنین هم گوش نخواهند داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انتخاب، تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰، کدخبر: www.entekhab.ir، ۶۴۴۹۴۱
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین